Toyota Paseo (1997)

Dette er en Toyota du kanskje ikke har sett mye av på veiene. Men den finnes, og den er like pålitelig som sine artsfrender. Men er den et godt bruktbilkjøp?

Toyota har flere modeller som aldri har funnet sin vei til Norge via den offisielle importøren. Slik som denne lille coupeen – Paseo! Den er basert på plattformen til Starlet, deler komponenter med Tercel og er hakket mindre enn Celica med sine 416 cm i lengde. Også denne er en såkalt 2+2-coupé, som betyr at den altså har et lite baksete for to personer.

LES OGSÅ:

Modellen vi har kjørt var i produksjon mellom 1992 og 1999. Utseendet var knapt til å ta pusten fra en kols-pasient, og det var kanskje derfor suksessen uteble? Våre venner i Danmark importerte bilen der den konkurrerte mot Opel Tigra. Paseo var også tilgjengelig som cabriolet-utgave.

Du skal ikke kjøre langt med denne før du kjenner igjen Toyota-følelsen. Paseo er lettkjørt, den avgir en del hjulstøy, er uproblematisk og litt kjedelig. Den minner i stor grad om Corolla. Motoren er ikke noe fyrverkeri med sine 1,5 liter og 90 hester. Men vekten er på lave 940 kilo, og det gir 0-100 på 11,2 sekunder og toppfart på 185 km/t. Den føles kvikk, men setter på ingen måte noen standard i klassen.

Interiør
Er det en ting Toyota var dårlig på gjennom 90-tallet, så var det interiørfarger. Lilla, rosa, mintgrønn og en grå farge herlig mikset sammen, får 1997 til å virke veldig lenge siden. Men du sitter greit i setene uten at de er spesielt sportslige. Interiøret er nokså spartansk og lite påkostet. Det er kjedelig, men ting fungerer. Baksetet er som på konkurrenten: Ikke passende for voksne.

Oppsummering
Bilen ble aldri solgt ny her til lands, men i Danmark ble den det. Berlingske Tidende mente i sin tid at den var en bil for de ”sorgløse middelaldrende”, og påpekte at bilen ikke var spennende nok for ungdommen. Det var nok heller et alternativ for dem som ønsket en solid, forutsigbar og trygg, liten coupé. Paseos image i Norge er vrient å beskrive ettersom bilen knapt er kjent. Men den dømmes nok kjapt etter utseendet, og det er ikke videre spennende.

Dette er bilen for dem som vil ha noe som ikke alle andre har, uten at de vil ta en altfor stor risiko. At den er en Toyota, er heller ingen ulempe ettersom eierne neppe er i stand til å skru selv. Men med Opel Tigra som hovedkonkurrent, slipper den ikke unna et visst frisørbil-stempel…

Å fastsette prisen på denne, er omtrent like vanskelig som å spå hva indekskursen på børsen er om ett år. Det finnes et titalls eksemplarer i Norge, og de pleier å gå til en ålreit pris (mellom 20 og 40 000 kroner). Ettersom modellen er såpass ukjent, bør det da inkludere nylig EU-godkjenning og dokumenterbar god stand. Cabriolet-utgaven koster cirka 15 000 kroner mer.

Testresultat

Toyota Paseo (1997)

Jevngod Toyota-kvalitet

Vanskelig med deletilgang