Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Toyota MR2 MKI (1983)

Er du ute etter maks kjøreglede for minimum penger, er Mister 2 noe for deg. For han er en morsom kar!

Toyota MR2 (står for Midship Roundabout 2-seater) var bilen ingen ventet fra Japan da den kom i 1983. Av japanske sportsbiler fantes det bare to: Toyota Celica og Datsun 280ZX. Og disse to var like spennende som gudstjenestene på NRK...

LES OGSÅ:

Lille MR2 kopierte Fiat X1/9 med midtplassert motor og flotte kjøreegenskaper. Men Toyotaen hadde to ting Fiaten ikke hadde: Ytelser og holdbarhet. Det medførte stor suksess, og bilen ble lovprist i motormagasiner.

Amerikanske Car and Driver hadde bilen på sin liste over verdens ti beste biler både i 1986 og 1987. Kjøreegenskapene er prima vare, og helt på høyde med mange sportsbiler som kostet det mangedobbelte på 80-tallet.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Girspaken er helt riktig plassert, girkassen tett og fin og styringen presis. Pedalene er perfekte, og setene er knallgode med suveren støtte. Interiøret ellers er originalt og lekkert, her oser det sjarm!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Alle som vil ha en morsom sportsbil til en billig penge, har på et eller annet tidspunkt vurdert MR2 MKI. Dessverre blir MR2 ofte kjøpt av unge folk som bare vil tune, style og til slutt herpe den fullstendig. Finn en mest mulig original bil, det vil garantert lønne seg på lang sikt! Men bare fordi bilen er en Toyota betyr ikke det nødvendigvis problemfritt bilhold. Men motorer og girkasse er kjent for å være sterke.

Foto: Autofil Vis mer

Problemet er bare at mange av bilene er kjørt hardere, og er mer utslitt enn Joe Frazier i ”The Thrilla in Manila” i 1978... Det betyr masse reparasjoner, men på plussiden er deletilgangen god og rimelig. Det eneste generelle problemet på disse bilene, er rust. Store deler av karosseriet, og skjermene i sær, er svært utsatt.

Foto: Autofil Vis mer

Av en eller annen merkelig grunn står japanske sportsbiler høyt i pris. MR2 er riktignok den rimeligste, men regn med alt fra 20 000-45 000 kr. Det er uansett gode prutingsmuligheter, da bilene ikke er spesielt lettsolgte. Svært mange av bilene er ombygd, men de bør du styre unna. Det blir stadig færre av den originale MR2, så bilen vil forhåpentligvis bli en fremtidig klassiker.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Toyota MR2 MKI (1983)

Finnes ikke bedre kjøreegenskaper til denne prisen

Ikke en bil du drar på ferie med, mye rustproblemer