Toyota MR2 - Hva med kjøregleden?

MALLORCA (DinSide Bil): Alle forutsetninger skulle ligge til grunn for at Toyota skule lykkes med sin nye Roadster, MR2. Og med Celica friskt i minne var forventningene høye - men det var bare til første sving.

I en liten landsby rett etter vi hadde passert Andratx fikk vi selskap. Noen hadde lyst til å leke - og vi tok utfordringen. For fjellveien ble bare mer og mer svingete - og vi satt fjellstøtt plantet i to bøtteseter. Men kampen ble jevn. Ja, skal vi være storsinnede må vi nok også innrømme at vi ikke greide å kjøre fra den lokale bonden - og skuffelsen var stor når vi så at bilen han kjørte var en Seat Toledo Diesel…

Overstyrer

Vi skal imidlertid være litt forsiktige med å dømme Toyota MR2 nord og ned før vi har kjørt bilen her hjemme, men bilen vi fikk stifte bekjentskap med på Mallorca var - etter vår mening - langt fra ideell. For en sportsbil skal gi kjøreglede, og det greide ikke MR2 å levere. Bilen var rett og slett for nervøs, og nesten uansett hvordan du kjørte i hårnålssvingene, eller andre svinger for den saks skyld, begynte bilen å overstyre.

Men MR2 skal tross alt ha ros for sin direkte og presise styring som ved flere enn ett tilfelle gjorde det enkelt å hente inn hekken.

Innrømmer feil vektfordeling

Mye av forklaringen til oppførselen finner vi i bilens vektfordeling, for med 42 prosent av bilens 975 kilo på forhjulene og 58 prosent på bakhjulene er MR2 langt fra en 50/50 fordeling som er det ideelle. Og det innrømmer da også sjefsingeniøren for MR2-prosjektet, Harunori Shiratori, ovenfor DinSide Bil.

- Vi er ikke fornøyd med vekfordelingen i MR2, men vi har forsøkt å redusere virkningene av for mye vekt på bakhjulene ved å montere bredere dekk bak (205/50R 15) enn foran (185/55R 15). På den måten tar vi igjen litt av det tapte, fordi bredere dekk gir bedre feste.

Motoren er synderen

Toyota MR2 har midtmotor, og mye av skylden for vektfordelingen kan legges på motorplasseringen. For til å være en midtmotorisert bil sitter motoren i MR2 alt for langt tilbake. Riktignok befinner den seg foran bakakselens senterlinje, men det er hevet over enhver tvil at vektfordelingen hadde blitt mer gunstig dersom motoren hadde vært plassert lenger frem. Men hvorfor plasserte Toyota motoren da som de gjorde?

- Vi kunne ikke ta sjansen på å montere motoren lenger frem, fordi vi da etter alt å dømme ville fått plass til et bagasjerom bak motoren. Uten bagasje ville kjøreegenskapene riktignok blitt bedre enn på dagens modell, men dersom bagasjerommet hadde blitt utnyttet til det fulle ville kjøreegenskapene forverret seg betraktelig fordi vi hadde fått for mye vekt bak bakakselen, forteller Shiratori.

90 liter bagasjeplass

Og akkurat bagasjeplassen er MR2 sin andre store hemsko. For alt du har tilgjengelig er 90 liter - i ett rom bak setene og i et lite hull under panseret foran. Med taket oppe blir plassen litt bedre, men 120 liter er vel ikke akkurat mye å juble for. Derfor kan du glemme å bruke Toyota MR2 til ferieturer - med mindre du sender bagasjen separat.

Fra 283.300 kroner

Motoren i MR2 er den samme som sitter i Celica. Det betyr 140 hester og et dreiemoment på 172 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet. Med en samlet vekt på 975 kilo betyr det at MR2 får friske ytelser, 0 - 100 kilometer i timen går da også unna på 7,9 sekunder, mens toppfarten er 210 kilometer i timen.

Prisene på MR2 begynner på 283.300 kroner for en bil uten hardtop og klimaanlegg, skal du ha både klima og hardtop forlanger Toyota Norge AS 309.300 kroner. Vi kommer tilbake med en grundig test av Toyota MR2 i begynnelsen av mai.