Toyota med trøkk

Toyota ønsker seg et mer sportslig image, og får det. Blant annet gjennom satsing på Formel 1 fra neste sesong, og et samarbeid med motorprodusenten Yamaha, som de har en stor eierandel i.

DinSide kunne allerede for to uker siden avsløre navnet på Toyotas sportslige satsing, nemlig T Sport, og at de to modellene som først merkes av satsingen er Celica og Yaris. Etter hvert som Toyota introduserer nye modeller, vil hver modell få sin T Sport-variant, og vi regner det derfor som sikkert at en Avensis T Sport er rett rundt hjørnet.

Celica og Yaris T Sport er allerede produksjonsklare, men introduseres ikke i Norge før på vårparten 2001.

Celica med riktige ytelser

Vi har for lenge siden rost nye Celica for å ha svært veloppdragne og sportslige kjøreegenskaper (vår test finner du på denne lenken), og standardmotoren på 143 hk er nesten tilstrekkelig til å yte bilen rettferdighet.

I T Sport-versjon får bilen ytterligere 49 hk med totalt 192 hk til disposisjon. Dreiemomentet øker fra 170 til 180 Nm, men er tilgjengelig over et bredt område. Fra Yamaha har Toyota hentet en teknisk løsning med to sett kammer til kamakslingen, en hydraulisk mekanisme sørger for å bytte over til et sett med svært bratte kammer idet motoren passerer 4.000 o/min. Men motoren er basert på en standard 1,8-liters VVTi-motor med variable ventiltider -- som altså kommer i tillegg til de to kamprofilene.

Akselerasjonen er oppgitt til 7,2 sekunder fra 0 - 100 km/t, toppfarten er 225 km/t.

Liten gateracer

Yaris 1.5 T Sport er en senket utgave (20 millimeter) av Yaris 5-dørs, som får en standard 1,5-liters VVTi-motor med 106 hk (som også brukes i Yaris Verso og Corolla). Sportsinteriør preger også bilen, som akselererer fra 0 - 100 km/t på 9 sekunder blank, og som har kjappere akselerasjon i området 60 - 100 km/t enn noen annen sammenlignbar bil, i følge Toyota.

Enda sportsligere MR2

En MR2 T Sport ville ikke Toyota snakke om, men den har likevel blitt atskillig mer sportslig med en 5-trinns sekvensiell girkasse som sørger for at bilen automatisk skifter gir selv om du holder fullt gasspådrag. Men der en standard MR2 akselererer fra 0 - 100 km/t på 7,9 sekunder, er tilsvarende tall for MR2 med sekvensiell girkasse 9,2 sekunder. Vår test av MR2 finner du på denne lenken.

Tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Paris