Toyota Proace tur-retur Frankrike-Norge-Frankrike-Norge

Toyota med tidenes omvei til Norge

Toyotas varebil sendes fra Frankrike til Norge og tilbake til Frankrike, før den kommer tilbake til norske kunder.

FAVORITT: Toyota Proace tar turen fra Frankrike til Oslo og tilbake til Frankrike, for å få påmontert firehjulstrekk, før den er klar for norske kunder. Foto: Rune M. Nesheim
FAVORITT: Toyota Proace tar turen fra Frankrike til Oslo og tilbake til Frankrike, for å få påmontert firehjulstrekk, før den er klar for norske kunder. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Toyota sender norske biler tur-retur Frankrike, for å få montert firehjulstrekk. Det skriver bransjenettstedet Bilnytt (krever abonnement) torsdag morgen.

Det er varebilen Toyota Proace som gjør den uvanlige reisen. Varebilene produseres med tohjulstrekk på PSAs fabrikk i Frankrike, før de sendes med båt til Norge.

De bilene som skal monteres med firehjulstrekk, fraktes imidertid tilbake til hjemlandet, hvor de 50 mil sørøst for PSA-fabrikken - nær grensen til Tyskland og Sveits - får påmontert 4x4 hos spesialbedriften Dangel.

Det er bare én måned siden Dinside testet Toyota Proace, med Dangel-firehjulstrekk - som skal få Toyotas varebil tilbake på salgstoppen igjen.

Over 4.000 km reise

Toyota Proace er ny med firehjulstrekk i Norge, og hittil er det bare registrert 13 av dem - alle i mars. Ifølge Toyota Norge er de første bilene hovedsakelig demobiler, mens de fleste kundebilene kommer nå framover. Da blir det vesentlig flere registreringer.

- Ja. det kommer flere enn i mars, bekrefter informasjonssjef Espen Olsen overfor Dinside.

Disse bilene har kjørt og blitt fraktet godt over 4.000 kilometer på hav og land, Hordain-Oslo-Alsace-Oslo, før de kommer til sine norske kunder - om disse er bosatt i hovedstaden - i verste fall enda lenger.

Om Toyota maktet å sende bilene rett til Dangel-fabrikken i Alsace, fra produksjon i Hordain, ville denne reiseruten blitt mer enn halvert.

- Normalt går våre biler via havna i Zeebrugge, i Belgia. Disse båtene går jo uansett, så det blir ikke satt opp egne båtransporter for Proace. Bilene må fraktes litt til og fra havna, med transporter, men jeg kjenner ikke ruta eksakt, sier Olsen videre.

Ingen hjelp fra Europa

Toyota Norge begrunner den oppsiktsvekkende logistikken med at de må håndtere montering av firehjulstrekk fra Norge og at de ikke har fått Toyota Europa med på dette - ennå.

- Det har selvfølgelig vært vårt ønske å få dem med hele tiden, men for å komme i gang med leveranse av bilene valgte vi å gjøre det nå, forklarer informasjonssjefen.

- Hvorfor kan dere ikke vente på en logistikkløsning med Toyota Europa?

- Det er flere hensyn å ta her. Vi tok denne beslutningen i høst, og vi ville nok tapt enda et halvt år med leveringer, om vi ikke gjorde det. Vi har dessuten flere kunder som er veldig interessert i å få bilen sin.

4X4: Det er den franske spesialfabrikken Dangel som monterer fIrehjulstrekk på Toyota Proace. Foto: Rune M. Nesheim
4X4: Det er den franske spesialfabrikken Dangel som monterer fIrehjulstrekk på Toyota Proace. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sterk miljøprofil

Ekstra oppsiktsvekkende er det at det er Toyota som gjør dette stuntet. Utad er nemlig det japanske merket opptatt av å ha en høy miljøprofil, med blant annet stort fokus på hybridmotorer på bilene sine.

- Ja, vi har det. Både i produksjon og etter lansering har vi et stort fokus på å redusere vår miljøbelastning. I Europa har Toyota det laveste gjennomsnitts-utslippet av alle personbil-produsentene, sier Espen Olsen i Toyota Norge.

- Tror du ikke det er mange - blant annet miljøorganisasjoner - som reagerer på denne logistikken?

- Jo. De kommer sikkert til å reagere, men dette er en overgangsløsning. Generelt er vi veldig opptatt av miljø i hele vår virksomhet.

TOYOTA PROACE: Den norske importøren har akkurat startet leveringen med firehjulstrekk på varebilen i Norge. Foto: Rune M. Nesheim
TOYOTA PROACE: Den norske importøren har akkurat startet leveringen med firehjulstrekk på varebilen i Norge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Oddekalv: - Filleting

Frederic Hauge og Bellona hadde ikke anledning til å kommentere saken torsdag. Én naturverner som har anledning er leder Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund (NMF). Han bryr seg imidlertid lite.

- EN FILLETING: Leder Kurt Willy Oddekalv i Norges Miljøvernforbund (NMF) kjører selv Toyota. Han reagerer ikke på treveislogistikken til Proace. Foto: Paul S. Amundsen
- EN FILLETING: Leder Kurt Willy Oddekalv i Norges Miljøvernforbund (NMF) kjører selv Toyota. Han reagerer ikke på treveislogistikken til Proace. Foto: Paul S. Amundsen Vis mer

- Nei, jeg synes ikke det gjør noe stort. Jeg er mer opptatt av hva Toyota gjør i det daglige, forklarer han til Dinside.

Naturverneren har selv kjørt Toyota i om lag 15 år, og har blant annet blitt kjent for å kjøre en stor Land Cruiser til godt over én million kroner. Toyota har dessuten en sponsoravtale med NMF.

- Det finnes mye tåpelig logistikk i verden, men med tanke på hva Toyota blant annet har gjort med Prius og hybrid, før elbilene kom, mener jeg de har masse å gå på, sier Oddekalv.

- SNARLIG LØSNING: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tror det blir slutt på treveis-logistikken i løpet av sommeren. Foto: Jamieson Pothecary
- SNARLIG LØSNING: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tror det blir slutt på treveis-logistikken i løpet av sommeren. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Løsning innen sommeren?

Toyota samarbeider med Citroën (Jumpy) og Peugeot (Expert) om varebilen, da de to franske PSA-merkene har tilsvarende versjoner av Proace. Disse merkene sender imidlertid bilene rett til Dangel for firehjulstrekk-montering, istedenfor omveien om Norge, skriver Bilnytt.

Spesielt Peugeot Expert har det blitt solgt mange flere av enn Toyota Proace. Det franske merket har levert 137 biler med firehjulstrekk i årets første kvartal, mot 312 i fjor.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier til Dinside at han tror Proace skal ha fått orden på logistikk-utfordringen innen noen måneder.

- Det er vanskelig å si når, uten at alle detaljene er på plass, men vi håper på å få det til i løpet av sommeren.