Toyota: med forsikring inkludert

Joda - fra 1. mars i år blir en bilskadeforsikring inkludert i prisen på alle nye Toyota personbiler. Forsikringsordningen skal gjøre det rimeligere for Toyota-eierne dersom man skulle være uheldig å bulke bilen.

Skjønt - det blir nesten umulig å kontrollere om ordningen blir gratis. Fra 1. mars i år går Toyota vekk fra et system med veilendede priser (med prutningsmonn), til et nettopris-system, der prislappen på ruta er det du faktisk må betale. Dermed skrur Toyota faktisk ned prisene på sine personbiler med mellom 4 og 5 prosent.

Fra samme tidspunkt som Toyota får nettopriser er bilskadeforsikring inkludert i kjøpesummen. Forsikringen det dreier seg om er en bilskadeforsikring, Toyota-kundene må derfor fortsatt tegne ansvarsforsikring og eventuell brann-/tyveriforsikring i tillegg til den forsikringen som følger med bilen.

Jo dyrere, jo bedre

Siden bilene -- tilsynelatende -- ikke blir dyrere som følge av at Toyota innfører bilskadeforsikring "på kjøpet", og vi vet at forsikring gjerne blir dyrere dess dyrere bil du kjøper, er ordningen spesielt gunstig for dem som kjøper seg en litt dyr Toyota.

Tilsvarende er ikke denne nye ordningen like gunstig for dem som kjører lite og normalt sjelden eller aldri er utsatt for uhell. Men her kan altså Toyota hevde at forsikringen ikke blir dyrere for disse kundene siden bilskadeforsikringen -- og vi fortsetter å bruke ordet tilsynelatende -- ikke fører til at bilen som sådan blir dyrere.

På samme måte er forsikringsordningen mest gunstig for de yngste sjåførene, og for dem som ikke har hatt anledning til å opparbeide seg bonus tidligere.

Intet bonustap den største gulroten

Slik DinSide vurderer det, er selve godbiten med Toyotas forsikringsordning at man ikke får et bonustap på forsikringen slik det normalt er. Regnestykket er enkelt - koster skaden mer enn 5.000 kroner (10.000 for sjåfører under 23 år) - vil det lønne seg å ta skaden på forsikringen. Du slipper kompliserte regnestykker der du må ta hensyn til hva et eventuelt bonustap vil koste deg i fremtidig forhøyet forsikringspremie. Har du ikke mer enn 50 prosent bonus og får bonustap ved skade, koster deg det fort mer enn en egenandel på normalt 3.000 kroner å rette opp skaden på forsikringen.

Faktisk vil man i mange tilfeller kunne komme frem til et tosifret beløp når man summerer det hele opp. Særlig vil unge bilførere ha glede av dette, siden det er de som har de høyeste premiene i utgangspunktet. Og da er vi vel ved selve kjernen av Toyotas gulrot; den japanske bilprodusenten gjør seg med dette svært attraktiv for yngre, potensielt lojale Toyota-kunder.

Dekning og egenandel

Toyotas bilskadeforsikring følger bilen i 3 år med fri kjørelengde. Dersom uhellet skulle være ute, blir bilen brakt til nærmeste Toyota-verksted uten at det koster bileieren noenting (dette er allerede inkludert i Toyotas Eurocare på alle nyere biler - en ordning som gir Toyotaeiere fri veihjelp i hele Europa). Skaden blir rettet uten å måtte vente på lang saksbehandling, og kunden får fri leiebil i inntil 10 dager mens reparasjonen pågår.

Egenandelen ved skade er 5.000 kroner (10.000 kroner dersom sjåføren er under 23 år). Forsikringen følger bilen i 3 år, uansett eierskifter. Forsikringsordningen omfatter ikke drosjer, budbiler og utleiebiler.