Toyota Landcruiser 100: Størst og tørst

En Toyota som koster over 1 million kroner er nærmest politisk ukorrekt. Men den norske Toyotaledelsen signaliserer at de skal bli flinkere til å ta inn bilmodeller som ikke er forventet å selge i stort volum - det betyr at vi kanskje kan glede oss til å se roadsteren MS-R på norske skilter.

For nå er i alle fall Landcruiser 100 på plass, med prislapp på rett over millionen uansett om du velger diesel eller bensin som drivstoff. Dette bør være til stor glede for 4WD-entusiastene, og for dem som vil ha en litt annen bil enn en Range Rover eller en Jeep Cherokee.

Rover-røver

Toyota Landcruiser 100: Størst og tørst


Med en lengde på 489 cm er LC100 den største terrengbilen på det norske marked - en drøy halvmeter større enn dagens Jeep Grand Cherokee og 30 cm lengre enn den nye Cherokeen som kommer til Norge over nyåret. Til og med Range Rover 4,6 HSE må se seg slått av japaneren når det gjelder plass og størrelse.

Vi har tatt en liten prøvetur i LC100, og det er ingen tvil; dette er en fantastisk bil. En fantastisk stor bil. Les våre førsteinntrykk av bilen ved å klikke her.

Teknisk sett er det heller ingen grunn til at Toyota skal skamme seg over bilen, snarere tvert imot.

Beskjeden, men avansert

At LC100 er nesten fem meter lang skjules godt av designet. Bilen har neppe den samme "oppmerksomhets-faktoren" som for eksempel en Grand Cherokee, men den er enkel og ukomplisert. Ukomplisert er ikke adjektivet som skal brukes om bilens drivlinje.

For å starte med bensinmotoren; her er 8 sylindre plassert i V-form med 4 ventiler pr. sylinder. Toppeffekten er 235 hk, mens dreiemomentet er bjørnesterke 434 Nm. Allerede ved oppstart er 370 Nm tilgjengelig ved tomgang! Med bensinmotoren under panseret er den 2,5 tonn tunge bilen i stand til å passere 100 km/t fra stillestående på 9,7 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselmotoren bruker 13,1 sekund på samme øvelse. Det er kjapt, men så er da den 4,2 liters store motoren en avansert konstruksjon. Motoren har 6 sylindre, også disse i V-form og med 4 ventiler pr. sylinder. Maksytelsen er 204 hk, men selvbrenneren har like høyt dreiemoment som bensinmotoren - 430 Nm - som er tilgjengelig fra 1.800 o/min. Da skal det mye til for å stoppe denne bilen!

Fremkommelighet i fullt monn

Toyota Landcruiser 100: Størst og tørst


Motoren overfører drivkraften til alle fire hjul via en automatkasse med mulighet for reduksjonsgear. Firehjulsdriften er kontinuerlig, men både senterdifferensialen og differensialen på bakakselen kan sperres manuelt. Dermed skal du sitte svært godt fast før du sitter fast for godt.

For å unngå å sette seg fast har bilen også et system som sørger for fast bakkeklaring ved hjelp av hydraulikk, men systemet kan overstyres manuelt slik at bilen kan heves eller senkes inntil 5 cm i hver retning. Støtdemperene er også justerbare (fasthet).

Verre for vare

Som personbil koster LC100 1.030.000 uansett om du velger diesel eller bensin. Legg på 16.000 kroner, og bilen er utstyrt med totalt 7 sitteplasser. Som varebil er prislappen knapt halvparten - nærmere bestemt 562.000 kroner. Da er den faktisk litt billigere enn Range Rover 4.6 HSE, mens Jeep Grand Cherokee 4.0 er hele 140.000 kroner billigere.

I tillegg dukker det opp en konkurrent som heter Chevrolet Suburban til en halv million kroner - den er i tillegg en kombinertbil med 5 seter og betydelig større enn LC 100 hva utvendig størrelse angår.