Land Cruiser 150 kommer i forfinet utgave, med mer utstyr og litt endret utseende.  Foto: Produktbilde
Land Cruiser 150 kommer i forfinet utgave, med mer utstyr og litt endret utseende. Foto: ProduktbildeVis mer

Toyota Land Cruiser: Endelig mer luksus

Ikonet blir oppjustert. Det er på tide.

Entusiastene har i lang tid trykket Toyota Land Cruiser til sitt hjerte som en av de suverene firehjulstrekkerne. Kun Land Rover og Jeep har klart å bevege seg inn i det samme markedet, og blant de ivrigste entusiastene kommer kampen alltid til å stå mellom LC, LR, eller Jeep.

Et klassisk ikon, bygget i nåtid

LES OGSÅ:

Land Cruiser finnes i to utgaver, en tung og stor V8, samt en noe lettere utgave – 150-serien. Det er sistnevnte som nå oppgraderes og forfines. Bilen kom på markedet i 2009, og er derfor klar for en såkalt ansiktsløfting.

Små endringer

Utvendig skal man være kjenner for å se de store forskjellene på den nye og ”gamle” typen. Det er først og fremst med LED frontlys den gjør seg bemerket. Det samme med grillen, som nå er pyntet på, og skal henvise litt mer mot svunnen tid. Tilbake til røttene, som det så fint heter.

Selv om bilens endringer i fronten gjør den 20 millimeter lenger, så er bilen fortsatt ganske kompakt, tross sin store fremferd. Bilen måler bare 4,78 meter i lengde, og har en svingradius på 5,8 meter. De 2 ekstra centimeterne den har vokst ligger i overhenget foran.

Se bilder av nye Land Cruiser:

Land Cruiser 150 kommer i forfinet utgave, med mer utstyr og litt endret utseende. Foto: Toyota

Mer innvendig

Det er først når man kommer innvendig at det er tydelig hvor arbeidet er lagt ned. Bilen har fått en ommøblert midtkonsoll, i tillegg til at kvalitetsfølelsen skal ha blitt hevet.

Det er så fall på tide. Fram til nå har nemlig LC 150 hatt litt mye hardplast og rimelige materialvalg med tanke på den høye prisklassen. Nå skal altså materialvalgene være modifisert for å stemme bedre overens med standarden vi forventer i 2013.

Hvorvidt den er i nærheten av luksusfølelsen du får i siste versjon Range Rover gjenstår fortsatt å se.

Toyota Land Cruiser:Made in Drammen

I stor grad handler det som sagt mest om ommøblering, for funksjonene i den nye utgaven er ikke nevneverdig endret. Valgmulighetene for 4wd-systemet er lagt inn i et dreiehjul, mens assistentsystemene ligger i brytere ved siden av, som blant annet det variable adaptive understellet. Fortsatt er det Optitron instrumentering, og det er dukket opp et nytt multidisplay på 4,2” mellom speedometeret og turtelleren.

Fortsatt kan LC 150 fås som 7-seter, og nå er det også enklere å komme ut – og inn til tredje seterad, ettersom vinkelen for å legge frem midtre ratt er økt fra 33,8 til 46 grader. Nå kan du dessuten få setevarme også på rad to.

Test av storebror V8

Funksjonell

Det aller viktigste med en Land Cruiser er derimot ikke hva du ser, men hva den gjør. Vi har selv satt Land Cruiser 150 på beinharde tester, og vet hva den er i stand til. Mange fnyser av elektroniske hjelpemidler i en firehjulstrekker, men man skal ha fire bein for å klare å gjøre mange av funksjonene som elektronikken er i stand til. Ett for hvert hjul.

I denne oppdaterte versjonen er fjæringen oppgradert for å gi enda mer komfort og bedre kjøreegenskaper, noe vi foreløpig ikke har testet. Stabilisatorstagene er blitt tykkere, og generelle komponenter er blitt kraftigere. I tillegg har du et KDSS-system som kobler stabilisatorstagene fri i terrenget. Dette for at hjulvandringen skal bli lenger, for ikke å miste bakkekontakten når underlaget ujevnt. Hjulvandringen blir på denne måten ekstremt lang. ET AVS-system gir deg dessuten mulighet for å sette opp stivheten av bilen på en måte som gir deg riktigere funksjon under forskjellige forhold. Kameraer rundt det hele holder deg dessuten oppdatert på hva som skjer rundt bilen, praktisk både i krevende terreng og i trange parkeringshus.

Se bilen innvendig:

En helt spesiell bilferie

Lang historie

Historien om Land Cruiser har sitt opphav fra tidlig 50-tallet, og har akkurat rundet 60 år. I Norge tok det for alvor av på 80-tallet, selv om 40-serien hadde regjert litt før dette. Det økte på utover 90-tallet, og i 2002 tok det helt av. Da kom Land Cruiser 120 på markedet, en bil det så ut som at enhver håndverker skulle ha. På et tidspunkt solgte Toyota over 2000 Land Cruiser i året, men dette dabbet dessverre av ved inntreden av 150-serien, som nå er på markedet. I hele fjor ble det registrert 780 Land Cruisere i Norge.

Den oppgraderte Land Cruiser 150 blir vist på bilutstillingen i Frankfurt i september, og kommer til Norge i januar.

Når det gjelder kampen mellom merkene, så har afrikanerne sin egen mening. Land Cruiser, fordi du ikke trenger deler. Land Rover, fordi du finner deler under enhver busk. Jeep har de knapt hørt om.