<strong><b>INGEN HINDRINGER:</strong></b> Toyota Land Cruiser er lagd for å takle alt fra dype elvekryssinger til lange safarier ute i ørkenen. Foto: Jamieson Pothecary
INGEN HINDRINGER: Toyota Land Cruiser er lagd for å takle alt fra dype elvekryssinger til lange safarier ute i ørkenen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Toyota Land Cruiser, en ustoppelig legende...

Toyota har for lengst plassert seg i terrengbilens "Hall of Fame" med Land Cruiser. Holder deres siste utgave koken, eller er den en døende rase?

Publisert
Sist oppdatert

Det finnes mange legendarisk navn innen store terrengbiler. Mercedes G Wagon, Land Rover Defender og Nissan Patrol for å nevne noen. Mens designen virker å ha stått stille for mange, er ikke Land Cruiser til å kjenne igjen fra førstegenerasjonen som kom i 1951.

Mer enn 60 år senere er fasiten fortsatt å skape en robust arbeidshest som tilbyr plass til alt fra hund til høyballer. Fortsatt skal den ha kombinasjonen mellon overlegne terrengegenskaper og god komfort.

«Ubeseirede terrengegenskaper» er Toyotas egen definisjon på Land Cruiser. Slike biler har det liten hensikt å "teste" på vanlige veier, for det er ikke her de utmerker seg. For å kjenne på bilens grenser fullt ut reiste vi til Island, der terrengkjøring er like akseptert som brunost er på frokostbordet her hjemme.

<strong><b>GOD BAKKEKLARING:</strong></b> Multi-Terrain Select system (MTS) sørger for at selv amatører slipper å stå fast ute i terrenget.  Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD BAKKEKLARING: Multi-Terrain Select system (MTS) sørger for at selv amatører slipper å stå fast ute i terrenget. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Styggtøff ...

Det er ikke de store endringer utvendig på nye Land Cruiser. Her er det fortsatt funksjon før form. En ny og forsterket beskyttelsesplate nederste på støtfangeren, LED lysstripe, og en helt vanvittig stor chrome-grill som minner om masken til «Bane» i Batman-filmen «The Dark Knight Rises». Designen er det delte meninger om. Storkonkurrenten Landrover Discovery er mer velykket og klassisk i formen. Men Land Cruiser oser testosteron, og det enkle er i kombinasjon med fullstendig mangel på unødvendig pynt at bilen aldri kommer til å bli anklaget for å være en bil for fiffen.

Les også: Duell mellom Land Rover Discovery og Kia Sorento

Less is more ...

Ikke overraskende har Toyota konsentrert seg mest om ytterligere utbredelser av motoren til fordel for kjøring ute i terreng. Under panseret er motorvolumet redusert fra en 3-liter til en 2,8-liter, fortsatt med turbo og fire sylindre i rekke.

Ytelsene er økt en smule fra 173 til 177 hesterkrefter og offroadjunkier kan juble over økt dreimoment. 370 Nm tilbys allerede fra lave 1200 omdreininger, opp til maksimalt 450 fra 1600-2400 omdreininger.

<strong><b>STERK OG USLITELIG:</strong></b> Med 177 hk og 350 Nm ikke motoren akkurat sprek, men likevel råsterk.   Foto: Jamieson Pothecary
STERK OG USLITELIG: Med 177 hk og 350 Nm ikke motoren akkurat sprek, men likevel råsterk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Forbruket er resusert med ni prosent takket være en ny sekstrinns «Super ECT» automatkasse i kombinasjon med ny motor. Basisprisen på Land Cruiser er dermed 30.000 kroner rimeligere enn forgjengeren.

Slagskip på veien

Land Cruiser veier fortsatt et lite hakk over to tonn, og på veien merkes dette godt. 0-100 tiden er på 12,7 sekunder, ikke akkurat som en vulkanisk eksplosjon. «Sport» modus må du ta med en klype svovel, for selv med luftfjæring duver bilen langs veien som lunken lava.

I «komfort» er det som å be passasjerene om å bli sjøsyk, og er best forbeholdt i bruk ute i terrenget. Retningsstabilitet er heller ikke på topp. Feildoserte asfalt gjør at rattet holder ofte ti over tolv stillingen selv på rette strekninger. I svingene ratter du som «B.A. Baracus» i sin «A-Team» Chevy Starcraft. Men Land Cruiser er ikke lagd for å prestere best på asfalt, og det blir litt som å klage på stivheten til en Lamborghini.

<strong><b>SKAPT FOR TØFFE FORHOLD:</strong></b> Jo mer utfordrende terrenget ble, jo mer koser Land Cruiser'en seg.  Foto: JAMIESON POTHECARY
SKAPT FOR TØFFE FORHOLD: Jo mer utfordrende terrenget ble, jo mer koser Land Cruiser'en seg. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Se derfor på asfaltstrekninger som transportetapper på vei til gullet i enden av regnbuen. Og det befinner seg ute i terrenget ...

Sekstrinns automaten er en gledelig oppgradering fra den gamle femtrinns. Selv med kun 177 hesterkrefter på rett over 2 tonn er det lite jaging av motoren for å holde følge i traffikken, takket være dreiemomentet. Maksimal tillatt hengervekt er på 3 tonn, mer enn nok for skogsarbeidere til å kunne frakte en god last med tømmer.

Alvorlig diagnose

Island er et sted som er geografisk levende, med knivskarpe lavasteiner, isbreer, og kokende vann som spruter opp fra bakken. Mer enn 30 aktive vulkaner har skapt et landskap som er mer variert enn menyen på Garntangen Veikro. Landet har et landskap og klima som er særdeles ubestemt.

På få kilometer kan du oppleve alt fra ren botaniske hage med blå himmel til svart ørken og hvite snøbyger. Kjøringen her ute er ingen spøk, for underlaget er like varierende. Prøver du deg her i en by-suv, så er det som å be om en flau redningsaksjon.

Land Cruiser er som skapt for dette terrenget, og jo mer utfordringer Island byr på, jo bedre trives bilen . Det er som om den sier, «kom igjen, er dette det beste du klarer?»

<strong><b>ADVARSEL:</strong></b> Hit må du gjerne kjøre, men kun med riktig redskap. Foto: Jamieson Pothecary
ADVARSEL: Hit må du gjerne kjøre, men kun med riktig redskap. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Klar for alt

Toyota mener å ha bygd en bil som skal være like lett å bruke utenfor veien for amatører som for eksperter. De har derfor utviklet hjelpemidler med flere forkortede betegnelser enn rallynotatene til Sebastian Loeb.

Her er oversikten:

  • Multi-Terrain Select (MTS): På betjeninsgpannelet finner du et stort betjeningshjul for å styre terreng-innstillinger. Du kan velge mellom: Mud & Sand, Loose Rock, Mogul, Rock og Dirt & Rock.
  • Kinetic Dynamic Suspention (KDSS): Stabiliseringsstag bak kobles automatisk fra når det trengs for å gi økt hjulvandring for bedre bakkekontakt.
  • Adaptive Variable Suspention (AVS): Velg mellom «Komfort», «Normal» eller «Sport» demperoppsett.
  • Crawl Control: Bilen kontrollerer automatisk hastigheten i bratt terreng. Hastigheten endres ved å vri på betjeningshjulet i midten.
  • Et LCD-display på instrumentpanellet viser kjøremodus, bakkeklaring og vinkelen til bilen. På et sju tommers LCD-display i midtkonsollen viser kameraene hindringer rundt hele bilen, samt hjulstillinger. Med dette kommer du ikke bare hjem, men forhåpentligvis også med bilen like hel!
  • Episk offroad!

    Og det funker. Vi krysser elver med vann oppover panseret uten et snev av fusking fra motoren. Etter hvert passerer vi tekniske partier med lavserie koblet inn og hjulene hengende over 30 cm i løse luften - uten dramatikk.

    Vi kjører på stier belagt av knivskarpe lavasteiner i 60-70 km/t uten punktering, og ikke trenger vi kiropraktørtime etterpå heller. Mens vi klatrer opp mot isbreen Langjökull på rundt tusen høydemeter på stupbratte snødekte veier, er det ingen tegn til nervøsitet. På vei ned igjen er det bare å koble inn «crawl-control», fjerne bena fra pedalene, og styre bekymringsfritt med to fingre på rattet.

    Og for de som lurer, nei, bilen vi kjørte var helt standard med helt vanlige dekk. Altså, ikke modifisert på noen som helst måte.

    Funksjonelt interiør

    Interiøret følger fasiten funksjon før form. Heller ikke her kommer Toyota til å vinne noen priser. Alt av betjeningsfunksjoner er i XL størrelse for å kunne brukes med hansker på. Oppbevaringsboksen mellom setene er stor nok til å romme en katt, og pedalene er så store at du lett kan kjøre den med slalomstøvler på. Setene tilbyr god komfort både på veien og i terrenget, og vi ble ikke det minste nummen i skinka selv etter 10 timer bak rattet i terreng. Eneste vi savnet var litt bedre sidestøtte når det gikk heftigst for seg ute i terrenget.

    Toyota Land Cruiser er fortsatt ekstremt ærlig og funksjonell. De har skjønt at bilen brukes av folk som er aktive ute i naturen, både når den brukes på jobb og i fritiden.

    Ekspedisjonsmester

    Vi hedrer Toyota for den ærligheten Land Cruiser har. Hadde den hatt bedre design og interiørkvalitet ville du funnet et Lexus-emblem på panseret istedet. Og ja, i USA finnes den.

    Skal du kjøre fra Oslo til Calcutta er det denne du må velge. Det finnes alternativer som er både sprekere med bedre design og interiørkvalitet, men dårligere vedlikeholdsrykte på seg.

    Trenger du bevis på holdbarheten til Toyota? Det bare å se hva islendinger kjører.

    Land Cruiser er nær sagt allemannseie, og på et av jordklodens tøffeste og mest varierte terreng, er det ingen tvil på hva vi anbefaler!

    Tekniske spesifikasjoner:
      
     TOYOTA LAND CRUISER D-4D
    Pris fra 5 seter:722.400 kr
    Pris fra 7 seter:884.000 kr
    Pris fra varebil:467.900 kr
    Motor:2.755 ccm, R4 Diesel
    Dreiemoment:420 Nm @ 1400-2600
    Effekt:177 hk @ 3400 o/min
    Girkasse:6 trinns automat med reduksjonskasse (høy/lav-serie)
    Forbruk:0.74 l/mil
    CO2-utslipp:194 g/km
    0-100 km/t:12.7 sek
    Toppfart:175 km/t
    Lengde:478 cm
    Bredde:188 cm
    Høyde:184 cm
    Tillatt totalvekt:2.930 kg
    Bagasjerom:621 liter
    Hengervekt:3.000 kg
    Maks Bakkeklaring:220 mm
    Svingradius:5,9 m

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer