Toyota jubler, Volkswagen sliter

Tallene for årets seks første måneder viser at Toyota også i år dominerer det norske nybilmarkedet. Volkswagen og Ford sliter med sviktende markedsandeler, mens Peugeot fortsetter å overraske positivt.

VOLKSWAGEN GOLF: Norges mest kjøpte personbil i 1998, 1999 og 2000. Bronse-plassering i 2001 og 2002. I dag ligger Golf på en 10. plass.
VOLKSWAGEN GOLF: Norges mest kjøpte personbil i 1998, 1999 og 2000. Bronse-plassering i 2001 og 2002. I dag ligger Golf på en 10. plass. Vis mer

Toyota jubler, Volkswagen sliter

  1. Modell-kampen
  2. Merke-kampen


Det mest oppsiktsvekkende ved årets første halvårsstatistikk, er de svake tallene Volkswagen oppnår. Volkswagen er nå nede i 10,3 prosent markedsandel, en tilbakegang på 0,5 prosentpoeng sammenlignet med tallene for mai måned. Hvis vi sammenligner med situasjonen på samme tid i fjor, blir det enda mer åpenbart at Volkswagen har mistet litt av grepet de hadde på det norske folk. Ved utgangen av juni 2002 hadde Volkswagen 12,4 prosent, hele 2,1 prosentpoeng høyere markedsandel enn i dag.

Fra 15,3 til 10,3

Det er godt mulig at Volkswagen vil gjøre det bedre når nye Touran begynner å komme med i statistikken. Likevel synes det som om Volkswagens storhetstid i Norge er på hell. I 1998 hadde den tyske bilfabrikanten 15,3 prosent markedsandel i Norge. I 1999 var den nede i 14,3 og falt til 14,2 i 2000. I 2001 var den nede i 13,4 og ved utgangen av fjoråret var markedsandelen kun 12,8 prosent. I år skal nok Volkswagen-importøren være glad om den når 11 prosent. Volkswagen-importøren har imidlertid hele fire ben å stå på, fordi den også tar inn Audi, Seat og Skoda.

Peugeot fortsetter veksten

Til tross for en nedadgående trend, så beholder Volkswagen en trygg andreplass. Peugeot, som innehar tredjeplassen, har 8,8 prosent markedsandel og ligger dermed godt under Volkswagens 10,3. Selv om Peugeot nok må innfinne seg i å ligge under Volkswagen og Toyota, har det franske merket gjort det overraskende godt her i landet de siste årene. I fjor gikk Peugeot forbi både Ford og Opel og i år har avstanden ned til de to tyske merkene økt ytterligere. Mens Peugeot i løpet av det siste året har gått frem med et helt prosentpoeng, har Ford og Opel gått tilbake med henholdsvis 0,7 og 0,2.

Hver sjette bil en Toyota

Nye Toyota Avensis
Nye Toyota Avensis Vis mer


Som nevnt er det Toyota som hersker på den norske salgsstatistikken. Selv om 15,6 prosent markedsandel faktisk er litt lavere enn det Toyota hadde i juni i fjor, er tallet imponerende. Det betyr nemlig at mer enn hver sjette nybilkunde velger en Toyota. Til sammenligning kan vi opplyse at Toyota alene selger flere biler enn Audi, Nissan og Volvo til sammen.

Fire på listen

Det voldsomme salget er selvsagt basert på en rekke modeller, hvorav hele fire befinner seg på ti-på-topp-listen. Corolla er Norges mest solgte bil, Yaris er Norges mest populære småbil og RAV4 Norges mest populære firehjulstrekker. Avensis slås av Volkswagen Passat og Ford Mondeo og kan foreløpig ikke skryte av å være Norges mest populære mellomklassebil. Men salget av nye Avensis har bare så vidt kommet i gang, og vi lar oss ikke overraske om Avensis-salget vil stige kraftig utover høsten.

Totalsalget svikter

Hittil i år er det totalt solgt drøye 35.000 nye personbiler. Dette er en tilbakegang på 6,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, da det ble solgt drøye 38.000 biler. Dermed fortsette nedgangen i nybilsalget, som har vart helt siden 1998.

15.000 bruktimporterte

En svakere krone, kombinert med synkende bruktbilpriser i Norge, har medvirket til at bruktimporten nå synker. I juni ble det bruktimportert 2.399 personbiler, mot 2.788 i juni 2003. Hvis vi ser på tallene for første halvår, er tilstanden imidlertid relativt stabil. Første halvår i år ble det importert 15.023 biler, mot 15.150 i fjor.

  • Utviklingen for de ti mest populære bilmerkene finner du her.
  • Utviklingen for de ti mest populære bilmerkene finner du her.
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)