Toyota ES3

Toyota presenterte en konseptbil i Frankfurt som skal ha ekstremt lavt forbruk og som kanskje kan være en ny Yaris.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

ES3 står for Eco Spirit Cubic og skal være et forsøk på å forene minimalt forbruk og utslipp med kjøreglede og praktisk nytte.

Liten

ES3 er ikke spesielt stor, men ligger rett under Mercedes-Benz A-klasse som er 358 centimeter og Toyota Yaris som er 361 centimeter. ES3 er 352 centimeter lang, 163 centimeter bred og 146 centimeter høy. Akselavstanden er 231 centimeter og vekten er cirka 700 kilo.

Liten diesel

Under panseret sitter en effektiv 1,4-liters dieselmotor med common-rail innsprøytning. Motoren har både turbo og ladeluftkjøler og er koblet til en trinnløs girkasse. For å holde drivstofforbruket nede er det lagt stor vekt på å redusere friksjonen i motoren. Forbruket skal da også være lavt. Toyota lover 0,27 liter per mil ved blandet kjøring.

Stopp og kjør

ES3 er utstyrt med et system som gjør at motoren skrur seg av når bilen står stille. Med en gang du trykker på gassen starter motoren og du kan fortsette kjøringen. Når bilen står stille sørger bremsene for at ikke bilen triller bakover. Hybridbilen Toyota Prius har en lignende funksjon allerede for skifte mellom bensin og elektrisk drift.

Regenererende

Det regenererende bremsesystemet er også hentet fra Toyotas hybridbiler. Det tar vare på energi ved oppbremsing og lagrer det på en kondensator. Denne energien brukes blant annet til oppstart av motoren. Dette gjør at motoren kan bruke mindre energi til å produsere nødvendig elektrisitet.