Toyota D4D: I konkurrentenes spor

Toyota Avensis D4D har alt som en moderne dieselbil skal ha, men den mangler det mest vesentlige for at også at også drosjeeierne skal bli interesserte.

Toyota D4D: I konkurrentenes spor

  1. Stort bilde av motoren

Det er ikke noe galt med Toyota Avensis D4D, snarere tvert i mot. For dieselteknologien er avansert, utslippene lave og forbruket gjerrig. Likevel må Avensis D4D slepe med seg en hemsko. For drosjeeierne vil nok ikke like at Toyota bare leverer Avensis D4D med manuell girkasse.

Common-Rail

Motoren er det imidlertid lite å si på. For den firesylindrede rekkemotoren med to liter slagvolum, Common-Rail, fire ventiler per sylinder og et gjennomsnittlig forbruk ved blandet kjøring på 0,58 liter per mil er - i alle fall rent teknisk - helt på høyde med hvor den teknologiske utvikling står i dag.

Det er selvfølgelig begrenset hva man kan si etter en prøvetur på 10 kilometer, med en bil som ikke har gått lenger enn 70 kilometer. Men det vi la merke til var at både støy og vibrasjoner var redusert til et minimum. Vi skal være litt mer forsiktige med å uttale oss om ytelser, i og med at motoren ikke var innkjørt. Men med 110 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Nm fra 2.000 til 2.400 omdreininger i minuttet, er Toyota ikke så langt unna konkurrentene.

Svakere enn konkurrentene

Avensis slår dem likevel ikke i ytelse. For i Volkswagen Passat finner vi en TDi-motor som yter 115 hester og har et maksimalt dreiemoment på 285 Nm. Også Peugeot 406 HDi - med Common-Rail - er sterkere enn Avensis D4D. For ved fullt pådrag yter den 110 hester og har et maksimalt dreiemoment på 260 Nm.

Kun som Linea Terra

Til Norge kommer Toyota Avensis kun i utstyrsnivå Linea Terra, men manuelt klimaanlegg er likevel standard. Standard er også en ekstern dieselvarmer, som Toyota har sett seg nødt til å utstyre bilene som kommer til Norge med for å holde den verste kulda på avstand. Fordelen med dieselvarmeren er at Toyota etter alt å dømme vil utstyre Avensis D4D med et tidsur. Da vil nemlig dieselvarmeren også kunne fungere som kupe- og motorvarmer.

Prisene for Toyota Avensis D4D er 292.000 kroner for sedan og 299.900 kroner for stasjonsvogn.