Toyota Corolla 1,4 Sol

Nye Corolla ser både sporty og trendy ut, og "mann-med-hatt"-følelsen hører definitivt fortiden til. Hva sier familien etter å ha testet den en uke?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Innledning

Det er ikke mange modellbetegnelser som har vært i bruk i fem tiår. I farten kommer vi faktisk bare på ett eneste ett: Corolla. Ironisk nok er det ikke mange modeller som skifter utseende oftere heller. Men grunntankene bak konseptet er urokkelige. Corolla har hele tiden vært en kompakt og driftsikker familiebil, og alltid mer kjent for disse egenskapene enn spennende løsninger på inn- og utsiden.

Men tidene forandrer seg, og det var mange som sperret øynene opp da nye Corolla rullet ut av fabrikkene i 2002. Både eksteriør- og interiørmessig hadde Corolla gjennomgått en velfortjent trimming, og bilen framstod plutselig som en spennende og tøff bil som oste av selvtillit. "Mann-med-hatt"-følelsen var definitivt borte.

Her finner du forresten vår første test av "nye" Corolla.

image: Toyota Corolla 1,4 Sol


Utseende

Vi testet kombiutgaven, som er den mest populære av de forskjellige Corolla-utgavene, og som har solgt i bøtter og spann det siste året. Utseendemessig synes vi den minner om Audi A3, spesielt baklyktene og hekken. Corolla ser faktisk enda frekkere ut, synes vi.

Fronten er dessuten også tøff, med "sinte" lykter i klart glass, med integrerte blinklys.

image: Toyota Corolla 1,4 Sol


På innsiden er den også meget tiltalende og tidsriktig, hardplasten er borte, og bruken av aluminium i blant annet midtkonsollet, gir en lekker kontrast til det sorte. Instrumenter er dessuten ekstremt lett å lese og forstå, syntes vi.

Toyota Corolla er blitt en pen bil, og den eksklusive følelsen du får når du sitter i den får du vanligvis bare helt andre prisklasser. Stasjonsvognen har derimot en tanke mer anonymt ytre, synes vi, noe som Corolla slett ikke er alene om.

Karakter utseende: 9 av 10 (kombiutgaven)

Plass

Plass er selvsagt et av de viktigste kriteriene for mange småbarnsfamilier, og vår familie er intet unntak. Kompakte kombimodeller behøver nødvendigvis ikke å være dårlige valg i så henseende, vi har tidligere blitt positivt overrasket av blant annet Peugeot 307. Og vi fikk oss en og annen overraskelse i nye Toyota også.

image: Toyota Corolla 1,4 Sol


Plassen framme opplevdes som god, og overraskende nok hadde poden i baksetet 22 cm benplass mellom setene, når undertegnede (180 cm) hadde setet i foretrukket posisjon. Det er mer enn hva vi målte i både Peugeot 307, Audi A4 og Volvo V40.

Baksetet er 132 cm bredt, noe som er ganske normalt i denne klassen. Det er rimelig høyt under taket, og med den relativt gode benplassen mellom setene er det ikke noe problem å finne komfortable sittestillinger for to velvoksne mennesker her. Dybden er 48 cm, og det er 51 cm opp til vinduet, målt fra sitteputene. Det er noe høyere enn for eksempel Peugeot 307, men både 3-åringen og 5-åringen hadde god utsikt når de satt i barnesetene.

Både barnevogn og en liten koffert får fint plass i bagasjerommet.
Både barnevogn og en liten koffert får fint plass i bagasjerommet. Vis mer


Også lasterommet bød på overraskelser. Til tross for at det var kun 78 cm dypt, fikk vi fint plass til barnevognen uten å måtte ta av hjulene. Det klarte vi ikke i Peugeot 307! Selve åpningen er 85 cm på det smaleste og 112 cm på det bredeste. I høyden har du 85 cm, så toalt sett har du et bra "gap" å putte bagasjen inn i.

Karakter plass foran: 8 av 10
Karakter plass bak/lasterom: 7 av 10

Sikkerhet

Toyota Corolla er godt sikret i kollisjoner, blant annet med stålbjelker i dørene. Så har den da også kommet godt ut i Euro Ncaps kollisjonstester, og fått fire av fem oppnåelige stjerner. Kun Renault Megane har i skrivende stund oppnådd 5 stjerner i klassen. Les hele testen her.

Corolla har kollisjonsputer for fører og passasjersete, samt sidekollisjonsputer. Setene har i tillegg noen smarte løsninger for å begrense typiske nakkesleng-skader. Trepunktseler på alle tre plasser i baksetet er selvfølgelig på plass, og blokkeringsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeler er også standard på bilen fra vinterlandet Japan.

Karakter sikkerhet: 8 av 10

Komfort og kjøreopplevelse

Store hvite tall på sort bakgrunn gjør instrumentene svært enkle å lese.
Store hvite tall på sort bakgrunn gjør instrumentene svært enkle å lese. Vis mer


Vi syntes Corollaen var behagelig å sitte i. Gode seter som byr på bra sidestøtte, både foran og bak. Mellom forsetene er det et armlene med oppbevaringsrom. Når du først er blitt vant til å kunne støtte deg mot midten, føles det nesten som å tygge uten tenner når du setter deg i en bil uten. Setene framme kan for øvrig høydejusteres, og dermed tilpasses store og småvokste.

Kupeen er meget godt lydisolert. Vi oppdaget en pussig ting under kjøring, som muligens kun kan knyttes til vår testbil; når farten krøp opp mot 100 km i timen opplevde vi at vinden laget en svak plystrelyd gjennom karosseriet, som kunne høres når vinduet var åpent. Den minnet oss om det vi kalte "Volvo-lyd" i gamle dager, den karakteristiske plystringen som avslørte en Volvo 144 på lang avstand.

For øvrig må vi si at bilen oppførte seg eksemplarisk på veien. Den er passe myk, og er overraskende fin på humpete vei. Vi savnet egentlig ikke en sterkere motor, så Ja, man skulle egentlig tro man kjørte en langt større og dyrere bil!

Automatisk klimaanlegg gjør bare kjøreopplevelsen til en enda mer positiv opplevelse, spesielt i disse dager med temperaturer på over 30 grader i skyggen. Ja, uten klimaanlegg hadde det vært uaktuelt å dra på langtur for familien nå.

Summa summarum fant far seg like godt til rette her som i Peugeot 307, mens mor likte 307 litt bedre, først og fremst på grunn av at 307 byr på enda bedre sikt.

Karakter komfort og kjøreopplevelse: 8 av 10

Praktiske løsninger

For lite hanskerom, var 5-åringens konklusjon.
For lite hanskerom, var 5-åringens konklusjon. Vis mer


Corolla har innebygd kjørecomputer i stereoen som viser blant annet drivstofforbruk og gjennomsnittshastighet. Stereoen består av RDS-radio og CD-spiller, og var meget lettbetjent, syntes vi. Vår testbil var utstyrt med 6 høyttalere, og lyden var dessuten meget god!

Mellom setene foran finner du to koppeholdere, og rundt i kupeen finner du noen praktiske oppbevaringsrom, blant annet et stort rom til lommebok, mobiltelefon etc i midtkonsollet. CD-plater får du plass til i det uthulte midtarmlenet. En egen holder for mynter finnes også. Hanskerommet er ikke veldig stort, Peugeot 307 har sikkert tre ganger mer plass.

Fire elektriske vindusheiser setter vi stor pris på. Da slipper man at ungene i baksetet åpner vinduene selv; et stadig tilbakevendende problem midtvinters i vår familie. For øvrig er det todelte baksetet (60/40) enkelt å tippe forover for å gi bedre lasteplass.

Karakter Praktiske løsninger: 8 av 10

Valuta for pengene

Vår testbil har i skrivende stund en prislapp på 208.000 kroner. Ønsker du lettmetallfelger koster dette rundt 1.000 kroner pr stk. Du får også en 3-dørst Corolla med samme motor til 193.000 kroner. Det synes vi er fabelaktige priser på en knallfin bil!

Vi målte drivstofforbruket, og etter å ha kjørt 71 mil, fylte vi tanken full igjen. Vi fikk plass til 46 liter, noe som skulle bety et gjennomsnittlig forbruk på behagelige 0,64 liter pr mil. Da hadde vi kjørt mesteparten av tiden på landeveien, men litt by- og køkjøring hadde vi også vært med på.

Joda, vi kjenner alle til driftssikkerheten til Toyota, og dette er et godt kjøp. Kombiutgaven passer nok best for små familier, eller for familiere som er disiplinerte med tanke på hvor mye man drar med seg på tur. Vi tilhører ikke alltid den kategorien, og derfor vil stasjonsvognutgaven av Corolla 1,4 SOL være et mer naturlig valg. Et høyaktuelt valg, faktisk.

Karakter Valuta for pengene: 9 av 10

Konklusjonene

image: Toyota Corolla 1,4 Sol


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor