Toyota Celica GT-Four (1991)

Rallyproffen Carlos Sainz sørget for å gi Toyota Celica et ansikt. Femte generasjon mellom 1990-1993 er et nydelig stykke bil!

Celicaens mange venner plasserer spesialversjonen Carlos Sainz Edition høyt. Toyota lagde 5000 eksemplarer av den, og enkelte har bygd om sin standard GT4 til en verstingreplica. Som eieren av denne bilen. Det gir ytterligere brodd og adrenalin når man flesker til.

LES OGSÅ:

Til tross en alder på 15 år føles den svært moderne. Kjørestillingen er akkurat som man ønsker. Coupeen er godt isolert, den er lettkjørt og en engel på lengre turer. Alle kontrollfunksjoner fungerer glatt. Eieren har montert grovere eksos, og man kjenner igjen lyden fra Sainz sine glansdager. Bilen inngir stor tillit og inviterer definitivt til å utforske grenser.

Interiør
Du sitter lavt i GT-Four. Det gjør at man føler seg trygg. Setene er gode, og interiøret for øvrig er sort. Veldig sort. Det er ikke så mange instrumenter som hos konkurrentene, men til gjengjeld har man god oversikt over en ryddig arbeidsplass. Det er ingen tvil om at Toyotaen har det suverent best sammenskrudde interiøret i klassen.

Oppsummering
Har du lyst til å kjøre en motorsterk bil med firehjulsdrift - som samtidig tåler hardt bruk – er Celicaen et prioritert valg. Men feilfri er den ikke: Se opp for lekkasje i eksosmanifold, fôringer i bakakselen og høyt forbruk av fordelerlokk/rotor ved oppskrudd ladetrykk.

Mange liker denne generasjonen bedre enn etterkommeren. Vi er ikke uenig i det. GT-Four virker mer kompakt og tøffere enn sine svakere søskenmodeller. Testbilen har rallyskvettlapper og overdrevent eksosrør. Faktorer som sender den rett inn i rånehimmelen. Som standard vil den gli forbi som linjevakker coupé.

Prisene starter på under 50 000 kroner. Det er ikke spesielt mye med tanke på all den avanserte teknikken under skallet. Enkelte vil nok la seg skremme av høy kjørelengde, men det merkes sjelden hvis bilen er pent brukt. Eieren forteller at den har originalclutchen og en motor som ennå ikke har vært åpnet. Vi syns dette er et glimrende kjøp om man vil mimre over svunne rallytider.

Testresultat

Toyota Celica GT-Four (1991)

Tidløst design som fortsatt fungerer. God kvalitetsfølelse

Kabinen virker mørk og dyster