Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Toyota Celica (2005)

Vi liker driftssikre sportsbiler. Men hvor bra er egentlig den siste Toyota Celica som bruktbil?

Historien om Celica begynte allerede i 1970. Helt siden den første modellens spede barndom var det snakk om en todørs coupé med morsomme kjøreegenskaper. Den har vært representert i alle verdenshjørner og deltatt i haugevis av motorsportgrener. Mest av alt har rallysuksessen på nittitallet skrevet Celica inn i historiebøkene. Vår testbil er av syvende generasjon, også kalt T230 eller T23. Designet var signert Calty Design Research i California, som hentet inspirasjon fra den amerikanske Indy-serien. Resultatet var det mest dristige designet fra Toyota siden andre generasjon MR2.

LES OGSÅ:

De spisse linjene sto i sterk kontrast til forgjengeren, og ga mange assosiasjoner til en noe dyrere kontinental bil med spenstig fole på panseret. Motoralternativene er få og dreier seg kun om en 1,8-liter VVTi-motor på 143 hester, eller en variant av samme motor med hele 190 hester i T-Sport-utgaven. Sistnevnte gikk rett i strupen på Honda Integra Type R, men fikk aldri samme kultstatus. Det var den snillere versjonen som skulle bli storselgeren. Toyota har slitt med et kjedelig rykte, men på sportsbilfronten har de alltid briljert.

Foto: Autofil Vis mer

Alle tre generasjoner MR2, Celica og Supra er gode eksempler på dette. Ikke akkurat gubbebiler, og T23 er intet unntak. Testbilens kjøreegenskaper er ytterligere forsterket av diskret senking. Dette gjør bilen enda skarpere og mer kontant uten å bli ukomfortabel. Men oppgraderingene i understellet avdekker også en distinkt mangel på krefter fra 1,8-literen.

Veigrepet er i en helt annen klasse enn ytelsen. Motoren føles til tider daff, og må virkelig piskes for å være underholdende. Likevel er det turtallsvillig motor og et direkte og kort ”klikk-klakk” girskift som virkelig får det til å bruse i hypofysen. Det er en presis og godt sammensatt bil med ekte sportsbilfølelse. Men det hadde vært interessant å prøve T-Sport’en …

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Dette er alltid et vanskelig punkt når en skriver om japanske biler. Sannheten er at du rett og slett ikke bør se deg så mye rundt i Celicaen. Setene er kjempegode, men i grått, grått og enda mer grått kjedelig stoff. Dashbordet er nyanser av den samme gråfargen og sort hardplast. Stereoen er rappet fra Toyota Hiace, og en snodig japansk designer fant ut at det skulle være et enormt oppbevaringsrom over radioen med lokk i tynt, billig plast. Dette passer vel bedre i Toyota Previa …

Foto: Autofil Vis mer

Bakseteplassen er rimelig marginal, men det spiller for så vidt liten rolle i en bil som dette. Rattet får imidlertid minst to tomler opp. Perforert og med riktig antall eiker. Når alt kommer til alt, er det rattet og giret som virkelig betyr noe i en liten sportsbil.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Celicaen appellerte til ganske mange. Den var oppnåelig, morsom og klasseløs, noe som gjorde den til en av landets mest populære sportsbiler. Likevel var det nyetablerte uten barn med sansen for det lille ekstra som ble storkjøperne. Som nybil i 1999 kostet Celica 287 000 kroner med stoffinteriør og klimaanlegg. Da vår testbil ble produsert i 2004, hadde prisen økt til 327 800 kroner. De forførende linjene har også gjort Celica til et yndet objekt i stylingmiljøene.

Mange har fått saksevingedører, hårreisende bodykits og felger i tilnærmet Hummer-dimensjon. Et kjapt søk på Finn viser også denne tendensen. Enten er de bortimot urørt – med unntak av en og annen oppgradering – eller så er det Fast & Furious med innslag av Star Trek. Bilen har derfor fått et todelt image. Det kommer an på om du vil ha en diskret sportsbil med moderne linjer som vil tåle tidens tann, eller en glassfiberkreasjon med litt Toyota gjemt et eller annet sted under neonlysene.

Foto: Autofil Vis mer

Toyota har alltid vært et sikkert kjøp siden de holder seg godt i pris. Det betyr ikke nødvendigvis at de må koste skjorta. Det finnes håp for deg som vil ha en nyere sportslig Toyota uten å måtte starte pyramidespill. I dag kan du sikre deg en fin 2000-modell Celica for rundt 150 000 kroner. En 2004-modell lik den vi har testet her, ligger på rundt 150 000 kroner. Testbilen er riktignok noe påkostet med senkesett, rustfritt eksosanlegg og felger. Ikke helt feil, det heller.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Toyota Celica (2005)

Velbygd sportsbil, trygt kjøp

Tam motor, depressivt interiør