Milano (DinSide Motor): Vi er tilbake i Milano hvor vi for noen uker siden testkjørte Toyotas lille tass iQ. Nå har de rullet vekk mikrobilen og vi skal kjøre Avensis på de samme veiene.
Denne Avensisen ble vist på bilutstillingen i Paris i oktober og er den tredje generasjonen Avensis. Første generasjon kom i 1997 og ble erstattet i 2003 av modellen som har holdt det gående frem til nå. Nyeste generasjon Avensis er designet, utviklet og bygd i Europa. Men 35 ingeniører måtte til Japan på kurs før de slapp løs på prosjektet.
Avensis er utfordrer i det vi kaller mellomklassen. Denne var lenge dominert av dagens Avensis, men nå i det siste også særlig av Ford Mondeo og Volkswagen Passat.
Storselger
Toyota Avensis avløste modellen Carina E, og har vært en ubetinget suksess helt siden den kom på markedet. Toyota Avensis har ikke i særlig grad appellert til de jålete, men for den som har krevd et bekymringsfritt og forutsigbart bilhold har nok modellen vært et funn. Et Avensis-salg på nesten 45.000 biler på ti år sier vel litt om hvor populær denne bilen er.
Oppjustert
Nå når vi har kjørt den nye bilen, kan vi rett og slett si at det som kunne bli mye bedre har blitt mye bedre. Vi har ingen mistanker om dette er en bil med noe dårligere kvalitet enn forgjengerne. Snarere tvert i mot.
I tillegg er nå interiøret fikset opp betydelig. På jålefronten var det litt å gå på, og dette har Toyota tatt tak i nå. Det er myke og delvis eksklusive materialer, ekstremt tette og presise skjøter og overganger, og en solid dose opplevd kvalitet. I testbilene vi har kjørt er blank, ekkel plast, harde flater og triste interiørdetaljer en saga blott. Se bare på hanskerommet. Lokket har demper som senker det sakte ned, og hele rommet er trukket i plysj.
Vi skal vurdere de rimelige versjonene når bilen kommer til Norge, men foreløpig ser det bra ut.
Motorer
Avensis kommer med en rekke motorer fordelt på diesel og bensindrift. Minste bensinmotor er en 1,6-liter med 136 hestekrefter. Denne motoren har på grunn av Valvematic ventilteknologi (variable tider og løft) fått mer effekt og mindre utslipp i forhold til utgående modell. Det samme gjelder 1,8-literen som nå yter 147 hestekrefter. Her har også effekten steget og utslippet gått ned. Toppmodellen med bensindrift er en 2,0-liter men den yter ikke mer en 152 hestekrefter, kun skarve 5 hestekrefter mer enn 1,8-literen.
Bensinforbruket er redusert med mellom 10 og 26 prosent avhengig av motor.
Både 1,8 og 2,0 kan leveres med en trinnløs girkasse som heter Multidrive S. Denne kassa har i utgangspunktet ingen gir, men velger kontinuerlig utveksling. Man kan også velge Sport Mode for å gire som en syvtrinns automat.
De fleste vil nok satse på diesel, og det finnes tre effektvarianter. Toyota har nå endelig skeiet helt ut og koblet på en automatkasse på 150-hesteren. Dette er nye takter fra Toyota og antagelig en motor og girkombinasjon som vil slå godt an i Norge.
1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic | 2.0 Valvematic | |
Effekt | 132 hk | 147 hk | 147 hk | 152 hk | 152 hk |
Dreiemoment | 160 nm/4.400 o/min | 180 nm/4.000 o/min | 180 nm/4.000 o/min | 196 nm/4.000 o/min | 196 nm/4.000 o/min |
Slagvolum | 1.598 | 1.798 | 1.798 | 1.987 | 1.987 |
Girtkasse | 6 trinns manuell | 6 trinns manuell | Multidrive trinnløs | 6 trinns manuell | Multidrive trinnløs |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t | 200 km/t | 205 km/t | 205 km/t |
0 til 100 km/t | 10,4 sek | 9,4 sek | 10,4 sek | 9,0 sek | 10,0 sek |
CO2 (gram/km) | 152 | 154 | 157 | 163 | 164 |
Forbruk blandet | 0,65 l/m | 0,65 l/m | 0,67 l/m | 0,69 | 0,7 |
Lengde sedan | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 |
Lengde stasjonsvogn | 4.765 | 4.765 | 4.765 | 4.765 | 4.765 |
Bagasje sedan | 509 liter | 509 liter | 509 liter | 509 liter | 509 liter |
Bagasje stasjonsvogn | 543 liter | 543 liter | 543 liter | 543 liter | 543 liter |
Tilhengervekt med brems | 1.400 kg | 1.500 kg | 1.600 kg | 1.500 kg | 1.800 kg |
Den minste dieselmotoren er en 2,0-liter med 126 hestekrefter og 310 newtonmeter. Denne kommer kun med manuell girkasse. Neste motor er nok en som mange vil ønske seg, nemlig 2,2-liters motor med 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Den kan altså leveres med sekstrinns automatisk girkasse. Verstingen i dieselgruppa blir en 2,2-liter med 177 hestekrefter og 400 newtonmeter. Denne leveres kun med manuell kasse og kun som stasjonsvogn.
2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D | |
Effekt | 126 hk | 150 hk | 150 hk | 177 hk |
Dreiemoment | 310 nm/1.800-2.400 o/min | 340 nm/2.000-2800 o/min | 340 nm/2.000-2800 o/min | 340 nm/2.000-2800 o/min |
Slagvolum | 1.998 | 2.231 | 2.231 | 2.231 |
Girtkasse | 6 trinns manuell | 6 trinns manuell | 6 trinns automat | 6 trinns manuell |
Toppfart | 200 km/t | 210 km/t | 205 km/t | 220 km/t |
0 til 100 km/t | 9,7 sek | 8,9 sek | 9,5 sek | 8,5 sek |
CO2 (gram/km) | 139 | 147 | 169 | 157 |
Forbruk blandet | 0,53 | 0,55 | 0,64 | 0,59 |
Lengde sedan | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 |
Lengde stasjonsvogn | 4.765 | 4.765 | 4.765 | 4.765 |
Bagasje sedan | 509 liter | 509 liter | 509 liter | 509 liter |
Bagasje stasjonsvogn | 543 liter | 543 liter | 543 liter | 543 liter |
Tilhengervekt med brems | 1.600 kg | 1.800 kg | 1.600 kg | 1.800 kg |
Kjøring
Vi har kjørt dieseldrevet stasjonsvogn med 126 hestekrefter og 150 hestekrefter med automatgir. Den minste motoren holder bra i Avensis, og hvis man er i stand til å bruke kløtsjpedal og girspak er dette en suveren bil. Det er stillegående og trekker greit. Stor overflod er det imidlertid ikke. Vi regner med at de som er nøkterne og lite opptatt av fart, klarer seg lenge med denne effekten. Stasjonsvogn med denne motoren koster i basisversjon 314.700 kroner, og topputstyrt versjon 346.300 kroner.
Dieselmotor med automatgir er nye takter fra Toyota. De har jo det på Landcruiser, men også på Avensis har det vært mye etterspurt. Sekstrinns automat leveres kun til 2,2-literen med 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Dette er sprek pakke som også har et greit kraftoverskudd. Det ruller mye lettere enn 2.0-literen, og du har det ekstra frasparket man trenger i blant. Men i forhold til 2,0-liter må man ut med noen kroner også. Billigste diesel og automat koster 399.900 kroner og toppversjonen koster 459.300 kroner.
Plass
Avensis er ikke av de største i ytre mål, 4,77 meter lang, og i en mellomklasse som til stadighet vokser har ikke Avensis kastet seg på lengdehysteriet. For eksempel er nye Opel Insignia stasjonsvogn over 4,9 meter lang. Det som det er viktig å legge merke til er at mange av de siste 20 centimeterne er en veldig dyp støtfanger. Nå er det ingen som har kjørt Insignia stasjonsvogn ennå, men vi har sett på den på utstilling og vi mener foreløpig at plassen i den ikke virker veldig forskjellig fra Avensis.
Foran er det god plass og ikke mye å klage på. Det er lengdejustering av rattet, som ikke er en selvfølge på Toyota, og ellers et suverent førermiljø. Igjen refererer vi til topputstyrte varianter vi ble utstyrt med på prøvekjøringen. Baksetet har god bredde, men vår bil som hadde panorama glasstak med et rullesjalusi, har antagelig litt redusert høyde bak. Vi tror de fleste familier vil vurdere bakseteplassen til god nok.
Bagasjerommet rommer 543 liter på stasjonsvogna. Bakseteryggen er delt og gjør innlasting av lange gjenstander mulig. Sluker den et kjøleskap? Nei, det gjør den nok ikke. Taket skrår ned bak og åpningen er ikke spesielt stor. Normale ting som barnevogner og kofferter bør gå fint.
Komfort
Vi har kun kjørt dieselmotor og kan gå god for at støynivået er bra. Selv den minste motoren, som må peses litt for at det skal bli noe fart å snakke om, er rolig og lavmælt. Knatring og diesellyd er tryllet vekk.
Sikkerheten skal være bra, og selv om den ikke er testet i EuroNCAP ennå, siktes det mot fem stjerner. Noe annet vil jo også være skandale. Toyota har også installert avansert pre-krasj-system på Avensis, men dette systemet krever automatgir og leveres dermed kun sammen med 150-hesters dieselmotor med automatkasse. Det koster også 19.500 kroner som ekstrautstyr i tillegg til de faste utstyrspakkene.
Av annet ekstrautstyr finnes det også Full Map navigasjon (9.800 kroner), svingbare bixenonlys (9.500 kroner), skinnseter med elektrisk justering og elektrisk justering av ratt (18.000 kroner), hardiskbasert navigasjon (18.000 kroner) og panorama glasstak (6.200 kroner)
På veien
Milano var belemret med kraftig snøvær under testkjøring, og bilene hadde selvsagt sommerdekk. Likevel kan vi si at kjøreegenskapene nærmer seg tysk standard. Det betyr at bilen minner mye om tyske biler i kjøremåten og kan sammenlignes med svært gode forhjulstrekkere som Audi A4 og Ford Mondeo. Avensis har også retningsstabilitet og balanse som de beste forhjulstrekkerne på markedet.
Konklusjon
Svært ofte når vi anbefaler Avensis får vi svarene: - Den er så kjedelig, jeg sovner på vei ut i garasjen, jeg sovner bak rattet, den er fæl og trist. Verre uttrykk har også forekommet.
Disse argumentene bør ikke lenger være like aktuelle. Smak og behag skal vi forsøke å la ligge, men alle Avensis-tvilere bør vurdere denne bilen på nytt. De som allerede liker Avensis tror vi ikke finner mange grunner til ikke å like nye Avensis.
Med tanke på annenhåndsverdi regner importøren med at det vil gå cirka 90 prosent stasjonsvogner. Da er det lett å tenke seg hvilken Avensis-modell som også blir etterspurt som bruktbil.
Veil. utsalgspris | |
Avensis 4-dørs sedan 1.6 VVT-i 6-trinns manuell Comfort | 275 600 |
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Comfort | 299 700 |
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Advance | 312 000 |
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Executive | 330 900 |
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Advance | 327 500 |
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive | 346 400 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Executive | 351 100 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon | 388 300 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive | 370 600 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Premium HDD Multimedianavigasjon | 407 800 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Comfort | 299 900 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Advance | 312 300 |
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive | 330 600 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive | 368 100 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon | 404 000 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Advance | 387 300 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Executive | 400 200 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Premium HDD Multimedianavigasjon | 436 100 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Executive | 407 400 |
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon | 443 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.6 VVT-i 6-trinns manuell Comfort | 287 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Comfort | 311 800 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Advance | 325 400 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Executive | 345 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Advance | 341 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive | 361 200 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Executive | 365 200 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon | 407 500 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive | 386 200 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Premium HDD Multimedianavigasjon | 428 600 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Comfort | 314 700 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Advance | 328 000 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive | 346 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive | 385 100 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Premium | 426 100 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Advance | 399 900 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Executive | 416 500 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Premium HDD Multimedianavigasjon | 459 300 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Executive | 424 800 |
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon | 465 700 |
Fabrikkmontert utstyr | |
Full Map Navigation* | 9 800 |
HID Bi-Xenon-lys med adaptiv svingefunksjon og dynamisk høydejustering** | 9 500 |
Luxury-pakke (Skinnseter, med el.justering av seter+rattstamme. Minne for fører)** | 18 500 |
HDD Multimedianavigasjon** | 18 000 |
Panorama-glasstak** | 6 200 |
Pre-Crash, Adaptiv Radar Cruise Control, Lane Keep Assist+Lane Departure Warning*** | 19 500 |
* tilgjengelig på Advance grad | |
** tilgjengelig på Executive grad | |
*** tilgjengelig på Premium grad |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.