Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Toyota Avensis (2007)

Avensis har blitt kjent som tryggheten selv på bruktbilmarkedet, men også svært traust. Hva er fordelene og ulempene ved å eie fornuftbilen over alle?

Toyota har vært representert i Norge siden 1963 og allerede i 1970 kom mellomklassebilen Carina. Den bidro sterkt til merkets økende popularitet utover 70- og 80-tallet. Ut på 90-tallet fikk den tilnavnet Carina E. I 1998 ble det navneskifte og vi fikk førstegenerasjon Avensis, som ble både større og bedre. Generasjon to Avensis kom i 2003. Den vokste ikke mindre enn 13 cm i lengden og 5 cm i bredden, noe som passet bra ettersom storebror Camry ble faset ut året etter.

LES OGSÅ:

Utseendet var radikalt endret og Toyotaen kunne by på enda flere valgmuligheter enn tidligere. På motorsiden kom den med 1,6, 1,8, 2,0 og 2,4-bensin samt fire ulike dieselmotorer på 2-, 2,2- eller 2,4-liter. Karosserivariantene besto av stasjonsvogn, sedan og den sjeldne kombi-varianten. Målet for Toyota var å kapre Passat-kunder, noe den delvis klarte. Avensis ble mange ganger en av Norges mest solgte biler. Det beste motoralternativet er diesel, og særlig 126-hesteren som sitter i vår testbil. Den gir deg 320 Nm dreiemoment og gjør 0-100 km/t på 10,6 sekunder. Toppfarten er 200 km/t. Gjennomsnittsforbruket ligger på 0,59 liter på mila.

Foto: Autofil Vis mer

Kjørefølelsen lå helt på det jevne uten å imponere noen på noe vis. Avensis fikk en liten facelift sent i 2006 før en helt ny modell sto klar i 2009. Toyota er blant merkene med best omdømme på kvalitet, noe Avensis også stadfester i flere kvalitetsundersøkelser hvor den kommer godt ut. I etterkant av ros for kvalitet kommer kritikk for dens ensformighet, mangel på spenning og begrensete utstyrsmuligheter.

Avensis fikk du i variantene standard, Sol eller Executive. Kombinasjonen automatgir og diesel ble først tilgjengelig på etterfølgeren og firehjulstrekk er noe vi ennå kan se langt etter. Avensis har det med å fri til dem som er uten interesse eller peiling på bil. Men det kan også være den ideelle bilen for deg som kort og godt ønsker et tilnærmet problemfritt bilhold.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Også Toyota tok et betydelig løft på interiørfronten med andregenerasjon Avensis. Materialene består fortsatt av en del hardplast, men det ser til gjengjeld langt bedre ut enn hos alle forgjengerne. Fokus har nok vært at alt skal være lettbetjent, solid og oversiktlig.

Foto: Autofil Vis mer

Forsetene er overraskende gode å sitte i og resten av familien vil også finne seg godt til rette. Det er godt med oppbevaringsrom til å legge fra seg ting, spesielt i den romslige midtkonsollboksen. Girspaken er av den uvanlig lange typen. Bagasjerommet tar 520 liter som øker til 1500 liter når baksetet legges ned.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Avensis er solid som fjell og risikoen du tar ved kjøp er på laveste nivå. Et eksempel på slitestyrken merker vi ved at testbilen er kjørt 142 000 km, mens vi like gjerne kunne trodd den var kjørt 70 000 km. Utstyr- og valgmuligheter er litt begrenset, men det bedret seg noe mot slutten av modellperioden.

Foto: Autofil Vis mer

Her har du plass nok til det meste for mindre familier. Det denne ikke gir deg i kjøreglede tar den igjen i mangel på kostbare verksted-overraskelser. Sånt gjør at den er attraktiv brukt, som igjen leder til at prisene holdes høyt oppe.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Toyota Avensis 2,0 D-4D

Slitesterk, god biløkonomi, forutsigbar

Kjedelig å kjøre, tamt utseende