Toyota og Mazda har bestemt seg for å lage elbiler – sammen. Vel, i de minste gjennom et samarbeid.
På denne måten skal selskapene ta opp kampen mot konkurrenter som allerede er kommet et stykke på vei.

Den har ingen girkasse, slipper bare ut vann - og vi har testet den
Denne gangen er det ikke FCEV (hydrogenelektriske) biler det er snakk om, men BEV, batterielektriske biler. Begge selskapene har jobbet lenge og langt med hydrogenbiler, og særlig Toyota mener dette fortsatt er fremtiden for den store mengden av fremtidens bilkjøpere. Den nye satsingen skal først og fremst handle om batterielektriske biler.
Det nye selskapet skal hete EV Common Architecture Spirit Co LTd.
Toyota vil eie 90 prosent av selskapet, mens Mazda og Denso (en japansk underleverandør) vil eie 5 prosent hver. Toyota forteller at selskapet vil utvikle teknologi for alt fra de aller minste bilene til større personbiler, SUV’er og lette lastebiler.
Ingen av disse selskapene har en batterielektrisk drevet bil fra før, og henger noe etter resten av markedet.
Toyota har på sin side sagt at de har startet utviklingen av neste generasjon batteriteknologi, men også at dette vil ta tid, med en lansering først i 2022.
De har også satt opp en selvstendig satsing som er ledet av Akio Toyoda, nettopp for å bringe elbiler til markedet. Denne satsingen skal visst nok gå isolert fra den satsingen Toyota nå gjør sammen med Mazda og Denso.
Selskapene innser at de nå må gasse på, ettersom hovedkonkurrenten på hjemmebane er Nissan, et selskap som sier de skal ha 30 prosent andel elbiler i 2022.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.