Test: MG ZS EV

Tør du kjøpe denne?

Billig kinesisk elbil klar for Norge.

For første gang, hvertfall på veldig lenge, får du nå kjøpt en splitter ny MG i Norge. Vi snakker nå om en kinesisk kompakt SUV, eller Crossover. Vi har testet den og gir deg fordeler og ulemper med å kjøpe en. Vis mer

For første gang, i hvert fall på veldig lenge, kan du kjøpe en ny MG – Morris Garages, i Norge. En gang i tiden var MG kjent for raske sportsbiler og fartsrekorder bak det engelske flagget. Nå skal du bli kjent med en elektrisk Crossover fra Kina.

KOMPAKT: Med sine 431 cm i lengde og oppreiste sittestilling, har man klart å lage en romslig bil som vil dekke de fleste formål i hverdagen. Foto: Rune M. Nesheim
KOMPAKT: Med sine 431 cm i lengde og oppreiste sittestilling, har man klart å lage en romslig bil som vil dekke de fleste formål i hverdagen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er en kompakt-SUV. Den er ganske mye romsligere enn Hyundai Kona som koster fra 300.000 kroner, men jevnstor med Kia e-Niro som koster fra 375.000 kroner.

Dens største konkurrent blir kanskje den lille crossoveren Peugeot e-2008, som ikke har kommet til landet ennå. Den koster fra 287.000 kroner men er noe mindre og svakere.

Midlertidig er også den utgående e-Golfen og Nissan Leaf med 40 kW batteri nære konkurrenter, men begge er mindre og koster mer. Selv småbiler som Peugeot e-208, Opel Corsa er dyrere.

HELT OK: Man har ikke tatt noen krumspring interiørt og de fleste vil finne ting der de er vant med å finne dem. Foto: Rune M. Nesheim
HELT OK: Man har ikke tatt noen krumspring interiørt og de fleste vil finne ting der de er vant med å finne dem. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er det bare den knøttlille trippelen VW UP, Skoda Citigo og Seat Mii som kan matche den prisen, i hvert fall når rekkevidden tas med i betraktningen.

Billigst, med klar margin

Det er nesten like enkelt å kjøpe MG som T-Forden. Du får den i de to utstyrsvariantene comfort og luxury, og i fem farger. Velger du Comfort i fargen hvit, som er den eneste lakken uten pristillegg, havner prisen på 230.000 kroner.

Da har du en hvit bil med 16-tommere, navi, 8-tommers berøringsskjerm og en helt ok adaptiv cruisekontroll med køfunkjon.

VIPP: Man justerer enkelt mellom kjøreprogrammene sport, normal og eco på mode-knappen. Styrken av regenerering er delt inn i tre trinn. Den starter alltid i det mest bremsende moduset (3), men bremser også i trinn 1. Battery-knappen er en svarvei til visning av gjenværende rekkevidde. Foto: Rune M. Nesheim
VIPP: Man justerer enkelt mellom kjøreprogrammene sport, normal og eco på mode-knappen. Styrken av regenerering er delt inn i tre trinn. Den starter alltid i det mest bremsende moduset (3), men bremser også i trinn 1. Battery-knappen er en svarvei til visning av gjenværende rekkevidde. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vår luxury-utgave har unødvendig utstyr som metallic lakk, panoramasoltak, kunstskinnseter med ett-trinns varmeseter, 17-tommere og blindsonevarsel. Da havner du på 260 000 kroner inkludert frakt og klargjøring.

Bruk de ekstra pengene på sydentur i stedet, for vi vet lite om annenhåndsverdien.

ENKEL: Mange vil sette pris på den enkle betjeningen av girvelgeren. Den krever ikke full stopp mellom revers og drive. Foto: Rune M. Nesheim
ENKEL: Mange vil sette pris på den enkle betjeningen av girvelgeren. Den krever ikke full stopp mellom revers og drive. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

OK utseende

Utseendemessig har den ikke mye å skamme seg over. Den har kule elementer som dimamantgrillen, som nesten er blåkopi av hva Mercedes bruker, og den kule baklukeåpningen som er kopiert fra VW.

Den kan se litt halvsporty ut i enkelte vinkler, men designen gjør at hjulene ser bittesmå ut. LED-belysning, som kunne fått bilene til å se litt moderne ut, glimrer med sitt fravær.

DIAMANT: Hvor har vi sett dette mønsteret før? Foto: Rune M. Nesheim
DIAMANT: Hvor har vi sett dette mønsteret før? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Interiøret er ok, men ikke mer. Klimaanlegget er i en sone uten temperaturangivelse, bare varmt eller kaldt. Det er heller ingen vifteautomatikk. Begge deler justeres med en forsinkelse på et sekund på skjermvisningen. Setevarmen er også bare i to trinn, av og på, og mangler varme foran og bak på sitteputa.

KNOTETE: USB-kontakten er plassert en etasje under der du naturlig legger mobilen. En idukjsonsplate hadde vært naturlig, men det finnes et hull for å trekke ladeledningen opp. Foto: Rune M. Nesheim
GUMMI: Man finner smådetaljer som trekker opplevd kvalitet ned. Som dette gummilokket som skal dekke for USB-koblingen. Den får du knapt til å sitte der den skal. Hvorfor ikke bare fjerne den? Foto: Rune M. Nesheim
EFFEKT: Det er enkelt og logisk å følge med på øyeblikksforbruket. Den heldigitale tidsalderen har ikke kommet til MG ennå. Foto: Rune M. Nesheim
Manuell: Det finnes ingen automatikk i klimaanleggeet og varmevisningen som vises på skjermen har en irriterende lang forsinkelse. Foto: Rune M. Nesheim

Kjørecomputeren er bra. Man har trip A og B. A er gjeldende kjøretur og nullstilles av seg selv.

Multimediasystemet kunne vært enklere i bruk og hatt bedre layout, men det meste er på plass, selv om jeg aldri fikk Apple Carplay til å virke med bilen. De mest el-interesserte hadde nok også satt pris på flere muligheter til å se forbruk i det store displayet.

Sitter dårlig, men god plass

Det største problemet for undertegnede (189 cm høy) er sittestillingen. Jeg sitter med strake armer og mangler støtte til lårene. Rattet mangler uttrekk og den 4-veis elektriske førerstolen mangler tilt.

ELEKTRISK: Førerstolen har 4-veis elektrisk betjening. Vi savner tilt og justering av rattet i lengderetningen. Passasjeren bør også like å sitte høyt. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Førerstolen har 4-veis elektrisk betjening. Vi savner tilt og justering av rattet i lengderetningen. Passasjeren bør også like å sitte høyt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kortere personer har muligens ikke det samme problemet.

Baksetet er derimot en positiv overraskelse. Jeg sitter ok «bak meg selv». Bagasjerommet er på 448 liter og er lettlastet. Gulvet kan justeres i to høyder. Det høyeste gir tilnærmet flatt bagasjerom når seteryggene, som kan deles 40/60, legges ned.

OVERRASKER: Voksne har grei plass i baksetet. Lange personer må trekke nakkeputene til topps og da blir blir de ustabile (sjekk videoen). Foto: Rune M. Nesheim
OVERRASKER: Voksne har grei plass i baksetet. Lange personer må trekke nakkeputene til topps og da blir blir de ustabile (sjekk videoen). Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er en billig bil, så materialkvaliteten er som forventet, men det ser aller kjipest ut i bagasjerommet.

ZS, som har eksistert som en bensinbil i andre markeder et par år allerede, har fått fem stjerner i kollisjonstestene til EuroNCAP og de aller fleste sikkerhetssystemer er på plass. Men Isofix-setefester er totalt fraværende.

Enkel

Dette er en veldig enkel elbil. Den har hverken forvarming av batteriet eller kupeen, så du må forvente et høyt forbruk i starten på kalde vinterdager.

STORT: Bagasjerommet er dypt i nederste stilling og ganske lettlastet, selv om terskelen da blir høy. ;ed gulvet i øverste posisjon. Får man stor plass under gulvet og tilnærmet flatt gulv mot nedslåtte seterygger. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Bagasjerommet er dypt i nederste stilling og ganske lettlastet, selv om terskelen da blir høy. ;ed gulvet i øverste posisjon. Får man stor plass under gulvet og tilnærmet flatt gulv mot nedslåtte seterygger. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det finnes heller ingen app der du kan sjekke lading, batterikapasitet og lignende.

Og kjører du med fartsholderen, lader den ikke når den bremser ned, så vår forbrukstest måtte kjøres uten fartsholder.

Hvor langt går den da?

Og den er ikke spesielt gjerrig på strømmen. Vi havnet på et gjennomsnittsfortbruk på 1,86 kWt på mila. Det er flere som klarer bedre.

FOSSIL: ZS selges også som bensinbil. Man kunne lett ha fått eg ganske romselig bagasjerom foran også, dersom man hadde lagt en formstøpt plastbalje over elmotoren. Foto: Rune M. Nesheim
FOSSIL: ZS selges også som bensinbil. Man kunne lett ha fått eg ganske romselig bagasjerom foran også, dersom man hadde lagt en formstøpt plastbalje over elmotoren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi kjører i økonomiprogrammet og det er rundt 0-grader når vi begynner. Da sliter den med å få varme i kupeen. I normalprogrammet blir den fort varm.

Når det er 16 kilometer igjen av ruta, nuller gjenværende rekkevidde seg ut. Vi kjører en mil til og triller inn på en 110 kW hurtiglader. Vi har kjørt 22,6 mil.

Kjører du i normalprogrammet vil nok rekkevidden bli noe mindre, for varmeapparatet stjeler nesten ikke strøm, og vi er aldri over 21 kW i forbruk i starten. Med tanke på at drivverket stikker av med 18,6 av dem, blir det ikke mye igjen til varmen.

Den har et batteri på 44,5 kWt og har vanlig type 2-ladeport. Ombordladeren tar imot 6,6 kW. Det er helt ok og mer enn de fleste har på ladeboksen hjemme. Da klarer den å lade fra tomt til fullt på 8 timer.

Hurtiglading med 80 kW er også godkjent. I hvert fall om den virker. Da skal den bruke 36 minutter på å lade fra 20-80 prosent og under en time fra tom til full.

Vi putter den inn i laderen og registrerer at den lader 46 kW nesten umiddelbart. Problemet er at den aldri går over heller, snarere under 40 kW. Etter 80 prosent går ladehastigheten drastisk ned: 6 kW.

Vi lader til 100 og bruker 1 time og 25 minutter. Fra 20-80 prosent bruker vi 40 minutter, ikke langt unna hva produsenten lover.

Hvordan kjører den?

Dette er en forhjulstrekker (som alle konkurrentene), og motoren yter 143 hester og 353 Nm.

Vi merker lite til gamle dagers sportsbil-gen, men den forholdsvis lette elbilen på 1518 kilo føles veldig kvikk i norske hastigheter.

PLAGSOMT: Hvem har glemt å tenke her? Ladeluka går opp og dekker for kontakten. Du må ned på kne for å dra ut pluggene og sette inn kontakten. De myke gummipluggene er tidkrevende å sette på plass også. Og dette skal du drive med daglig. Foto: Rune M. Nesheim
PLAGSOMT: Hvem har glemt å tenke her? Ladeluka går opp og dekker for kontakten. Du må ned på kne for å dra ut pluggene og sette inn kontakten. De myke gummipluggene er tidkrevende å sette på plass også. Og dette skal du drive med daglig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den spinner avgårde på de 215 mm brede vinterhjula, men antispinnprogrammet temmer kreftene på en kofortabel og grei måte.

Vi liker ikke helt den harde motstanden i rattet, som sikkert er lagt inn for å dempe noe av momentet i rattet når det høye dreiemomentet slår inn, og i enkelte situasjoner sporer den litt mer enn vi ønsker, men balansen i bilen er fin og forutsigbar.

INGEN DESIGNBOMBE: Den skiller seg ikke nevneverdig negativt ut i forhold til konkurrenatene, men men 17-tommerne ser underlig små ut. Foto: Rune M. Nesheim
INGEN DESIGNBOMBE: Den skiller seg ikke nevneverdig negativt ut i forhold til konkurrenatene, men men 17-tommerne ser underlig små ut. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Testresultat

MG ZS EV

Terningkast 4
Prisbombe med kort rekkevidde.

Prisen og plassen.

Et nytt bilmerke uten historikk, kort rekkevidde, tvilsom sittestilling.

Det største problemet er vindstøyen. I løpet av testperioden har vi et par dager med mye vind. Da er vindstøyen i kupeen på et nivå vi aldri har hørt i noen testbil før.

Ivrig varsling hver gang man kommer inn mot fartsgrenser og hver gang man lar nøkkelen ligge i bilen når man åpner døra blir man litt lei av.

Og enkelte ganger, under moderat belastning og oppslipp får man en rar summing, som minner om at man kjører elektrisk. Den høyer ikke kvalitetsuttrykket.

Ville jeg hatt en?

Dette er min første erfaring med kinesisk bil. Den henger etter på noen detaljer og føles billig, men den vokser på meg under testuka.

MG har bygget biler i Kina siden 2007, og ZS EV leveres med 5 års garanti på bilen, 8 år på batteri og 10 år på rust, så man bør være greit sikret.

Det er Norwegian Mobility Group som selger MG. De er eiet av Gill-gruppen som allerede har Subaru Ssangyong, så allerede fra starten har man 25 forhandlere og landsdekkende service- og forhandlernett. Salgsmålet for 2020 er 2000 biler og hvis det slår til, blir MG ZS EV godt synlig i trafikkbildet.

MG ZS EV

Motoreffekt foran:143 hk 353 Nm
0-100 km/t:8,2 sek
Toppfart:140 km/t
Rekkevidde WLTP:263 km
Strømforbruk WLTP kWt/100 km18,6
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:6,6 kW / 80 kW
Batterikapasitet:Litium Ion 44,5 kW/t
L/B/H:431/181/164 cm
Akselavstand:258 cm
Dekkdimensjon:215/50R17
Bagasjerom:448 liter
Egenvekt:1518 kg
Pris fra kr.:229.990
Pris testet modell kr:254.990