Tøffere og sikrere Voyager

Nye Chrysler Voyager er både lengre, mer komfortabel og mer elegant enn sin forgjenger. Spørsmålet er imidlertid om den blir i dyreste laget for norske bilkunder.

Tøffere og sikrere Voyager
[Ugjyldig objekt (NAV)]

MALAGA (DinSide): Det største problemet med nye Voyager er de store motorene. Minste motoralternativ blir nemlig en 2,4-liters bensinmotor som yter 150 hestekrefter. Et annet problem er at bilen, med sine 1.834 kilo, veier nesten 130 kilo mer enn forgjengeren.

Fordi den norske engangsavgiften baseres på vekt, effekt og motorvolum, blir derfor nye Voyager en dyr bil. Grunnmodellen vil havne på omlag 465.000 med 2,4-liters motor. Og det er mye penger - med tanke på at man kan få en Volkswagen Sharan for snaue 376.000 kroner eller en Mazda MPV for rundt 363.000 kroner. Disse bilene tilbys nemlig med toliters motorer.

Masse plass

Er det så i det hele tatt bryet verdt å ta seg en titt på nye Voyager? Ja, hvis du har en solid økonomi, er Voyager absolutt et alternativ. Nye Voyager er nemlig både komfortabel, elegant og stor.

Med sine over 480 centimeter er den lengre enn noen av sine konkurrenter. Og med sin bredde på snaue to meter er den 19 centimeter bredere enn for eksempel Volkswagen Sharan. Slike mål blir det naturligvis god plass av. Syv voksne kan uten problemer legge ut på langtur i Voyager, vel å merke hvis man ikke tar med seg altfor mye bagasje.

Den som har behov for mer bagasjeplass, har et alternativ i Grand Voyager. Den er 29 centimeter lengre enn Voyager og koster omlag 8.000 kroner ekstra.

Komfortabel og lettkjørt

I tillegg er Voyager en bekvem bil. Setene er behagelige, støynivået er lavt og koppholdere og diverse oppbevaringsrom er selvsagt på plass.

Tatt i betraktning bilens størrelse, er den svært lettkjørt. Føreren sitter høyt og har god oversikt, svingradiusen er god og den manuelle girkassen er vanligvis lettsjaltet. Årsaken til at vi skriver "vanligvis", er vi opplevde problemer med en av testbilene vi hadde til disposisjon. Plutselig var det kun tredje og fjerde gir som virket, noe som gjorde bykjøring til en interessant utfordring. Årsaken var ifølge Chrysler et stag som hadde løsnet.

Smart detalj

Tøffere og sikrere Voyager

Utstyrsnivået i grunnmodellen SE er ikke voldsomt høyt, men sentrallås, fire skivebremser, elektriske vinduer foran og elektrisk justerbare og oppvarmede speil er blant standardutstyret. En artig detalj er varmetrådene i den nedre delen av frontruten. Disse er plassert under vindusviskerne og sørger for at viskerne ikke fryser fast. Smart.

Neste nivå, LX, byr i tillegg på fjernstyrt sentrallås, aluminiumsfelger, kjørecomputer, lyktespylere, et avansert stereoanlegg og individuell temperaturstyring.

Eksklusiv toppmodell

Toppmodellen Limited er svært velutstyrt. Skinnseter, elektrisk justerbare forseter og ti høyttalere er blant de mange godsakene. Limited er i tillegg utstyrt med et par helt spesielle skyvedører. Et trykk er alt som skal til for å åpne de elektriske dørene, noe som garantert vil imponere naboen. Sikkerheten er ivaretatt ved at dørene gir seg så snart de møter motstand.

Chrysler tilbyr også, som første bilfabrikant i denne klassen, elektrisk hjelp til å åpne og lukke bakdøren. Elektrisk bakdør er imidlertid ekstrautstyr også på Limited.

Les mer om nye Voyager her.