TEST: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 hk Xcellence

Tøffere og billigere SUV-tvilling

Hvorfor skal du velge SUV-tvillingen til Skoda Kodiaq? Fordi denne spiller mer på følelser – på godt og vondt.

7-SETER SUV: Nye Seat Tarraco er trilling med Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace. Foto: Espen Stensrud
7-SETER SUV: Nye Seat Tarraco er trilling med Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace. Foto: Espen StensrudVis mer

Noen ganger kan følelser bli for mye av det gode. Såpass at de spiller deg et puss.

Ifølge forskerne er hele én av fem av oss høysensitive. Noen personer er såpass rammet at de knapt tåler signalene fra en mobiltelefon i nærheten av seg. Og sier du ett feil ord, kan de tute så man skulle tro det var et nært dødsfall i slekta. Andre kan se engler på høylys dag eller få noia om det er to personer som skravler på et nabobord.

I bilverdenen finnes det heldigvis noen biler som fortsatt spiller på følelser. Av den gode typen. Biler som har et design du aldri kan se deg mett på. De kan ha en lyd som kiler deg i nakkehårene eller en kjørekarakteristikk som gir skyhøy gåsehud-faktor.

Emergency!

Så har du de bilene som spiller deg et puss - som for eksempel har sensorer så hypersensitive at de har alle vibber ute og skal passe på deg som en klegg - en innpåsliten tufs, som ikke respekt for intimgrenser.

Vi skal forklare:

I løpet av vår 120 mil lange test brøt kollisjonsvarsleren på vår Seat-testbil inn hele åtte ganger. Og da snakker vi ikke om et lite rødblink i dashbordet.

Nei, det var fullt innhogg: bråbrems, ulende alarm og alle pigger ute for å varsle sjåføren. Samtlige åtte ganger skjedde det mens vi kjørte langs motorvei og det knapt var ei flue i nærheten. Det vitner om sensorer som ikke er helt på stell.

SPREK HEKK: Hekken har fått lysrefleks i hele bredden. Riktignok uten lys i ... Foto: Espen Stensrud
SPREK HEKK: Hekken har fått lysrefleks i hele bredden. Riktignok uten lys i ... Foto: Espen Stensrud Vis mer
FREKK: Designelementer er det mange av i fronten. Foto: Espen Stensrud
FREKK: Designelementer er det mange av i fronten. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Nå er undertegnede riktignok blitt mer og mer engstelig med årene. Men dette er såpass at fører - og ikke minst passasjerer - skvetter i, får et aldri så lite hjerte-i-hals - og muligens slipper ei teskje der neden.

Alt tilgjengelig sikkerhetsutstyr er med andre ord på plass. Så til de grader, får en vel si. Nå skal importøren sjekke om det hele kan skyldes en sensor på steroider. For slik skal det selvsagt ikke være. En bil skal selvsagt ikke være en kloning av Trond Kirkevaags legendariske karakter, «Skræmmer'n».

Men det er verdt å merke seg at nødstoppen bare er sånn passe. Vi har testet den tidligere under Car of the Year-arrangementet, og klarte å unngå kollisjon i opptil 55 km/t. Det er bare midt på treet.

Stilig og praktisk

Men selv om akkurat testbilen kunne skremme vettet av folk, er Tarraco en perle for barnefamilier. Dette er en fullvoksen SUV med mulighet for sju seter og praktiske løsninger.

På verdensbasis er det Nissan som er mestselgende i denne klassen, med sin 7-seters SUV, X-Trail. Men VW-konsernet setter nå alle kluter til i konkurransen. Etter Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace kommer er den nye og spennende protagonisten lansert - Tarraco!

MUSIKK I ØRA: Seat har fått lydhjelp av Beats. Foto: Espen Stensrud
MUSIKK I ØRA: Seat har fått lydhjelp av Beats. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Rent teknisk er den en tro kopi av Allspace og Kodiaq. Men design og utvikling har skjedd hos Seat i Martorell, utenfor Barcelona. Og: Vi synes Seat-en ser kulest ut av de tre.

Den har noen designelementer som gjør den røffere. For selv om disse trillingene ser omtrent identiske ut i profil, har Seat valgt en knekk opp på bakre siderute, noe som gjør den mye mer sportslig.

Fronten er litt hvassere med kule LED-lykter i trekant-form, og bak finner vi en rød plastlist som forbinder baklyktene, litt slik Audi gjør det med de største modellene om dagen. Samtidig har Seat lagt litt mer designjobb i bakfangeren.

Tarraco er med andre ord det lekre spanske søskenbarnet til den anonyme tyskeren og den trauste tsjekkeren.

PLASS-SMART: Det er greit med plass bak den bakerste seteraden også. Foto: Espen Stensrud
PLASS-SMART: Det er greit med plass bak den bakerste seteraden også. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Bensinmotor

Og får å avsløre det hele med en gang: Dette er en strålende og fleksibel SUV. For hva sier du til bagasjerom på 760 liter i femseteren, som utvides til 1920 liter med setene nedslått? Eller 700 liter som sjuseters-versjon, med fungerende femseter og ekstrasetene nedsenket i gulvet?

PÅ SKINNER: Baksetene kan skyves fram og tilbake i 60/40-konfigurasjon. Foto: Espen Stensrud
PÅ SKINNER: Baksetene kan skyves fram og tilbake i 60/40-konfigurasjon. Foto: Espen Stensrud Vis mer
LETT Å TRIVES HER: Skjermen foran fører er på 10,25 tommer, mens mediesystemet har en høyt plassert åttetommer. Foto: Espen Stensrud
LETT Å TRIVES HER: Skjermen foran fører er på 10,25 tommer, mens mediesystemet har en høyt plassert åttetommer. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Seat har laget sitt eget dashbord og har en stor, nesten frittstående multimediaskjerm på åtte tommer, med berøringsknapper på sidene, men med fysisk volumknapp. Det funker bra og skiller den fra Skoda.

Den 10,2 tommers-store skjermen i front – såkalt Active-infodisplay – er skarp. Det samme er ryggekameraet.

Den praktiske midtkonsollen er arvet fra Kodiaq og inneholder et svært åpent rom under det justerbare midtarmlenet. Er du ikke av typen som søler rundt med drikke i bilen, kan du lett fjerne den kombinerte kopp- mynt- og kortholderen og få enda mer oppbevaringsplass.

Baksetene er på skinner og kan trekkes fram 15 cm i 40/60-deling. De to bakerste setene i rad nummer tre kan legges helt flatt i golvet.

I baksetet sitter man som konger, med god plass over alt og flybrett på forseteryggene. Skal man ha passasjerer helt bakerst også, er det bare å skyve midtre rad så langt frem at de som sitter helt bakerst, slutter å skrike.

KONSOLL: DSG automat og dreiehjul med forskjellige kjøreprogrammer. Foto: Espen Stensrud
KONSOLL: DSG automat og dreiehjul med forskjellige kjøreprogrammer. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Den kjører veldig bra, også. Oppsettet er passe mykt, og ligger fint og flatt på veien. Firehjulsdriften gir en veldig fin balanse.

Under vår samletest i Car of the Year, viser det seg at den klarer seg ganske bra under den såkalte elgtesten også – selv om ESP-systemet slår til dels svært kraftig inn, allerede ved 60 km/t. I 75 km/t bremser bilen svært kraftig ned under manøveren, mens den feiler i 80 km/t. Da understyrer den så mye at den velter kjeglene.

De fleste SUV-er er utstyrt med dieselmotor. Denne går på 95 oktan: 190 hk TSI med DSG automat og 4x4. Det blandede forbruket skal ifølge brosjyrematriellet nøye seg med 0,56 liter på mila. Det er ikke så hakkende gærent, i forhold til virkeligheten på ren landveiskjøring - vel å merke når du er alene i bilen, med gassfot av den lette typen.

DYRE DRÅPER: Et forbruk på 1,26 liter på mila, med henger bakpå, er nokså friskt. Foto: Espen Stensrud
DYRE DRÅPER: Et forbruk på 1,26 liter på mila, med henger bakpå, er nokså friskt. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Men: Vi kjørte mye med vår skaphenger, som på det tidspunktet veide snaue 500 kilo, inkludert egenvekt. Selv med såpass liten last bak smetter forbruket opp betydelig: Vi målte 1,26 på mila, på ren landevei.

Det er her vi ser forskjell på en diesel- og bensinmotor. Der en dieselmotor kan nyte godt av et høyt dreiemoment på lavt turtall, med signifikant økning av forbruket, må en bensinmotor jage mer med last eller henger bak. Og da må du oppsøke pumpa oftere.

Seat er også utstyrt med et dreiehjul, med hele fem forskjellige kjøreprogram: Eco, Normal, Sport, Offroad og snø. Vi merket ikke mye forskjell, så dette utstyret blir stort sett til pynt.

Litt billigere

Prismessig ligger Tarraco noen små tusenlapper under sine søsken: Toppversjonen Xcellence selges nå for 599.900 kroner med det meste av utstyr som standard. Skal du ha sjuseter koster det 14.800 kroner ekstra. Hos Skoda koster det 28.000 kroner ekstra i L&K-utgave.

Med i pakka får du vinterhjul, navigasjon på åttetoms skjerm, LED-lys, trådløs lader til mobil, adaptiv cruise, el-bakluke, panorama-tak, dynamisk chassis control, 20-tommere osv. osv.

Seat Tarraco er stor, romslig, praktisk, velkjørende, godt utstyrt og kvikk. Til syvende og sist er det prislappen som avgjør. Ifølge produsenten kommer det en ladbar hybridversjon av bilen, og da bør det norske folk virkelig få øynene opp for Seat igjen.

TEST: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 hk Xcellence. Foto: Espen Stensrud
TEST: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 hk Xcellence. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Men vil den selge i mellomtiden? Mens Skoda tilbyr fire motoralternativer, forhjulstrekk og firehjulstrekk, automat- og manuell-gir, samt fem og sju seter, er Seat Tarraco bare tilgjengelig med største motor (bensin eller diesel på 190 hk), automat og firehjulstrekk. Sammen med et noe begrenset fysisk forhandlerapparat, kan det totale utvalget bli litt for skrint.

Men er det én bil Seat bør kunne selge noen eksemplarer av, så er det denne. Den fyller familietur-behovet på best mulig måte.

Den er på mange måter gullungen i søskenflokken. Bare den får orden på nervene.

Testresultat

Seat Tarraco Xcellence 190 TSI

Terningkast 4
Tarracoen er servert!

Velutstyrt, romlig og praktisk. Tøffere og billigere enn sine søsken.

Ingen hybrid - foreløpig. Uten dieselmotor er den tørst under press.

Seat Tarraco 190 TSI Xcellence

Transmisjon:7-trinns DSG
Slagvolum:1.968 ccm
Effekt:190 hk/3500 omdr.
Dreiemoment:400 Nm/1750 omdr.
0-100 km/t:8,0 sek
Toppfart:210 km/t
Forbruk:0,56 l/mil
C02-utslipp:183 g/km
L/B/H:474/184/167 cm
Akselavstand:288 cm
Tankvolum:60 liter
Egenvekt:1770 kg
Bagasjerom:700 liter
Hengervekt:2300 kg
Pris:599.900 kroner