Rene Lego-klossen: Bollinger B1 er nesten som en Lego-kloss, og kan formes etter behov. Foto: Bollinger
Rene Lego-klossen: Bollinger B1 er nesten som en Lego-kloss, og kan formes etter behov. Foto: BollingerVis mer

Bollinger B1: Verdens første fullelektriske offroader?

Tøffere enn toget

En ekte hardbarka offroader, og den er fullelektrisk.

Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz G-wagen, og flere andre hardbarka firehjulstrekkere, har en stor tilhengerskare. Mange trenger dem som arbeidsbiler, mens sikkert vel så mange bruker disse som terrengbiler av ren entusiasme.

Nå lanseres det elektriske alternativet.

I en litt over middels stor garasje hjemme i Hobart, utenfor New York i USA, fant Robert Bollinger ut at han skulle lage en elbil. Hobart ligger langt utpå landet, og Robert bor på en gård. Det skulle derfor ikke bli en konkurrent til noen av de andre elbilene der ute.

Robert ville heller lage en elbil for de som trenger et redskap, eller bare en kul bil. Dette skulle bli den første fullelektriske offroaderen på markedet. I hvert fall i sitt slag.

Det betyr drift på alle, god fremkommelighet og flust av praktiske løsninger.

Pickup: Har du mer bruk for en pickup? Ingen problem. Foto: Bollinger Vis mer

Stygg, pen, eller bare kul?

Den visuelle designen kommer garantert til å bli mye omtalt, for er den egentlig pen? Eller er den stygg? Eller er den så stygg at den rett og slett er kul? Smaken er antagelig som baken, men til sitt bruk er den garantert praktisk. For bilen er nesten som Lego-klosser.

Du kan fjerne deler av karosseriet og gjøre det som ligner en varebil om til en pickup, eller som Bollinger kaller det selv, en halvkabiner eller en fullkabiner.

Som halvkabiner tar du av takplaten og sideplatene på bakre del av kupéen. Deretter flytter du bakveggen i fullkabinen frem til bak fremstolene, og vipps, du har en liten pickup.

Superpraktisk

Her er det ikke snakk om militært spekk som på Hummer H1. Det betyr at bilen har langt mer funksjonell størrelse i det sivile liv. Bilen måler 150 tommer i lengde, og har nær optimal akselavstand med sine 105 tommer. Omregnet blir det 381 centimeter i lengde og 267 centimeters akselavstand.

En gammel tommelfingerregel sa at 100 tommer er den optimale akselavstanden for en offroader, men det avhenger naturligvis av terrenget.

Det nevnte modulære karosseriet er bare en av mange detaljer. Ettersom bilen ikke har tradisjonell motor, kan det tradisjonelle motorrommet brukes til andre ting. Her har Bollinger laget et lasterom i hele bilens lengde, slik at du kan laste eksempelvis materialer helt fra bakluken og frem til fronten på bilen. I tillegg er hele bilen av en karakter som vitner mer om en bruksbil, enn utstillingskunst.

Nyttekjøretøy: Perfekt for de som trenger en praktisk bil med fremkommelighet. Foto: Bollinger Vis mer

Heftige spesifikasjoner

Nei da, er du ute etter rekkevidde, så er ikke dette bilen for deg. Jo da, den har batterikapasitet i bøtter og spann, men form og vekt gjør den til en ypperlig arbeidsbil, ikke en langtraver.

Men det er antagelig ikke hver dag du får se en firehjulstrekker som dette som kan gjøre 0-100 km/t på under 5 sekunder. Og toppfarten er satt til rundt 200 km/t.

Bollinger B1 skal kunne leveres med to alternative batteripakker, med en kapasitet på valgfrie 60kWh eller 100 kWh, og den støtter hurtiglading i flere varianter.

Som en ekte offroader bør, blir også denne levert med elektronisk låsbare differensialer og et reduksjonsgir som gir lavserie. Og bare for å understreke at dette er en ekte offroader, har Robert Bollinger gitt bilen en bakkeklaring på heftige 40 centimeter.

Når lengden teller: Bagasjerommet går hele veien gjennom bilen, til fronten. Foto: Bollinger Vis mer

Kan reserveres

Bilen er ikke klar for produksjon enda, men bilen ble vist for offentligheten 27. Juni i år. Der kunne de første kundene tegne reservasjoner, noe som også er mulig på deres nettsider Bollingermotors.com. De tar ingen reservasjonsgebyrer, og opplyser at du kan spesifisere bilen ytterligere når alle prislister ligger klare.

Dette er en relativt ny metode å selge bil på, men som ser ut til å få fotfeste.

Bollinger er ikke den første produsenten av elbiler som gjør dette, og heller ikke den siste. Men også ordinære biler er blitt solgt eksklusivt på nettet, med Volvo XC90 First Edition som et godt eksempel. De solgte nær 2000 biler på et par minutter da den ble lagt ut for salg.

Hvor mange biler Bollinger har reservasjoner på er ikke kjent, men på lanseringsfesten var det flust av kjendiser som trykket bilen til sitt bryst.

Vi nøyer oss med å se frem til prøvekjøringen.