Tøff liten stasjonsvogn

Peugeot 206 SW må vinne kjøpere på utseendet, stasjonsvognvarianten er nemlig ikke spesielt mye større enn en vanlig 206.

Tøff liten stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Oslo (DinSide Motor): Det er ikke ofte bilmodeller får et utseendemessig løft når stasjonsvognutgaven lanseres, men det synes vi Peugeot 206 har fått. Tøffe detaljer, samt et helhetlig og særpreget påbygg gjør at 206 SW skiller seg ut fra kombikupeen.

Ikke stor

Peugeot 206 SW er 19 centimeter lengre enn kombiutgaven. Det er litt vanskelig å se i bagasjerommet, noe av forklaringen kan være at den kraftige støtfangeren bak utgjør en god del av de ekstra centimeterne. Bagasjerommet er i stasjonsvognen på 313 liter, en økning på 68 liter fra kombiutgaven. Stasjonsvognformen gjør også at det er blitt enklere å laste inn store ting.

Tøff liten stasjonsvogn

Bagasjerommet fortjener skryt for ryddig og praktisk utforming. Handleposene kan lastes inn gjennom bakvinduet som lar seg åpne, og i bagasjerommet er det kroker som sørger for at innholdet holder seg i posene.

Ikke som 307

Selv om Peugeot 206 ikke er en kjøremaskin på samme måte som sin mer moderne storebror 307, har den vært blant bilene i sin klasse det har vært trivelig å sitte bak rattet i. Da 307 ble til stasjonsvogn ble den samtidig mer komfortabel og mindre sportslig. Det kan blant annet komme av at akselavstanden ble lengre.

Akselavstanden er ikke økt i forbindelse med ombygging av 206 til stasjonsvogn, og etter en kort kjøretur på lanseringen virker det som den er mer lik kombiutgaven enn tilfellet er med 307.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4 varianter

X-line og XS er betegnelsene på de forskjellige utstyrsnivåene for 206 SW, men valg av utstyrsnivå er bestemt av hvilken motor du velger. Utstyrsnivået XS er forbeholdt de som velger den største bensinmotoren, en 1,6-liter på 110 hestekrefter. Dette er eneste versjonen som kommer med klimaanlegg som del av standardutstyret. Etter hvert vil det også bli mulig å få automatgir og elektronisk antisladdsystem på XS-utgaven.

Tøff liten stasjonsvogn

Peugeot 206 SW kommer i tillegg med to andre bensinalternativer, en 1,1-liter på 60 hestekrefter og en 1,4-liter på 75 hestekrefter. I løpet av første halvdel 2003 kommer det også et spennende dieselalternativ, en 1,4-liter på 68 hestekrefter som er utviklet i samarbeid med Ford.

I andre markeder vil Peugeot 206 SW også være tilgjengelig med toliters bensin- og dieselmotorer.

Alene

I småbilklassen er det bare Skoda Fabia som leveres som stasjonsvogn ved siden av nykommeren Peugeot 206 SW. Fabia har betydelig større bagasjerom en 206 SW. Det finnes imidlertid andre spennende alternativer i småbilklassen for de som trenger litt ekstra plass. Honda Jazz og Toyota Yaris Verso er gode eksempler på fleksible småbiler.

Peugeot 206 SW får norgeslansering i slutten av denne måneden.

Priser og motorer
HestekrefterCa. pris
1,1 X-line60170.000 kr
1,4 X-line75180.000 kr
1,6 XS110210 000
1,4 HDi X-line68Kommer 2003

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Peugeot-nyheter
  • Her finner du våre Peugeot-tester