Tøff C2

Ifølge Citroën er C3 en feminin bil, og C2 er maskulin og sportslig. Vi er enig i det siste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Tøff C2
image: Tøff C2


PARIS (DinSide Motor): Spesielt versjonen som har 110 hestekrefter under panseret oppleves som en gøyal og sportslig bil, men også de andre versjonen har kjøreegenskaper som inspirerer.

Tross alt praktisk

Dimensjonene skulle tilsi at C2 ikke er en særlig praktisk bil. Overraskende nok er den relativt praktisk. Fornuftige seteløsninger som fungerer i praksis gjør at mangelen på egne dører for baksetepassasjerene samt trangt bagasjerom ikke blir store hindre i hverdagen, men klarer ikke helt å trylle bort det upraktiske med bare 3 dører.

Den særpregede designen med en lavere siderute bak B-stolpen gir særpreg. Det er også en fordel for utsynet til baksetepassasjerene. Baksetet har kun plass for to, og de bør ikke ha naturlige fortrinn i for eksempel basketball. Til tross for lav takhøyde kan det gjøres romslig for baksetepassasjerene på bekostning av bagasjeromsvolumet.

De to individuelle baksetene kan reguleres i lengderetningen, og også ryggvinkelen kan justeres. Praktisk er det også at justeringene kan utføres fra bakluken. Bakluken er horisontalt todelt som på gamle stasjonsvogner og nye SUVer, og i den nederste delen som felles ned er det laget et lite rom for oppbevaring.

Et valg

C2 er komfortabel også på motorveien, eneste sjenerende støy vi opplevde var rumling fra hjulene i en av de tre variantene vi prøvde. Det kan bety at C2 er følsom for hvilke dekk som sitter på.

C2 oppfører seg som en sporty utgave av C3. Akselavstanden er kortere, men komforten er for en stor del beholdt. Det som er kommet til ved hjelp av et litt stivere oppsett er en større svingeglede og mindre krenging. 1,6-literen er satt opp enda stivere enn de andre motoralternativene, og er den morsomste småbilen vi har kjørt på lenge. Den er også eneste C2 med skivebremser foran og bak, men alle utgaver har ABS-bremser. Elektronisk stabilitetssystem er dessverre kun tilgjengelig for 1,6-literen, og da som ekstrautstyr.

Den elektriske servostyringen er godt avveid mellom nødvendig komfort for bykjøring og direkte følelse for kjøring i høyere hastigheter.

Ikke tilfeldig

image: Tøff C2


På de første bildene Citroën slapp av nye C2 var den ikledd rallydrakt, den skal kjøre i rekrutteringsklassen. Det er et klart ønske om at bilen skal gi sportslige signaler, og det gjør den. I første omgang vil de to største bensinmotorene komme i VTR-drakt. Det er en spoiler- og interiørpakke som understreker det sportslige.

Mer om motor- og girkassealternativer finner du her.