Duell: Peugeot 3008 Hybrid4 vs. VW T-Roc R

To veier til 300 hestekrefter

Morsom eller gjerrig?

300 HESTEKREFTER: De er omtrent like store, er like praktiske og har 300 hester, men du verden så forskjellige de er. Foto: Rune M. Nesheim
300 HESTEKREFTER: De er omtrent like store, er like praktiske og har 300 hester, men du verden så forskjellige de er. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi er blitt vant til stadig sprekere biler i Norge, spesielt etter at vi la om avgiftene i mer miljøvennlig retning. Hurra, nå får vi både bedre miljø OG sprekere bil.

Det er først og fremst elektrifiseringen som står for effekt og dreiemoment. Elbilene er superbiler, raskt opp i fart, og de ladbare hybrid-SUV-ene har fått effekt vi fikk våte drømmer om å ha i sportsbilene våre for ti år siden.

RÅSKINN: Volkswagen har løftet Golf R-konseptet over i SUV-klassen når de har lempet motor og drivverk over i den lille og sporty SUV-en T-Roc og gitt den tilleggsbetegnelsen R. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Den ene etter den andre leverer 300 hester over disk for en halv million kroner, hvert fall nesten. Til og med fornuftige Toyota har 300 hestekrefter i RAV-4 på senhøsten.

Men sammen med bølgen av ladbare hybrider, dukket det opp noe så uvanlig som en sprek tradisjonell bensin-SUV i kompaktklassen. Tidligere hadde dens naturlige kamphaner vært tvillingen Audi SQ2, BMW X2 og AMG GLA 35, når den kommer.

Nå er det plutselig også Peugeot 3008 og Opel Grandland, som har en litt annen tilnærming til både effekt og drift på hjulene.

GJERRIG: Endelig ladbar med firehjulsdrift. 300 avgiftsfire hester er en bonus. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er i bunn og grunn bare frontfanger og bakfanger som skiller den fra ordinær T-Roc. Bilen har fått to ekstra kjølere som trenger luft, derfor er de karakteristiske kjørelysene erstattet med noen stående for å få plass til større luftinntak.

Bak er nedre del av fangeren erstattet for å ramme mer elegant rundt de fire eksospottene. Testbilen er utstyrt med Akrapovic sportseksos i titan som letter lommeboka for 42.000 kroner, men som gir et velfortjent frekt lydbilde, ikke minst utenfra.

En skikkelig rå klang og passe oppkast i potta når man går av gassen.

18-tommers felger med 215/50 profil er standard. Kjøper du denne bilen, koster du på 8300 ekstra og får de svært kledelige 19-tommerne med 235/40 dimensjon.

De 432-millimeter store bremseskivene har sorte calipere med R-logoen og bremser godt ned den 1500 kilo lette bilen.

Rampete

Kraftpakka i T-Roc R er lempet rett over fra Golf R. Vi snakker om en turbomatet toliter på 300 hester og 400 Newtonmeter (Nm). Den gir deg en markant dytt når turboen spoler opp på 2000 omdreininger og derfra og ut har du massevis av krefter å leke deg med til 7000 omdreininger. Den er helt herlig.

ANONYM: Det er egentlig bare front- og bakfanger som er forskjellig utvendig, men motor- og drivverk er er hardcore. Foto: Rune M. Nesheim
ANONYM: Det er egentlig bare front- og bakfanger som er forskjellig utvendig, men motor- og drivverk er er hardcore. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det som kanskje imponerer enda mer er 7-trinns dobbeltclutch-girkassa som ble oppgradert for en tid tilbake for å tåle mer juling fra dreiemomentet.

Den er helt fantastisk fortsatt og har en del innstillinger som følger kjøreprogrammene.

SKINN KOSTER: Du får akkurat like kule stoler uten å måtte betale 24.000 kroner. Foto: Rune M. Nesheim
SKINN KOSTER: Du får akkurat like kule stoler uten å måtte betale 24.000 kroner. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Eco-modus er den ganske seig og vil holde deg så langt ned på turtelleren som mulig. På sletter og nedoverbakker clutcher den ut drivverket så fort det er mulig. Får du det bråtravelt, er det bare å kjøre pedalen i gulvet, så kommer kreftene allikevel.

Kjøreprogrammene Comfort og Normal er så å si like og girkassa er ikke alt for kjapp der heller, men den clutcher ikke ut for å spare dråper.

I Race velges Sport på girkassen og da henter man ut maks av motoren, samtidig som understellet strammes opp.

TRANGERE: 13 cm kortere lengde og 7 cm kortere akselavstand kjennes i baksetet og bagasjerommet, men VW har vært flinke til å utnytte plassen. Foto: Rune M. Nesheim
TRANGERE: 13 cm kortere lengde og 7 cm kortere akselavstand kjennes i baksetet og bagasjerommet, men VW har vært flinke til å utnytte plassen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjører du aktivt, jobber den i den høye enden av turtallsskalaen og girer omtrent som jeg ville gjort det selv. Og roer du deg ned, følger turtelleren nesten pulsen din og senker seg ned på normalt nivå, men er alltid på hugget.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Det er ingen grunn til å vippe spaken til høyre for å kjøre den manuelt. Men velger du å gjøre det, blir du allikevel belønnet. For dersom du kjører på svingete partier veksler den ganske flittig, ofte gjennom tre gir. Ikke at det gjør noe egentlig, for man henter trolig aller mest ut ved å gjøre det sånn, men motoren er såpass sterk og har så bredt register at den ofte klarer seg i det midterste av dem.

FOR MYE: I tillegg til flere kjøreprogram i midten, har man forskjellige terrengprogram også. Foto: Rune M. Nesheim
FOR MYE: I tillegg til flere kjøreprogram i midten, har man forskjellige terrengprogram også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det eneste vi er litt skuffet over er at den girer ned når du trykker kickdown i manuell modus. Her vil vi helst bestemme selv, men pedaltrykket er i det minst veldig markant ved kickdown.

Firehjulsdriften består av Haldex generasjon 5. VAG har løst dette på mesterlig måte i sine modeller. Blant annet kobles firehjulsdriften inn 100 prosent i det øyeblikket elektronikken registrerer bånn gass.

PRAKTISK: T-Roc er SUV-ens svar på Golf men har litt større bagasjerom. Skikkelig gjennomlastingsluke er også på plass. Foto: Rune M. Nesheim
PRAKTISK: T-Roc er SUV-ens svar på Golf men har litt større bagasjerom. Skikkelig gjennomlastingsluke er også på plass. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det eliminerer forhjulsdriftfølesen og gir en fin stabilitet på tørt, samtidig som man føler skikkelig balanse på pådrag i sving på grus og snø. Når ESP-systemet er delvis avslått holder den sjelden igjen særlig kraftleveranse og med systemet avslått har du en morobil, særlig om vinteren.

Ligg unna sport

3008 Hybrid4 har en sprek 1,6-liters turbomotor på 200 hester i front. Den alene ville trolig vært bra nok for mange. Men den får dyttehjelp av to elmotorer, én mellom motoren og 8-trinnsautomaten på 110 hestekrefter og 320 Nm og en elmotor på 110 hestekrefter og 166 Nm, som er plassbesparende plassert sammen med multilenkeopphenget på bakakselen.

FREKK FRANSK: Peugeot har gjort mer ut av designen enn VW og har klart å skjule 21,4 cm bakkeklaring på en forbilledlig måte. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK FRANSK: Peugeot har gjort mer ut av designen enn VW og har klart å skjule 21,4 cm bakkeklaring på en forbilledlig måte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Under baksetene finner vi et 13,2 kWt batteri som forer dem med strøm.

Til sammen yter den kompakte SUV-en 300 hester og 520 Nm. Det skal føre deg til 100 km/t på 5,9 sekunder og gi deg en toppfart på 240 km/t. Sterke tall for en snerten familie-SUV.

MASSASJE: Bestiller du full pakke får du enkel massasje også, slik vår bil var utstyrt med. Foto: Rune M. Nesheim
MASSASJE: Bestiller du full pakke får du enkel massasje også, slik vår bil var utstyrt med. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den starter automatisk på Electric og kjører seg tom på strøm med mindre du gir bånn gass. Da har du 110 hester på bakhjula til disposisjon. I hybrid drift veksler den mellom de tre motorene. Det skjer sømløst dersom du kjører pent, men det halter når systemet utfordres. Den er treig når man plutselig vil gi gass og gassrespons og pådrag og oppslipp av krefter fra motoren, harmonerer ikke.

Med effekttallene som fremvises, sammen med gokart-styring og relativt stramt understell, burde dette vært en bil for raske briller når kjøreprogrammet Sport velges.

OK PLASS: Voksne får faktisk plass i baksetet. Foto: Rune M. Nesheim
OK PLASS: Voksne får faktisk plass i baksetet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men det er det ikke. Den er kjapp i akselerasjon og det napper litt i girvekslingene for å få lit sporty følelse, men igjen blir posjonering av krefter veldig utfordrende.

Man vet liksom aldri hvor mye man får og når man får det. Dessuten får man ikke naturlig «motorbrems» når man går av gassen. Padlene bak rattet er ikke like direkte som man ønsker og den går fort tilbake til automat igjen. Glem sport.

GOKART: Peugeot går helt andre veier. Tanken er at det høyt monterte instrumentpanelet skal gjøre Head Up-display unødvendig. Som en følge får man et bittelite firkanta ratt i fanget. Foto: Rune M. Nesheim
GOKART: Peugeot går helt andre veier. Tanken er at det høyt monterte instrumentpanelet skal gjøre Head Up-display unødvendig. Som en følge får man et bittelite firkanta ratt i fanget. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjøreglede

Styrefølelsen i T-Roc R er helt innafor og bedre enn den man finner hos BMW og Mercedes med forhjulsdrift om dagen.

T-Roc har en hverdagslig ukomplisert følelse, men når man bestemmer seg for å være rabagast, så gir den så det monner der også, som om det skulle være den naturligste fing i verden.

FANTASTISK: Det er ikke måte på hvor mye info man kan få på VW's noe enklere designede instrumentpanel. Det er enkelt og logisk i bruk. Foto: Rune M. Nesheim
FANTASTISK: Det er ikke måte på hvor mye info man kan få på VW's noe enklere designede instrumentpanel. Det er enkelt og logisk i bruk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Skulle man ønske noe, var det et litt mindre ratt, særlig når man hopper rett fra Peugeot. De har et latterlig lite ratt.

Adaptivt understell koster 8700 kroner og er strengt tatt ikke nødvendig i det daglige. Den blir stiv og steppete når Race er innkoblet, men aldri veldig ukomfortabelt, selv om en holder et godt grep om den litt høyere bilen i svingene.

FANCY: Valg mellom fem design i instrumentpanelet. Foto: Rune M. Nesheim
FANCY: Valg mellom fem design i instrumentpanelet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mange vil nok velge det egendefinerte kjøreprogrammet og velge sporty oppsett på alt unntatt fjæring. Da har man en kvikk og komfortabel skyss.

3008 oppfører seg stramt og sportslig på veien. Men oppsettet er mykt nok til at man føler fransk komfort. Det man oppfatter som kort fjæringsvei i svinger, imponerer med overlegen komfort på dårlige veier.

LUKKET: Det er ikke mange åpninger i fronten på Peugeot. Foto: Rune M. Neshein
LUKKET: Det er ikke mange åpninger i fronten på Peugeot. Foto: Rune M. Neshein Vis mer

Den svelger dype hull i veien uten å banke det inn i karosseriet. Peugeot har lykkes med styringen. Utveksling og rattstørrelse gir deg sporty styrefølelse.

Firehjulsdriften gjør ingenting for å få deg til å føle deg som en racersjåfør, men gjør jobben på glatta.

Familiebiler?

Disse er absolutt familiebiler for fire. Baksetene funker faktisk for voksne i begge bilene og dersom du klarer deg med henholdsvis 382 eller 390 liter lettlastede bagasjerom, som blir 1237 og 1528 liter når baksetene slås ned. T-Roc drar hele 1700 kilo på tilhengerkula, mens 3008 i hybridversjon trekker 1250.

ÅPENT: Man her flyttet kjørelysene ut på siden for å få plass til luft til kjøling. Foto: Rune M. Nesheim
ÅPENT: Man her flyttet kjørelysene ut på siden for å få plass til luft til kjøling. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Peugeot har langt høyere luksusfølelse inni, spesielt takket være materialvalg og design, mens T-Roc har den mest intuitive betjeningen. Begge har rikelig med sikkerhetssystemer.

Dyre

3008 Hybrid 4 GT har det meste av utstyr. Full sikkerhetspakke, med aktiv filholderassistent, nødbrems, tretthetsvarsling, 19-tommere, nøkkelfri inngang og start, speiling av mobilen på skjermen, adaptiv fartsholder og automatisk nedblending av full LED-lampene samt ryggekamera.

Testresultat

Peugeot 3008 Hybrid 4

Terningkast 4
Trang, luksuriøs og sporty.

Ser bra ut, komfortabel, lite støy, gjerrig, endelig med firehjulsdrift

Haltende effektleveranser, stiv pris.

Men selv om hybriden er så snill på utslippet at den er blitt avgiftsfri, er ikke dette noen billig bil. Startprisen er på snaue 520.000 kroner og vår testbil med søkke vipper over 540.000 kroner.

Det er ikke så mye dersom man tar med i betraktningen at den har 300 hester, men siden de ikke er spesielt sporty i bruk, er de like viktige som å få en gratis sykkel på kjøpet når du kjøper ny TV.

T-Roc R starter høyere enn Peugeot slutter. Startprisen gikk akkurat opp 40.000 kroner til 582.000 kroner, og når bilen er utstyrt med alt som vår testbil har montert, er prislappen 749.000 kroner. Au, da.

Men er du bare ute etter kjøreegenskapene, kan du velge hvit uten ekstra kostnad. Den er like kul uten skinnsetene til 24.000 kroner og panoramasoltaket til 13.000. Akrapovic-eksoanlegg 42.000 og

Testresultat

VW T-Roc R

Terningkast 5
Anonym moromaskin

fantastisk motor, gir, firehjulstrekk og understell. Bra setekomfort, ok plass for klassen og ikke avskrekkende pris.

Forbruk, dekkstøy og pris.

adaptivt understell med kjøreprofilprogram til 9000 kan droppes.

Men 19-tommerne til 8300 er et must, det samme er nøkkelfri åpning, multimediapakke og ryggekamera. Sikkerhetspakka til 4000 kroner inneholder adaptiv fartsholder, regnsensor og fjernlysassistent, samt nødbremsesystem. Det vil du ha.

Med utstyret undertegnede MÅTTE ha, lander raketten på 629.500 kroner. Det er billig, dersom kjøreglede er viktig for deg.

Driftskostnadene kan være avgjørende for mange. For mens Peugeoten kan kjøre nullutslipp og dermed spare deg for tusenvis av kroner i bensin hvert år, er det vanskelig å kjøre under literen med T-Roc. For den elsker å bli brukt.

Peugeot 3008 Hybrid 4 VW T-Roc R
Bensinmotor:R4, 16V, bensin TurboRekke-4, 16v, Turbo, bensin
Girkasse8-trinns Automat 4wd7-trinn Dobbelt cluch girkasse
Slagvolum:1598 ccm1984 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 6000300 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 3000400 Nm / 2000
Elmotor foran:110 hk / 320 Nm
Elmotor bak:110 hk / 166 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,2 kW/t
Systemeffekt300 hk /520 Nm
0-100 km/t:5,9 sek4,8 sek
Toppfart:240 km/t - 135 km/t250 km/t
Forbruk:0,13 l/mil0,74 l/mil
CO2-utslipp NEDC:32 g/km192 g/km
Tankvolum:43 liter55 liter
L/B/H:448/191/162 cm435/182/157 cm
Akselavstand:267 cm260 cm
Dekkdimensjon:235/55/R19235/40R19
Bagasjerom:390/1528 liter382/1237 liter
Egenvekt:1840 kg1700 kg
Hengervekt:1250 kg1500 kg
Pris fra kr.:517.000,-543.200,-
Pris Testbil:553.600,-709.100,-

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!