DPX-600
DPX-600Vis mer

To nye ”verstinger” fra Volvo Penta

”Volvo Penta viser muskler med lanseringen av de mest kraftfulle bensinmotorene til nå, DPX 500 og DPX 600”, lyder det i pressemeldingen. I følge produsenten skal disse motorene kun sitte på ”versting-båter”. Derfor er det ikke overraskende at det er Hydrolift som først tar motorene i bruk her til lands.

Propellakseleffekt på henholdsvis 475 hk (8,2 l.) og 560 hk (8,8 l.). Det er ikke småtteri de to nye hekkaggregatene fra Søta Bror kan skilte med.

Hurtiggående og sikker high-tech

De to nye V 8`erne fra Volvo Penta føyer seg inn i den såkalte ”High End” serien. Teknologien er sammensatt av en åtte sylinders bensinmotor, med elektronisk innsprøytning, og det spesielle DPX-drevet. DPX er Volvo Pentas høyhastighetsversjon av det velkjente Duoprop-drevet og består av doble motroterende propeller. Produsenten hevder dette skaper et godt vanngrep, noe som i tillegg til høy toppfart også gjør motorene sikre og lettkjørte under høye hastigheter.

Og nettopp sikkerhet og pålitelighet er motivasjonen bak Volvo Pentas ”High End” serie: -- Motorene er tatt frem for å tilpasse det økende markedet av høyhastighetsbåter -- et marked som tidligere var dominert av mer eller mindre spesiallagde drivsystem med stort vedlikeholdsbehov og lav pålitelighet, forteller svenskene. Derfor er DPX 500 og DPX 600 blant annet utstyrt med elektronisk varslingssystem som sier i fra hvis motoren går varm eller oljetrykket synker. Neglisjerer du denne alarmen vil systemet automatisk senke turtallet til 2.500 o/min.

Mot 90 knop?

Selv om det enda ikke er dokumentert svart på hvitt hevder Volvo Penta at DPX 600 skal være god for vanvittige 90 knop. På den rette båten. Den rette båten er imidlertid enda ikke funnet, allikevel er DPX 600 målt til godt over 80 knop under tester i USA. Da på båter som neppe eies av Hvermannsen.

Hydrolift

I Norge er det Hydrolift som er først ute med å benytte seg av ”High End” motorene. For mens andre båtmerker sitter i tenkeboksen har Hydrolift brukt tiden til å testkjøre DPX 500 på to av sine modeller, F-26 og F-29. F-26 er i skrivende stund målt til over 65 knop med denne motoren.

Volvo Penta forteller at Hydrolift i dag har bestilt DPX motorer til et titalls båter som skal på sjøen i løpet av sesongen. Men det er ikke den testede DPX 500 som er den mest populære. Kjøperne av Hydrolift båtene er ikke snauere enn at de ønsker den råsterke storebroren DPX 600 i hekken.

Dermed skrives nok et kapitel om høy fart og lite miljøtenkning inn i norsk lystbåthistorie.