Hyundai-forhandler selger bruktbilene dyrere enn nybilene

Tjener titusener ekstra på brukt

Når elbilkundene velger å si «nei takk», går ikke bilen til nestemann på ventelista - men til enda høyere fortjeneste for merkeforhandleren.

«SPEKULATIV BIL»: Med antatt leveringstid på 12 måneder er det mange som spekulerer i å selge Hyundai Kona Electric (foran) brukt med fortjeneste - også merkeforhandlere av Hyundai. Foto: Jamieson Pothecary
«SPEKULATIV BIL»: Med antatt leveringstid på 12 måneder er det mange som spekulerer i å selge Hyundai Kona Electric (foran) brukt med fortjeneste - også merkeforhandlere av Hyundai. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hyundai Kona Electric er en meget ettertraktet elbil i Norge. Hittil er det blitt registrert 3.800 nye biler av den lille SUV-en her i Norge, om vi også tar med de 125 bruktimporterte bilene.

Men dette tallet kunne ha vært mye høyere. Den estimerte leveringstida er nemlig på hele tolv måneder i dag - noe som er vesentlig lenger enn for mange av konkurrentene, der flere har lagersalg av elbiler.

Populær

Hyundai Kona Electric har vist seg ettertraktet. Det er mye på grunn av en av markedets beste rekkevidder, som ifølge den strengere WLTP-testen er på hele 482 km. Dessuten er ikke prisen så aller verst.

Her kan du lese historien om utfordringene til Opel Ampera-e, for et par år siden.

DYREST NÅ: Brennes Auto i Østfold har en Hyundai Kona Electric til salgs for hele 409.900 kroner - om lag 75.000 kroner i fortjeneste. Faksimile: finn.no
DYREST NÅ: Brennes Auto i Østfold har en Hyundai Kona Electric til salgs for hele 409.900 kroner - om lag 75.000 kroner i fortjeneste. Faksimile: finn.no Vis mer
TJENER GODT: Denne bilen la Birger N. Haug ut for salg, med 65.000 kroner i fortjeneste. Ifølge forhandleren er den nå solgt. Faksimile: bnh.no
TJENER GODT: Denne bilen la Birger N. Haug ut for salg, med 65.000 kroner i fortjeneste. Ifølge forhandleren er den nå solgt. Faksimile: bnh.no Vis mer

For 335.900 kroner får man nemlig en godt utstyrt elbil, og det er kun panorama-soltak, skinninteriør og metallic lakk (5.000,-) som er tilvalg - til 10.000 kroner hver.

På grunn av at bilen fortsatt viser seg populær, og med dagens leveringssituasjon, er det dermed flere som spekulerer i å selge bilen sin med fortjeneste. Det ligger i skrivende stund 74 Kona Electric-annonser ute på Finn.no, med selgere som vil tjene på elbilinteressen.

Tjener trolig godt

Av disse er oppsiktsvekkende nok sju fra Hyundai-forhandlere.

DAGLIG LEDER: Kåre Lunde hos Hyundai-forhandler Brennes Auto i Østfold. Foto: Brennes Auto
DAGLIG LEDER: Kåre Lunde hos Hyundai-forhandler Brennes Auto i Østfold. Foto: Brennes Auto Vis mer

En forhandler i Østfold, Brennes Auto, har lagt ut Hyundai Kona Electric til 409.000 kroner. Bilen har riktignok ikke gått mer enn 15 kilometer, men den mangler både skinnseter og panoramasoltak. Det gir dermed en fortjeneste på 75.000 kroner.

- Vi får nok ikke den prisen for bilen nå, da de er på vei ned, sier daglig leder Kåre Lunde til Dinside.

I fjor solgte spekulerte folk i kjøp og salg av Kona Electric, med 100.000 kroner i fortjeneste på finn.no.

NY ANNONSE: Denne bilen lå ute på Finn.no torsdag 26. september, med 55.000 kroner i fortjeneste - til tross for at den har kjørt nesten 20.000 km. Faksimile: finn.no
NY ANNONSE: Denne bilen lå ute på Finn.no torsdag 26. september, med 55.000 kroner i fortjeneste - til tross for at den har kjørt nesten 20.000 km. Faksimile: finn.no Vis mer

Vil tilfredsstille kundene

Lederen forklarer at de har hatt veldig mange interessenter på Kona Electric.

- Det har vært lang kø på Kona-en i lang tid. Vi har hatt veldig mange interesserte vi ikke har kunnet levere bil til. For å tilfredsstille disse har vi for eksempel skaffet bruktimporte biler, som vi da har forsøkt å selge til markedspris.

- Det blir en god fortjeneste for dere da, på nær 75.000 kroner?

- Er det import er det i hvert fall ikke en så høy bruttofortjeneste.

- Hvor mye gir dere for en bruktimportert bil?

- Vi må gi vanlig pris. De er rimelig likt priset fra land til land.

- Da tjener dere vel 75.000?

- Med vinterhjul og sånn har vi ikke sånne fortjenester. Når vi importerer er det til andre priser.

«Avbestillinger»

Det var en Dinside-tipser som reagerte på at merkeforhandlerne selger Kona Electric med ekstra fortjeneste, uten å tilby dem til de som står på venteliste.

Ifølge Hyundai-forhandler Birger N. Haug i Oslo, som også selger elbilen med «ubrukt» kilometerstand som bruktbil til fortjeneste, kan de ikke gi disse bilene til nestemann på lista.

Salgsleder Leonid Trufanov mener disse bilene stort sett er fra kunder som har ombestemt seg.

BRUKTBIL: Hyundai-salgsleder Leonid Trufanov hos Birger N. Haug i Oslo forklarer at biler med kontrakt er bindende, og at de må selges som «bruktbiler» om kunden ombestemmer seg. Foto: Birger N. Haug
BRUKTBIL: Hyundai-salgsleder Leonid Trufanov hos Birger N. Haug i Oslo forklarer at biler med kontrakt er bindende, og at de må selges som «bruktbiler» om kunden ombestemmer seg. Foto: Birger N. Haug Vis mer

- Det er bruktbiler knyttet til avbestillinger. En kontrakt er juridisk bindende, så bilene har vært registrert på kunder som for eksempel ikke har nok penger og lignende. Da forsøker vi finne løsninger som kan hjelpe kunden i en så vanskelig situasjon. Noen av bilene er også bruktimport, forklarer Trufanov overfor Dinside.

- Det er kunden som avgjør hva som skjer med bilen etter at han eller hun har fått den. Vi kan ikke velge hva kunden skal gjøre. De råder selv over eiendelen, fortsetter han.

Dinside har tidligere skrevet om folk som spekulerer i å selge brukte elbiler med stor fortjeneste.

- Ombestemmer seg

- Men er det slik at dere selger disse bilene med ekstra profitt på bruktmarkedet?

- Nei, i utgangspunktet ikke. De selges som brukte biler. Kunden tar dem ut og i noen tilfeller velger de å levere dem tilbake. Innbytte er et eget område. Da selges bilene sammen med alt fra Tesla-er til Opel Ampera-e. Kanskje er de misfornøyd.

- Får kundene som har ombestemt seg tilbake pengene, med samme pris som de betalte?

- Det er jeg ikke så godt kjent med. Da må du høre med bruktbilsjefen.

- Markedet bestemmer

Det er Agnar Fosmo som er salgsjef for bruktbil hos Birger N. Haug i Oslo. Han har ingen betenkeligheter med at de selger bilen med større profitt.

- Bruktbil er bruktbil. Det er markedskreftene som styrer. Og disse bilene har kort leveringstid, sier han til Dinside.

Bruktbilsjefen forteller videre at det kan være flere grunner til at kundene ombestemmer seg.

- MARKEDET STYRER: Bruktbilsjef Agnar Fosmo hos Birger N. Haug i Oslo ser ingen betenkeligheter i å selge «ubrukte» Hyundai Kona Electric med profitt. Foto: Birger N. Haug
- MARKEDET STYRER: Bruktbilsjef Agnar Fosmo hos Birger N. Haug i Oslo ser ingen betenkeligheter i å selge «ubrukte» Hyundai Kona Electric med profitt. Foto: Birger N. Haug Vis mer

- Behovet kan ha forandret seg eller kunden har kjøpt noe annet.

- Kjøper dere tilbake bilene til samme pris da?

- Det er individuelt.

- Gjør dere bra butikk på det?

- Vi tjener ikke noe ekstra. Vi har kalkyler. Om det så er 2005-modeller eller 2019-modeller, må vi sitte igjen med penger i bunn, forklarer Fosmo.

- Er det sånn at dere håper at Kona-kundene skal ombestemme seg?

- Nei. Det ville vært uetisk å håpe på det. Vi får ukentlig mailer fra kunder som ønsker å selge bilen sin. Enten er vi interesserte, eller ikke. Noen ganger taper vi penger på handelen. Det kan også gjelde en flunkende ny Tesla - det er biler i alle kategorier.