Videresalg av elbiler med fortjeneste

Tjener gode penger på «brukte» elbiler

Bruktbilforhandlere og privatpersoner kan tjene gode penger på de lange elbil-ventelistene.

SPEKULERER I BRUKTE ELBILER: Markedsplassen Finn.no bugner av annonser for ettertraktede elektriske biler. Illustrasjon: Finn.no/Øystein Fossum
SPEKULERER I BRUKTE ELBILER: Markedsplassen Finn.no bugner av annonser for ettertraktede elektriske biler. Illustrasjon: Finn.no/Øystein FossumVis mer

«En manns død, en annens brød». Lange ventelister på ettertraktede elbiler gjør at mange velger å spekulere i salg av nye biler.

Dinside har tidligere blant annet skrevet om personer som har forsøkt å tjene oppimot 125 prosent på å videreselge «folkeelbilen» Hyundai Kona, på markedsplassen Finn.no. Vi så fenomenet aller første gang etter at Opel introduserte sin Ampera-e for om lag to år siden.

De som har stilt seg tidlig i køen, og som mottar bilen før alle andre, har plutselig et meget attraktivt produkt for hånden. Og på det frie markedet er det som kjent tilbud og etterspørsel som gjelder ...

Fem biler med venteliste

Dinside har tatt en liten kontroll av elbilannonsene på Finn.no. Vi har da valgt å se bort fra elbiler som Nissan Leaf, Hyundai Ioniq EV, VW e-Golf, BMW i3, Kia Soul EV og Tesla Model S og X - da disse modellene er relativt enkle å få tak i.

De elbilene vi har sett nærmere på er:

  • Audi e-tron - helt fersk på markedet, mange på venteliste
  • Hyundai Kona - fersk på markedet, har slitt med leveringene
  • Jaguar I-Pace - relativt fersk på markedet
  • Kia e-Niro - helt fersk på markedet, har lange ventelister
  • Opel Ampera-e - to år på markedet, men har slitt med leveringene

Kia sist i rekken

Da Dinside foretok annonsesøket for Kias populære e-Niro lå det åtte bruktbiler ute på markedsplassen. Det tilsvarer imidlertid hele 10,4 prosent av alle Kia e-Niro som er registrert her i landet (77).

Dinside kjenner dessuten til at det har vært flere annonser for e-Niro ute, men at disse har blitt fjernet - enten fordi bilene har blitt solgt, men gjerne også på grunn av at annonsene bryter finn.nos regler for annonsering.

Den rimeligste e-Niro vi fant i vårt søk kostet 445.000 kroner, den dyreste 459.000 kroner. Begge vil nok tjene nok, med tanke på at elbilen opprinnelig koster fra 377.400 kroner.

- Vi har ingen tanker rundt det. Det er noe vi ikke får kontrollert. Noen har reservert seg på en liste, og vi kan ikke nekte dem å selge bilen videre. Vi er fullt klar over det, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge til Dinside.

- Den rimeligste bilen koster 445.000 kroner. Er det ok?

- Det har jeg ikke noen formening om. Det er opp til folk å bestemme. Vi kan ikke forhindre at de tar så mye.

- Burde de heller ha sagt fra seg plassen?

- Det vil jeg ikke spekulere i.

- Tror du ikke dette er surt for de som har reservert bilen, men som må vente lenger ned på lista?

- Ja, selvfølgelig er det surt for dem. Det er det ikke noen tvil om, sier Simonsen Sauge.

121.000,- fortjeneste?

Den av bilene på vår liste som er aller ferskest på markedet, er Audi e-tron. Innen 7. februar var det registrert 81 av den eksklusive tyske SUV-en, mens det kun var én annonse på Finn.no.

Audi e-tron selges egentlig med en frapris på 641.580 kroner, men bilene leveres kun med pakken «Edition One» i starten. Den har en pris på 866.830 kroner. Bruktbilen lanseres derimot til en pris pålydende 989.000 kroner - hele 121.170 kroner mer enn nybilprisen.

For Hyundai Konas del har det allerede hopet seg litt opp med bruktbiler. Men selv om det ligger 80 annonser på Finn.no, er det ingen som selges til nybilpris eller lavere. Det billigste eksemplet koster 349.000 kroner - 24.000 mer enn fraprisen til Hyundai.

Nest billigste koster 385.000 kroner, mens prisene løper raskt oppover, helt til 429.900 kroner - altså mer enn 125.000 mer enn fraprisen.

Elbiler med lang venteliste

Bilmodell Annonser Har bilen Antall registrert i Norge Andel biler på Finn.no Frapris Høyeste annonsepris
Audi e-tron (Edition One)1-811,2%866.830,-989.000,-
Hyundai Kona EV8012406,4%325.000,-429.900,-
Jaguar I-Pace471.2233,8%639.950,-949.000,-
Kia e-Niro87710,4%377.400,-459.000,-
Opel Ampera-e632.1892,9%349.900,-417.000,-

- Selger skinnet før bjørnen er skutt

Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge mener imidlertid at 10,4 prosent ikke er et reelt tall for antall brukt-annonser og antall registrerte biler, da de først begynte med kunde-utleveringer denne uka.

- De som er registrert er stort sett demobiler. En Kia-forhandler ville aldri solgt en av disse. De beholder dem for å ha prøvekjøringer, sier hun.

- Betyr det at folk ikke er fornøyd med bilen sin, når de legger den ut på Finn.no med en gang?

- Jeg tror ikke det, for de har ikke kjørt bilen ennå. Dette bunner i noen få som ønsker å tjene penger på bilen.

- Dette er noe vi ikke får gjort med. Vi har sett det på mange biler før, Hyundai (Kona) og andre, hvor det har vært knapphet, at folk har reservert med tanke om å selge videre.

- Endret behov

Felles for flere av bruktbilannonsene peker på endrede behov. Én skriver for eksempel:

«Kia e-Niro selges. Bilen er kommet til Norge og vil være klar for levering i løpet av februar. Grunnet endret livssituasjon må me dessverre selge denne fantastiske familie el-bilen.»

- Ja, vi har faktisk flyttet ut av byen - fra Bergen til Sogn - og har mindre behov for elbil. Insentivene er annerledes, forklarer Truls Edvard Jørgensen til Dinside.

- Men føles det greit å selge bilen med fortjeneste?

- Ja, det synes jeg. Men det er nok en del som prøver seg i markedet nå.

- Hvor mye kommer dere til å gå i overskudd?

- Det kommer an på, men det blir innenfor rimelighetens grenser. Vi skal ikke nødvendigvis maksimere potensialet. Vi kommer imidlertid til å beholde bilen om vi ikke får mer enn vi betalte for den, sier Jørgensen.

- Har du fått bilen ennå da?

- Den er på vei. Den skal leveres den 20. februar.

Roligere for Ampera-e

For Opel Ampera-e er ikke situasjonen like vill lenger, da Årets Bil 2018 har fått mye mer konkurranse. Likevel ser det ikke ut til at det er noen som selger bilen sin med tap.

Den billigste annonsen er en bil som har gått 32.500 kilometer. Med dagens frapris på 349.900 kroner er det ikke ille om vedkommende får etterspurte 338.000 kroner. Med førstegangsregistrering var fraprisen 45 eller 60.000 kroner lavere enn dagens, så vedkommende går potensielt i pluss ...

Dyreste Ampera-e ligger imidlertid ute til 417.000 kroner. Vedkommende kan nok gni seg i hendene.

PS: Registreringstallene og fraprisene i denne artikkelen er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) salgsdatabase for nybilregistreringer og bruktimport, samt februars salgstall fra Elbilstatistikk.no. Prisen for Kia e-Niro er hentet direkte fra Kia Bil Norge. Alle tall, inkludert annonsene fra Finn.no, er innhentet på ettermiddagen torsdag 7. februar 2019.