Tips til en smertefri påsketur med bilen

Blå himmel, sol, endeløse hvite vidder og kakao, appelsin og Kvikk Lunsj i sekken; en skikkelig drømmepåske. Dessverre skjer det at solen blir borte, kulda setter inn og bilen sitter fast, streiker, eller rett og slett ikke vil låses opp. Hva kan du gjøre for å forhindre at påsken blir ødelagt med slike problemer?

Mange er påsketuristene som forbanner bilen i løpet av påskehelgen, selv om det i svært mange tilfeller hadde vært riktigere å forbanne seg selv. Mange nødsituasjoner kunne vært unngått hvis bilførere var litt mer føre var og tok noen enkle forholdsregler før de inntok påskefjellet.

Sjekk bilen før avreise

Før du tar bilen ut av sine trygge omgivelser i en oppvarmet garasje og legger ut på tur til fjell, vidder, snøvær og kraftig nattefrost, bør du i hvert fall forsikre deg om at bilen er i skikkelig stand. Sjekk oljenivå, dekk og lufttrykk i dekk, kjølevann, forsikre deg om at du har vindusspylevæske på tanken, sjekk bremsevæske og lysutstyr, og fyll opp drivstofftanken før du parkerer bilen før påskehelgen. Hvis bilen skal stå ute i kaldt vær over flere dager, vil en full tank med drivstoff kunne forhindre den verste kondensdannelsen i tanken --med påfølgende startproblemer.

Skru av alle strømstjelere

Batteriet er nok imidlertid det mest kritiske punktet, som bidrar til flest nødsituasjoner. Du bør sjekke batteriet før du legger av gårde. Dårlig batteri kombinert med kalde netter og komplett stillstand i flere døgn, er å bønnfalle de høyere makter om trøbbel. Hvis du likevel blir stilt opp mot en uvillig motor, bør du tenke på at alt strømkrevende som er innkoblet i det du forsøker å starte bilen, vil trekke strøm fra batteriet og ytterligere forverre situasjonen. Før du vrir om tenningsnøkkelen, -eller kanskje helst når du parkerer bilen -- bør du skru av alle komponenter som trekker strøm. Ha derfor alltid varmetrådene i bakruta avslått, og det samme med setevarme og hovedlys, når du vrir om tenningsnøkkelen.

Når bilen ikke slipper deg inn

Før fjellturen kan det også lønne seg å vaske bilens utside, smøre inn gummilister med silikon, og gi låsesylindrene i dørene en liten omgang med låseolje. Hvis du er virkelig forutseende og føre var, rengjør du også motorrommet for smuss. Du kan være temmelig sikker på at det i løpet av vinteren har forvillet seg en del veisalt opp i motorrommet, og dette virker ikke bare rustfremkallende, noe som i og for seg burde være avskrekkende nok, men det er også en ideell strømleder, med de farene for overledning og tapping av batteriet som det medfører.
Husk å ha låsesprayen i lomma -og ikke inne i bilen, hvis krisen skulle være ute og låsen slår seg vrang. Et annet tips hvis låsen vender deg en kald skulder og nekter å slippe deg inn, så kan du forsøke å varme bilnøkkelen og så forsøke å låse opp bilen. Du må kanskje gjenta handlingen noen ganger før du får resultater.

Parkering

Når du skal parkere bilen for flere dager på fjellet, bør du tenke nøye over hvor og hvordan du parkerer. Sjekk underlaget der du skal parkere før du ender opp med å kjøre bilen ut i det verste snø-hullet. Hvis det er mulig, bør du fortrinnsvis parkere uten å dra på håndbrekket, da brekket kan fryse fast og gi deg trøbbel når du vil av gårde igjen. Hvis du likevel har håndbrekket på, og det er frosset fast, kan du forsøke å løsne det ved å tråkke bremsepedalen lenger ned, eller å trekke håndbrekket lengre opp. Dette kan bidra til å løse opp isen i bremsekabelen/bremsesystemet.
Løft dessuten vindusviskerne ut fra ruta når du parkerer, sli at de ikke fryser fast til vindusruta. Hvis vindusviskerne likevel er godt fastfrosset, eller neddynget i snø, så ikke forsøk å løsne de ved å starte vindusviskerne. Foruten at du kan ødelegge vindusviskerbladene, så kan du også risikere å sprenge sikringene til vindusviskermotoren.

Ting å ta med

Noen andre og enkle forholdsregler det lønner seg å ta, er å ta med et ekstra sett bilnøkler -- som du selvfølgelig oppbevarer på et annet sted enn det andre nøkkelsettet. Husk også varme klær, ekstra mat og varm drikke hvis du skal passere fjelloverganger med usikkert vær. Sjekk at du virkelig har med spade, startkabler, slepetau, og legg varsletrekanten på toppen av bagasjen. Tenk også gjerne på å ta med hurtigkjetting; de kan hjelpe deg ut av uføret hvis du har satt deg fast. Du kan lese vår minitest av hurtigkjettinger her.Sjekk selvfølgelig også at takstativet sitter skikkelig, og at remmene som holder skiene er friske og godt festet. I tilfelle takboks; har du husket å lukke den?

Klikk her, og du kommer til en liste over nødnummer som du kan skrive ut og ta med på turen.