TIPS: Kjør sikkert!

Når vegbanen ligger der mørk og glatt -- eller hvit og speilblank -- er det på tide å forandre kjøremønsteret. Vi har sett på hva du kan gjøre.

TIPS: Kjør sikkert!

Med fallende temperaturer kommer både dugg og is krypende, og før du så mye som tenker på å sette deg bak rattet må det fjernes fra vinduer og speil. Fri sikt er første bud for å bli en sikrere sjåfør i høstmørket.

Det samme gjelder dersom du en morgen finner bilen innhyllet i snø. Fjern all snøen over hele bilen - ikke bare rundt vinduene. Husk på at dersom du må bråbremse, og har masse snø på taket, raser det ned over frontruten og blokkerer sikten. Fjern også snøen som har lagt seg rundt lyktene -- har du mye snø rundt lykteglasset risikerer du i verste fall at snøen isolerer varmen fra lampene, og før snøen har smeltet fra utsiden av glassene har lykteholderen smeltet og hovedlysene blitt ødelagt.

Kjør med rolige bevegelser

Vel ute på veien må du hele tiden ha i bakhodet at veien kan være glatt. En våt vei kan fryse til og bli den reneste skøytebane. Derfor bør du kjøre som om veien er glatt. Pass på hastigheten inn mot svinger og kryss - og tenk hele tiden på å finne utveier dersom en annen bilist mister kontrollen.

Bor du i områder hvor det er mye løvtrær skal du også ha i bakhodet at vått løv i vegbanen blir omtrent like glatt som om du kjørte på en vei som var tilgriset med olje eller diesel...

Unngå dessuten brå bevegelser, både hva gjelder bruk av styring, gass og brems. Brå bevegelser på glatt underlag kan føre til at bilen mister veggrepet og at den får en sleng.

Pass på lasten

Ved kjøring på glatt vei er det dessuten ekstra viktig at du ikke overlesser bilen din. For mye last kan gjøre den mest godmodige bil om til en ukontrollerbar felle. Husk også på at du legger tunge ting nederst i bagasjerommet for å få tyngdepunktet så lavt som mulig -- og husk for all del på å feste lasten slik at den ikke sklir frem og tilbake.

Om du kommer gjennom vinteren uten en skade, avhenger til en stor del av deg. Vårt råd er at du kjører etter forholdene, det er tross alt bedre å komme noen minutter for sent, enn ikke å komme frem i det hele tatt.

Relaterte saker

  • DinSides vinterskole

  • Se og bli sett - en artikkel om riktig lysbruk

  • Slik laster du skiboksen riktig