Tilfredse Toyota-eiere

Kunder hos landets Toyota-forhandlere er Norges mest fornøyde. Det er tredje gang Toyota topper listen. Fokus på medarbeider og kunderettet organisasjonskultur gir topplasseringer år etter år, mener de som står bak undersøkelsen.

Kundetillfredshetsprisen deles ut av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer (NKB) ved Handelshøyskolen BI. Prisen deles ut til den bedriften som hadde de mest fornøyde kundene i forbrukervaremarkedet.

Japanere på topp

Ser man bare på bilbransjen, har Toyota gjort rent bord de siste årene. I år finner vi Mitsubishi og Mercedes på de neste plassene. Det er ikke så stor forskjell på de forskjellige merkene, men det er verdt å merke seg at plasseringene er stort sett de samme år etter år.

Tyskere på bunn

Opel, Volkswagen og Ford er i år som i fjor å finne på de tre siste plassene. Merker som Volvo, Saab og Renault er ikke med i undersøkelsen for de siste årene. I 1998 var Volvo med, og de pustet da Toyota i ryggen.

Igjen og igjen

Toyotas kunder er også de mest lojale. Lojale kunder er de som kommer tilbake for å kjøpe neste bil hos samme forhandler. Hvis man rangerer etter kundelojalitet fordeler plasseringene seg omtrent på samme måte som for kundetilfredshet.

Lite begeistring

Undersøkelsen viser også at bedriftene i forbrukervaremarkedet sliter med å tilfredstille kundene sine. - Det kan virke som om norske bedrifter i mindre grad enn tidligere klarer å levere tjenester som begeistrer kundene, sier førsteamanuensis Inge Jan Henjesand, leder for Institutt for markedsføring og forskningsleder for Norsk Kundebarometer ved BI.

Bilforhandlere rangert etter kundetilfredshet:
PlasseringBilmerke
1.Toyota
2.Mitsubishi
3.Mercedes
4.Audi
5.Nissan
6.Peugeot
7.Mazda
8.Opel
9.VW
10.Ford
Undersøkelsen er gjennmført av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer (NKB) ved Handelshøyskolen BI.