Porsche 718 Spyder og GT4

Tilbake med seks sylindre

4-liters boxermotor og 6 trinns girkasse.

GT4 TILBAKE: Cayman GT4 ble introdusert i forrige generasjon med 3,8 liters boxersekser. Her er etterkommeren. Foto: Porsche.
GT4 TILBAKE: Cayman GT4 ble introdusert i forrige generasjon med 3,8 liters boxersekser. Her er etterkommeren. Foto: Porsche. Vis mer

Da Porsche Boxster og Cayman ble introdusert i fjerde generasjon, fikk den boxermotorer med fire sylindre, noe som ikke har skjedd siden 1976 med 912 og 914.

Men nå er de tilbake med seks sylindre igjen. Det skjer når Porsche erstatter den lukkede Cayman GT4 og den åpne Spyder.

Begge leveres med en helt nyutviklet høyturtalls selvpustende fireliters boxer-sekser med 420 hester som den henter ut på høye 8000 omdreininger.

Det er 35 hester mer enn forrige GT4. Dreiemomentet på 420 newtonmeter (ja!) hentes også ut mellom relativt høye 5000 og 6800 omdreininger.

SPYDER: Samtidig som GT4 lanseres også den nye Spyderen. Den deler for første gang både motor, girkasse og understell med GT4. Den blir med andre ord potent. Foto: Porshe
SPYDER: Samtidig som GT4 lanseres også den nye Spyderen. Den deler for første gang både motor, girkasse og understell med GT4. Den blir med andre ord potent. Foto: Porshe Vis mer

Det er greit å minne om at nye 911 Carrera S bare har en 3-liter, men med dobbeltturbo, som gjør at effekten allikevel blir høyere, nærmere bestemt 450 hk.

Manuelt gir

Mange vil nok bli overrasket over å finne et H-mønster på girkassa i disse automat-tider, for her finner du en 6-trinns manuell kasse.

Begge klarer 0-100 på 4,4 sekunder, mens toppfarten er høyere på GT4. Spyder klarer 301 km/t, mens GT4 klarer 304 km/t.

Av mer akademisk interesse kan det nevnes at forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 1,09 liter på mila etter den gamle NEDC-normen. Den særegne boxerlyden som ikke ligner noe annet, skal ikke være blitt påvirket, selv om det har tilkommet et partikkelfilter i eksosanlegget.

ÅPEN: Spyder krever noe mer av deg, men den har et lettvektstak du kan legge over for de raske etappene. Foto: Porsche
ÅPEN: Spyder krever noe mer av deg, men den har et lettvektstak du kan legge over for de raske etappene. Foto: Porsche Vis mer

Den nyutviklede motoren har blant annet sylinderkutt, ved å stenge bensintilførsel på den ene rekka, når motoren går på lav last.

Porsche hevder det er første gang Piezo-dyser er brukt i en høyturtallsmotor. Fordelen er at de kan dele på en injeksjonsprosess i opptil fem individuelle innsprøytninger, noe som først og fremst skal gi bedre utnyttelsesgrad og dermed lavere forbruk.

PORNO: Store mengder Alcantara, skinn, karbon og kontrastsømmer preger interiøret. Det meste av dette får man også i den billigere, men fortsatt morsomme, GTS. Foto: Porsche
PORNO: Store mengder Alcantara, skinn, karbon og kontrastsømmer preger interiøret. Det meste av dette får man også i den billigere, men fortsatt morsomme, GTS. Foto: Porsche Vis mer

Bilene får 50 prosent bedre marktrykk i hekken. GT4 har en fast hekkvinge, mens Spyder får en motorisert spoiler som kommer opp i 120 km/t. Begge gir 20 prosent mer marktrykk.

Takket være en ny enkeltkammer eksospotte får man 30 prosent mer marktrykk fra en funksjonell diffuser.

Det gir 12 kilo ekstra marktrykk i 200 km/t. Fronten er helt egen med stor spoilerleppe og såkalte luftgardiner som skal sørge for å kjøre ned luftstrømmene langs forhjula.

Seriøst understell

GT4 er preppet for banekjøring. Derfor har den langt mer direkte understell med stivere foringer, justerbare vinkler og lettvekstdempere.

EKSTRA DOWNFORCE: Vingen er det beste kjennetegnet for GT4. Nytt eksosanlegg gir plass for en fungerende diffuser som hjelper bilens marktrykk i høye hastigheter. Foto: Porsche
EKSTRA DOWNFORCE: Vingen er det beste kjennetegnet for GT4. Nytt eksosanlegg gir plass for en fungerende diffuser som hjelper bilens marktrykk i høye hastigheter. Foto: Porsche Vis mer

Understellet er tre centimeter lavere og Porsche Stability Management (PSM) skal være enda mer presist, men kan også deaktiveres i to trinn. Porsche Torque Vectoring (PTV) som inneholder en mekanisk diffbrems kan også bestilles.

For første gang får Spyder også dette understellet. GT4 kan også bestilles med Clubsport-pakke som stiver opp støtdempertårn, 6-punkts seler på førerplass og brannslukker.

MOTORISERT: Spyder kler ikke fast vinge like godt, så her kommer det opp en elektrisk drevet spoiler i hastigheter over 120 km/t. Foto: Porsche
MOTORISERT: Spyder kler ikke fast vinge like godt, så her kommer det opp en elektrisk drevet spoiler i hastigheter over 120 km/t. Foto: Porsche Vis mer

Både Spyder og GT4 får skikkelige bremser med store aluminiums-bremsecalipere. Komposittbremser er også tilgjengelig. Porsche oppgir ikke tiden rundt Nürburgrings nordsløyfe for GT4, men den nye klarer den 10 sekunder raskere enn forgjengeren.

LAVERE: Et helt eget understell gjør bilen 30 mm lavere. Foto: Porsche
LAVERE: Et helt eget understell gjør bilen 30 mm lavere. Foto: Porsche Vis mer

Spyderen får et praktisk lettvektstak for hverdagsbruk, som kan legges under luka når den ikke er i bruk.

Spyder koster fra 1.500.900 kroner, mens GT4 koster 30.000 mer. Bilene kommer til Norge i høst.