Fisker Ocean

Tilbake etter fiasko

Fisker satset hardt på en miljøprofil med sin første hybridbil, Fisker Karma i 2012, som ble en fiasko. Åtte år senere forsøker de på nytt med en elektrisk SUV.

Fisker satset hardt på en miljøprofil med sin første hybridbil, Fisker Karma i 2012, som ble en fiasko og endte med konkurs. Åtte år senere forsøker Fisker seg på nytt med en elektrisk SUV. Vis mer

LAS VEGAS, DINSIDE: Det kunne så gjerne vært Fisker som sto bak Norges mest populær elbil. Amerikanske Fisker var tidlig ute og lanserte hybridbilen Fisker Karma allerede i 2012, ett år før Tesla. Bilen hadde en helt nydelig design og kvaliteten var i ypperste klasse. Fisker planla en helelektrisk stasjonsvogn, Fisker Surf, for produksjon i 2013. Dessverre gikk leverandøren av batteriene konkurs i 2013, og det samme gjorde Fisker kort tid etter. Totalt ble det laget 2450 Fisker Karma biler.

Sju år senere lanserer Fisker en ny helelektrisk SUV som skal gå i direkte konkurranse mot kommende Tesla Model Y og Volkswagen ID.4. Og hvis Fisker klarer å holde det de lover, kan det virke som om alt står til rette for at de skal lykkes med sitt andre forsøk.

STILREN: Henrik Fisker ville ha en tidsløs design og har unngått skarpe linjer og bruk av krom. Foto: Jamieson Pothecary
STILREN: Henrik Fisker ville ha en tidsløs design og har unngått skarpe linjer og bruk av krom. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bærekraftig

Eieren Henrik Fisker beholdt eierskapet på merkevaren Fisker etter konkursen, og med kinesiske investorer i ryggen gjør Fisker comeback med en ny elektrisk SUV.

- Vi følte ikke at vi måtte lage en ny sportsbil. Vi ser mye større muligheter med denne type bil. Vi har en luksusbil i planene, men det er ikke den vi fokuserer på nå, sier Henrik Fisker entusiastisk.

Fisker Ocean heter deres nye helelektriske luksus-SUV. Ifølge eieren selv, skal den være verdens mest bærekraftige bil. For å få til det, har ikke Fisker begrenset seg kun til elektrisk drivkraft som miljøalibi.

Taket skal få heldekkende solcellepaneler for å øke rekkevidden. Fisker sier dette skal gi bilen 160 mil ekstra gratis på et år. Med tanken på at Fisker er basert i solfylte California, vil nok ikke dette være like effektivt i Norge.

Teppene er laget av resirkulert fiskeavfall hentet opp fra sjøen. Interiøret beskriver de som «100 prosent vegan» og skal ha minimalt med flyktige organiske forbindelser (avgasser fra kjemiske materialer).

I stedet for skinn i interiøret bruker de et stoff som kan minne om semsket skinn og er laget av resirkulert plast. Det hevder de betyr 80 prosent mindre CO2-utslipp under produksjonsprosessen. Til og med gummiavfall skapt fra dekkproduksjonen skal gjenbrukes til interiørdeler i bilen.

Heldigital

Fisker har ikke bare satt enorm fokus på miljøet. De har også skjønt at bilsalget må skje gjennom nye, heldigitale kanaler.

De har utviklet en ny app som kan brukes på hele prosessen, fra kjøp til eierskap av bilen.

Fisker dropper tradisjonelle forhandlernettverk. Istedenfor oppretter de opplevelsessentre for de som vil prøvekjøre bilen.

BRED: Fisker Ocean har en bredere sporvidde enn vanlig for å få til bedre komfort og kjøredynamikk. Foto: Jamieson Pothecary
BRED: Fisker Ocean har en bredere sporvidde enn vanlig for å få til bedre komfort og kjøredynamikk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fisker er også opptatt av at et eierskap av bilen skal være smertefritt. Bilen gir selv beskjed når det er på tide med service. Verkstedstimen bestilles via appen, og bilen skal hentes og leveres der den står, for eksempel mens du er på jobb.

Andre tjenester appen tilbyr er egen forsikring, og et fordelsprogram med bonuspoeng som kan brukes av eieren selv eller videreføres til andre.

Luftig og underholdende

De som er glad i å synge kan glede seg til Fisker Ocean. Igjen, via appen finnes det et karaokeprogram. Ja, du leste riktig. Det bruker «head-up display» for å belyse teksten på frontruten slik at hele familien kan synge sammen i fullt kor.

På godværsdager kan du bruke en unik «California mode». Alle vinduene, inkludert takvinduet og de helt bakerste, heises ned. Da blir bilen nærmest en kabriolet-SUV.

Ellers ser Fisker Ocean rimelig barsk ut som konseptbil. Og med lovnad om dual motor og firehjulstrekk bli den nok både rimelig sprek og en svært aktuell vinterbil for nordmenn.

Henrik Fisker har tidligere jobbet hos BMW og Aston Martin. Da er det lov å tro at kjøreegenskapene er satt i fokus med Fisker Ocean?

- Tradisjonelle SUV-biler er høye, tunge og vanskelig å lage dynamiske. Derfor har vi økt sporvidden mer enn vanlig for en bil av denne størrelsen. Da får bilens arkitektur en form som er lekker, dynamisk og trygg. Med elektriske biler vil folk ha fokus på komfort og stillhet. Målet vårt med Ocean er at den skal være dynamisk og komfortabel, sier Henrik.

Fisker Ocean skal ha tak med integrerte solcellepaneler. Foto: Fisker
Fisker Ocean skal ha tak med integrerte solcellepaneler. Foto: Fisker Vis mer

Pris

Fisker spår en startpris for Ocean på 37.499 dollar, rundt 330.000 kroner. Holder de det de lover, er det en svært konkurransedyktig pris. Det som er enda mer fordelaktig er at Fisker åpner for et åpent leasing-program. Det betyr at du kan bestemme helt selv hvor lenge du vil eie bilen, fra én måned og så lenge du vil, med maksimalt 50.000 kilometer per år.

SOLNEDGANG: Logoen representerer solnedgangen i California. Oransje er himmelen, og det bla nederste er havet. Henrik Fisker bor i California, men er opprinnelig fra Danmark. Foto: Jamieson Pothecary
SOLNEDGANG: Logoen representerer solnedgangen i California. Oransje er himmelen, og det bla nederste er havet. Henrik Fisker bor i California, men er opprinnelig fra Danmark. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kundene kan, når de måtte ønske, levere bilen tilbake kostnadsfritt. Det virker som en litt utopisk tankegang fra Fisker, men om de kan få det til å bli økonomisk bærekraftig, fjerner det mye av usikkerheten rundt bilkjøp.

Økonomisk trygt?

Etter konkursen i 2013, er det lov å lure på om Henrik Fisker er noen vi kan stole på, og om selskapet nå er økonomisk bærekraftig? Vi måtte spørre.

- For å lage en bil som er økonomisk tilgjengelig for alle, må du ha volum. Per i dag er det ingen som lager millioner av elektriske biler hvert år, ikke Tesla en gang. For å få det til er vi nødt til å tenke annerledes. Derfor har vi fjernet tradisjonelle forhandlernettverk og blitt heldigitale, sier Eieren Henrik Fisker

- Men du har planlagt en million biler over de neste fem år? Det er ikke nok volum?

- Vi samarbeider med deleprodusenter for å få til de samme produksjonsprisene på deler som andre med mye større volum får. Det finnes allerede mange bilprodusenter som gjør det samme for å overleve, det har blitt ganske vanlig i dagens markedet.

- Har bilindustrien hatt et for stort ego?

- Det synes jeg. Når du er på en cocktailfest, er det mye kulere å snakke om å lage biler enn microchips. Fossildrevne bilprodusenter har vært veldig opptatt av at de lager alt selv. Men når det er snakk om elektriske biler, er det virkelig ikke viktig om man deler motor eller elektronikkdeler med andre. Flere og flere har skjønt at for å få elektriske biler, er man nødt til å samarbeide hvis man skal overleve økonomisk, sier Henrik.

- Med ubegrenset leasing av bilen, er dette økonomisk lurt?

- Absolutt. Da tar vi bilen inn igjen, gir den en service og kan selge den videre. Og siden vi kutter mellommann både på salg og service, kan vi tilby mye rimeligere delepriser på OEM-deler. Leasing fjerner usikkerheten rundt bilkjøp, og skal gi oss mye større salgsvolum, avslutter Henrik.

- Men orker folk å lease en bil som er flere år gammel?

- Et av kriteriene mine var at designen skulle være tidsløs. Ingen markante linjer på karrosseriet. Designen er veldig ren, som en sportsbil. Kort overheng foran, smale lys, mange av de aerodynamiske detaljene er gjemt og det finnes ikke krom noen steder unntatt på logoen.

- Men hva med bildeling?

- Bildeling er ok innimellom. Men jeg tror ikke folk er så opptatt av det. De vil gjerne sette seg inn i en bil der solbrillene ligger på riktig plass, kaffekoppen er din og bilen er fri for bruksmerker fra andre. Privatbil eierskap og behov for transport vil alltid være tilstede, avslutter Henrik.

Levering

Fisker planlegger produksjon av én million biler mellom 2022 og 2027, og mener de har sikret seg et globalt salgsnettverk allerede.

Plattformen skal brukes på to modeller, den andre vet vi ikke noe om ennå. Fisker Ocean kan bestilles allerede i USA mot et depositum på 250 dollar.

Henrik kan også avsløre at etter USA og Canada, er Norge på tredjeplass over antall biler forhåndsbestilt.

Detaljene rundt bilens spesifikasjoner har ikke Fisker sluppet ennå. Fisker skal etter planen vise en produksjonsklar bil på Gèneve-bilmessa i begynnelse av mars.

Dinside kommer selvsagt til å være til stede under avdukingen!

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!