Volvo XC100

Tidenes største Volvo

Kommer snart med ny elbil og kjempe-SUV.

IKKE NOK: Volvo XC90 (bildet) er den største Volvo-en i dag. Snart kommer tidenes største Volvo-personbil, i form av XC100. Foto: Volvo
IKKE NOK: Volvo XC90 (bildet) er den største Volvo-en i dag. Snart kommer tidenes største Volvo-personbil, i form av XC100. Foto: Volvo Vis mer

I fjor skrev Dinside om at Volvo jobber med en ny og større SUV. Nå blir dette bekreftet av interne kilder overfor det amerikanske bransjenettstedet Automotive News.

I tillegg skal Volvo planlegge å gjenintrodusere en «gammel bokstav» (C), i Volvo C40. Det er en kupéversjon av dagens XC40 det da er snakk om.

Siden seks av ti solgte Volvo-biler er SUV-er, hvor marginene er større enn på andre personbiler, er det langt fra rart at svenskene satser på crossovere og SUV-er.

Volvo-salget har gått så det griner i det siste. Det førte blant annet til salgsrekord i 2019.

Størst til nå

Det ser dermed ut til at Volvo, allerede innen utgangen av 2023, vil vise sin aller største personbil til dags dato, med navnet XC100. Den vil bases på den neste generasjonen XC90, men bli enda lengre, og ikke minst: mer luksuriøs. Flere av delene skal imidlertid være de samme som på XC90.

Med Volvo XC100 skal svenskene først og fremst ta opp kampen med BMW og Mercedes på de amerikanske og kinesiske markedene, hvor «size is king» og prinsippet om «jo større, jo bedre» regjerer. Spesielt i USA oppleves nemlig XC90 som for liten.

Der har tyske BMW (X5 og X7) og Mercedes-Benz (GLE og GLS) tatt det samme grepet med søskenmodeller. Ifølge det amerikanske bransjenettstedet vil XC100 - om det blir det endelige navnet - bli 18 centimeter lengre og nesten 13 centimeter bredere enn XC90.

Elektrisk kupé på vei

C40 skal være en kupé-versjon av dagens XC40-SUV, som skal gjøre Volvo mer attraktiv blant en yngre målgruppe. I «familien» finnes allerede en elektrisk Polestar 2, som en firedørs kupé, men C40 skal altså være Volvos egen versjon, som selskapet forventer at det skal selges 8.000 eksemplarer av i året.

Som både XC40 og Polestar 2 skal også C40 komme i en helelektrisk utgave, med tilnavnet Recharge Pure Electric. Den vil ifølge Automotive News-kildene blant annet ha en skrånende taklinje og nytt baklysdesign.

Denne bilen er ikke like langt unna som XC100. Allerede innen utgangen av neste år skal vi ha sett den, mens kundene, som vanlig, trolig må vente lenger før den helelektriske versjonen kommer.

En elektrisk versjon av XC100 vil trolig bli introdusert i 2024 eller senere.

TILFREDSSTILLER KUNDENE: Konserndirektør Håkan Samuelson i Volvo vil fortsette å satse på SUV-er, så lenge det ikke kommer restriksjoner mot det. Foto: Øystein Bergrud Fossum
TILFREDSSTILLER KUNDENE: Konserndirektør Håkan Samuelson i Volvo vil fortsette å satse på SUV-er, så lenge det ikke kommer restriksjoner mot det. Foto: Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Kritiseres

Satsingen på de høyreiste SUV-ene har ført til en del kritikk mot Volvo, ettersom slike biler har høyere effektforbruk. Det har imidlertid prellet av Volvo-sjef Håkan Samuelsson, som vil satse på SUV-er så lenge han kan.

– Om kundene vil ha det, og det ikke er forbudt av noen statsmakt, så synes vi at vi bør lage dem, og samtidig gjøre dem sikre og miljøvennlige, har han sagt i et intervju med svenske SVT tidligere i år.

- Ingen kommentar

Hos Volvo Car Norway vil de ikke uttale seg om biler som kan komme.

- Vi kan ikke kommentere på spekulasjoner om fremtidige produkter eller tjenester fra Volvo. Men Volvo satser hardt på elektrifisering og vi skal lansere flere nye elbiler de kommende årene. I 2025 skal halvparten av det globale bilsalget være helelektrisk og resten hybrider. Frem til 2025 kommer det helt sikkert mange modeller som vil passe det norske markedet godt, sier pr- og kommunikasjonssjef Erik Trosby til Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!