- Vi skulle gjerne hatt rundt 20 stykker til landet, men vi får nok ikke mer enn litt over halvparten. Vi jobber med å overtale fabrikken nå.

Slik har Porsche 911 og fem andre klassikere forandret seg
Det sier administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel, entusiastisk til Dinside.
Han prater om den store snakkisen blant Porsche-entusiastene, Porsche 911 GT2 RS. Bilen med en 3,8-liters motor, med 700 gamper (750 Nm) og som gjør 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Topphastigheten skal være 340 km/t. Vi snakker om den kraftigste Porsche 911 noensinne.
Dyr euro = dyrere bil
Prisen er den samme i hele Europa. Da er det naturligvis dumt at euroen er såpass dyr (9,48 kroner, i skrivende stund). Her til lands vil det si at vi havner på 3,45 millioner norske kroner, etter at skatter og avgifter er tatt med.
Likevel vil bilen bokstavelig få hjul å gå på ut fra norske forhandlere, når den kommer til landet på våren 2018 - i hvert fall om vi skal tro den norske importøren.
- Etterspørselen er større enn hva vi får tildelt. Det er kult at vi har et så stort Porsche-marked i Norge, sier Scheel fornøyd.
Og det er han, til tross for valutakursen.
- Prisen treffer riktig. Men vi skulle gjerne hatt en lavere euro-pris. Jeg tror imidlertid ikke det gjør så mye for salget, presiserer Scheel.

- Kamp om å få kjøpe
Denne gangen har ikke Porsche oppgitt hvor mange biler det skal produseres. Scheel bekrefter imidlertid at det ikke er snakk om noen begrenset, nummerert produksjon.
Porsche 911 GT2 RS
Effekt | 700 hk (515 kW) v/ 7000 o/min |
Akselerasjon (0-100 km/t | 2,8 sek |
Topphastighet | 340 km/t |
Drivstofforbruk (blandet) | 11,8 l/100 km |
CO2-utslipp | 269 g/km |
Vekt | 1.470 kg |
Mål (l/b/h) | 4,549m/x/1,297m |
Akselavstand | 2,453 m |
Pris | 3.545.000 kroner |
Kilde: | Porsche |
Likevel skal det godt gjøres å få tak i et eksemplar - selv om du har nok penger på kontoen.
- Sånn er det med denne typen biler. Etterspørselen er stor. De tåler å bli brukt, og de holder seg godt i pris.
- Hvem er det som «får lov» til å kjøpe denne bilen i Norge?
- Det er det forhandlerne som bestemmer. De har dialog med kundene. Det er en vanskelig øvelse.
- Er det «store navn» som står først på listen?
- Nei, det er heller entusiastene. Men dette blir opp til forhandlerne.
Lavere vekt
For å nå topphastigheten på 340 km/t har GT2 RS gått «kraftig» ned i vekt. Ikke det at den forrige versjonen var laget av tungt skrapmetall, men nå har Porsche også redusert ytterligere vekt ved å ta i bruk mer titan, karbonfiber og magnesium i vesentlig omfang, ifølge egen pressemelding.
Bare eksosanlegget i titan sparer bilen for 7 kilo. I tillegg er firehjulsdrift og bakseter historie.
Synes du 1.470 kilo er for mye for sportsbilen? Da kan du få vekten redusert ytterligere 17 kilo, for et «lite tillegg» på 312.000 kroner for bur i titan, i den såkalte Weissach-pakken. Uten titan koster det 278.300 kroner.
PS: Det er ikke mer enn et par måneder siden Porsche produserte 911 nummer én million - et høyt tall for en sportsbil.
LES OGSÅ:
To av tre mener BMW-sjåførene er frekkest i trafikken
Slik skal du lukeparkere med bil
Tolv billogoer vi ikke kjente bakgrunnen til
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.