REKORD: Aldri tidligere er det blitt førstegangsregistrert flere biler i Norge enn i 2017. Og nybilsalget ligger fortsatt på samme nivå som under jappetiden. Foto: NTB scanpix
REKORD: Aldri tidligere er det blitt førstegangsregistrert flere biler i Norge enn i 2017. Og nybilsalget ligger fortsatt på samme nivå som under jappetiden. Foto: NTB scanpixVis mer

Nesten 180.000 biler registrert i 2017

Tidenes høyeste bilsalg

Aldri før har det blitt førstegangsregistrert flere biler i Norge. Nybilsalget var det høyeste siden 1986.

I dag la Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) frem statistikken over bilregistreringer for hele 2017. Fasit er dermed klar for bilsalget i året som gikk og som i de foregående årene har antallet registrerte biler ligget jevnt høyere enn året før måned for måned. Tendensen holdt året ut.

Dermed er året 2017 et historisk godt år for bilbransjen i Norge. Totalt ble det registrert 158.650 nye personbiler i løpet av året. Det er en økning på 2,6 prosent i forhold til 2016.

Nesten 180.000 førstegangsregistrert

Det ble dessuten bruktimportert 20.944 biler, hvorav en stor andel bare har vært kortidsregistrerte, stort sett i europeiske land, og deretter tatt inn i Norge. Mange av disse er elbiler, som Nissan Leaf og Kia Soul, og ladbare hybrider - i hovedsak Mitsubishi Outlander.

Det totale antallet førstegangsregistrerte biler nådde dermed 179.594, det høyeste noensinne her i landet.

Over 50 prosent elektrifisert

Også elbilene sto for en ny rekord i 2017. 33.080 nye elbiler ble registrert og i tillegg kom - 8558 fra parallellimporten, altså totalt 41.638 biler med eldrift. Av disse var 55 hydrogenbiler og dermed ble det rekord-år også for denne kategorien. Av nybilsalget utgjorde elbilene 20,8 prosent. Ladbare hybrider utgjorde 18,4 prosent og vanlige hybrider 12,9 prosent.

EN VINNER: Volvo registrerte 11.750 nye biler i 2017 - ny rekord og en solid 4.plass på registreringsstatistikken, mellom BMW og Mercedes. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det betyr at andelen nyregistrerte biler med ren fossildrift for første gang i historien var i mindretall i 2017: 47,8 prosent, fordelt på diesel (23,1 prosent), og bensin (24,7 prosent).

Volkswagen svekket, men fortsatt først

Blant merkene var VW nok en gang solid ener foran Toyota - som i fjor og året før. Men forsparanget til de andre ble klart redusert, mens andre tyskere som BMW og Mercedes-Benz tok markedsandeler og plasserte seg på henholdsvis 3. og 5. plass.

Volvo hadde et svært godt år og kom på fjerde plass. Skoda, på 6. plass, gjorde det oppsiktsvekkende bra med tanke på at de verken har hybrid eller elbil på programmet. Tesla, på sin side, fulgte på 7. plass - takket være en kanonspurt på slutten av året med hele 2455 registreringer i desember. Dermed gikk elbilprodusenten forbi både Nissan, Ford og Audi i løpet av årets siste uker.

Og nå gjør bilprodusentene seg klare til knallhard konkurranse i 2018 - et år OFV tror vil bli like godt som 2017 - deres prognose lyder på 157.700 nye biler

Bilmerkene: Topp 30

Antall Andel i % +/- i %
TOTALT158 650100+2,6
1. Volkswagen23 21214,6-12,7
2. Toyota17 98011,3+3
3. BMW13 1198,3+8,4
4. Volvo11 7507,4+33,9
5. Mercedes-Benz10 6256,7+17,6
6. Skoda90425,7+16,3
7. Tesla84605,3+143
8. Audi76734,8+0,3
9. Ford68154,3-18,1
10. Nissan63654-21
11. Peugeot52813,3+10,1
12. Mitsubishi50043,2-24,9
13. Kia46532,9+10,4
14. Mazda42782,7-35,2
15. Opel39892,5+7,6
16. Hyundai37872,4+38,2
17. Renault35032,2+18,8
18. Suzuki32422+8,4
19. Subaru22471,4-18,9
20. Citroen20401,3+10
21. Honda12500,8-31,8
22. Lexus10030,6-13,8
23. MINI9900,6+15,4
24. Porsche6840,4+64
25. Land Rover4060,3-8,6
26. Jaguar2990,2-16,7
27. Alfa Romeo2360,1+448,8
28. Fiat1720,1+18,6
29. Smart1420,1+153,6
30. Dacia1100,1-63,9