Tesla med hybridmotor

Tidenes første Tesla på bensin

Et østerriksk selskap mener hyperhybriden skal bli billigere, bedre og mer miljøvennlig. Slaktes av elbil-nettsted.

PROMOVIDEO: Slik viser Obrist Powertrain fram hybrid-teknologien sin i en Tesla Model 3. Video: Produsenten Vis mer

Et østerriksk selskap gjør nå det utenkelige. Obrist Powertrain, som de kaller seg, bytter ut battericeller fra elbiler, og setter inn en tosylindret bensinmotor i stedet. På denne måten skal elbilene bli både billigere og bedre, hevder de.

Det er ikke første gang noen utfordrer resultatet av Teslas biler. I fjor viste svenske Simone fram sin Model 3-pickup. Tidligere har Dinside også vist fram begravelsesbil-versjonen av Model S.

Resultatet kan du se i videoen øverst i saken. Dette er neppe noe Elon Musk blir spesielt imponert av.

TESLA-HYBRID: Østerrikske Obrist Powertrain har satt inn en bensinmotor i Tesla Model 3. Foto: Obrist Powertrain
TESLA-HYBRID: Østerrikske Obrist Powertrain har satt inn en bensinmotor i Tesla Model 3. Foto: Obrist Powertrain Vis mer

- Tidenes verste Tesla!

Østerrikerne hevder det er mange fordeler ved å gjøre elbilene om til hybridbiler; «rene elbiler er nemlig tunge og dyre, samtidig som ladeinfrastrukturen er utfordrende i store deler av verden». Dermed har de «forbedret» elbilene med en bensindrevet generator.

For å demonstrere dette har de foretatt operasjonen i selveste «Folke-Teslaen», Model 3, som helt suverent ble Norges mest solgte bil i 2019. Tesla Model 3 er dessuten en av de aller mest energieffektive elbilene på markedet.

«Tidenes verste Tesla», svarer elbilnettstedet Electrec - som har tette relasjoner med Tesla - etter å ha sett resultatet av «Obrist Model 3».

- Jeg har ikke lyst til å være for hard, siden de har det samme målet som alle oss andre - å gjøre bilsektoren renere - men dette er ikke slik du gjør det, skriver Fred Lambert i en kommentar.

- Tesla-en er bedre

To tredeler av det 50 kWt store batteriet fra «Standard Range»-versjonen er byttet ut med en tosylindret bensingenerator. Igjen står Tesla-en med 17 kWt-batteri og 54 bensinhester i «frunken» foran. Bare med denne øvelsen skal de ha spart 250 kilo i vekt.

I tillegg blir prisen mye billigere, ifølge gründeren Frank Obrist. Tesla Model 3 («Standard Range Plus») starter på 384.900 kroner i Norge, uten skatter og avgifter. «Performance»-versjonen koster 499.900 kroner.

- En mellomklassebil med denne teknologien behøver ikke koste mer enn 200.000 kroner, noe som er langt billigere enn rimeligste Tesla Model 3, sier Obrist.

Blir neppe noe av

Obrists Model 3-prototypen skal skal greie et utslipp på «bare» 0,2 liter bensin per mil, og en rekkevidde på opptil 100 mil - som hybrid. Med kun batteriet er rekkevidden om lag 10 mil.

Det er ekstremt usannsynlig at Elon Musk og Tesla skal sette igang noen produksjon av en bensindrevet bil. Men ifølge Obrist Powertrain skal det være stor interesse for teknologien deres, fra andre foretak i bilbransjen. En produksjonsversjon av drivlinjen er ifølge tyske Edison bare noen år unna.

Selskapet sier til Dinside at de kun har installert hyperhybrid-konseptet i Model 3 for å vise det fram. De har ingen planen om å bygge noen ny Tesla Model 3, med bensinmotor.