Bugatti la Voiture Noire vises i Genève

Tidenes dyreste nybil

Med en prislapp på elleve millioner euro setter den franske luksusbilprodusenten Bugattis nyeste og hyper-eksklusive modell tidenes rekord.

DEN SORTE BILEN: Det er det navnet på Bugattien betyr - la Voiture Noire - som henspiller på Jean Bugattis egen, sorte Bugatti Atlantic 57 SC - en bil som ble bygget i fire eksemplarer fra 1936 til 1938. Denne blir enda mer eksklusiv: Én lykkelig kunde kan bla opp de 108 millioner kronene herligheten koster. Foto: Jamieson Pothecary
DEN SORTE BILEN: Det er det navnet på Bugattien betyr - la Voiture Noire - som henspiller på Jean Bugattis egen, sorte Bugatti Atlantic 57 SC - en bil som ble bygget i fire eksemplarer fra 1936 til 1938. Denne blir enda mer eksklusiv: Én lykkelig kunde kan bla opp de 108 millioner kronene herligheten koster. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilutstillingen i Genève er av de fleste innen bilverdenen ansett som den beste, den mest varierte og mest nøytrale. Hvert år vises også et høyt antall eksklusive lekkerbiskener som får enhver bilentusiast til å sikle, og årgang 2019 er intet unntak.

Midt blant det store antallet mer eller mindre elektrifiserte nyheter, som vi bringer mange av i disse dager, finner vi denne unike bilen fra det legende-omsuste luksusmerket Bugatti, et fransk bilmerke grunnlagt i dengang tyske Alsace av en italiensk innvandrer ved navn Ettore i 1909.

Dagens Bugatti ble grunnlagt av Volkswagen-konsernet i 1999 etter at de hadde kjøpt rettighetene til Bugatti-navnet året før. Produsenten er fortsatt basert i Molsheim, i Alsace i Frankrike.

EN UNIK BIL: La Voiture Noire er bokstavelig talt unik, for den skal kun eksistere i ett eksemplar. Legg merke til Piëch-navnet i bakgrunnen: Den standen tilhører en nystartet sportsbilprodusent eid av Ferdinand Piëchs sønn og altså Ferdinand Porsches oldebarn, Anton. Foto: Jamieson Pothecary
EN UNIK BIL: La Voiture Noire er bokstavelig talt unik, for den skal kun eksistere i ett eksemplar. Legg merke til Piëch-navnet i bakgrunnen: Den standen tilhører en nystartet sportsbilprodusent eid av Ferdinand Piëchs sønn og altså Ferdinand Porsches oldebarn, Anton. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Veyron, Chiron, Divo

I dag er det to modeller som står i merkets produktkatalog - hyperbilen Chiron, som etterfulgte rekordbilen Veyron fra mars 2016, og den enda mer eksklusive og mer sportslige Divo, som ble introdusert i fjor.

Bilen vi ser her kommer ikke til å rekke å stå i den samme produktkatalogen, for den produseres i kun ett eksemplar og den unike bilen har fått en prislapp pålydende mer enn det dobbelte av de allerede svimlende svimlende 50 millioner kroner for en Divo.

Over 100 millioner

Det er nemlig elleve millioner euro, eller 108 millioner norske kroner som er den offisielle prisen for dette kunstverket på hjul.

Under skallet dreier det seg tilsynelatende om en vanlig Chiron, å dømme ut fra de tekniske spesifikasjonene. 16 sylindre på en halv liter hver gir det velkjente slagvolumet på åtte liter. Denne mekanikken suppleres av fire turboladere og maksimal effekt er 1500 hestekrefter fra et dreiemoment på 1600 newtonmeter.

Utover det oppgis ingen spesifikasjoner, så vi tipper toppfarten ligger i samme område som Chirons - rundt 420 kilometer i timen. Bilen skal ha et mer komfortabelt oppsett og interiør enn sitt opphav, etter kundens ønske.

Historisk referanse

Karosseriet er i karbonfiber og bilen har designelementer utover den sorte lakken, som hinter tilbake til Jean Bugattis Atlantic. Et eksempel er den den langsgående finnen over taket ned i hekken og bølgene i formgivningen.

Bugatti-sjef Stephan Winkelmann (ex-Lamborghini), uttalte under presentasjonen:

- Vår historie er både et privilegium og et ansvar - ansvaret for å forvalte Bugattis arv inn i fremtiden. Med la Voiture Noire ærer vi denne arven og det å føre fart, teknologi, luksus og estetikk fremover, inn i en ny tidsalder.

ARVEN OG DEN NYE TID: Til venstre står en 57 SC Atlantic som den som Jean Bugatti eide og som har inspirert designdetaljer i la Voiture Noire, til høyre. Foto: Bugatti
ARVEN OG DEN NYE TID: Til venstre står en 57 SC Atlantic som den som Jean Bugatti eide og som har inspirert designdetaljer i la Voiture Noire, til høyre. Foto: Bugatti Vis mer

Håndarbeid i karbon

Om arbeidet med det unike eksteriøret på bilen, uttalte sjefsdesigner i Bugatti, Etienne Salomé:

- Hver eneste komponent er laget for hånd og karosseriet i karbonfiber har en dyp, sort glans som bare avbrytes av den ultra-fine fiberstrukturen. Dette materialet er blitt behandlet på en perfekt måte.

Den unike skapningen på fire hjul står enda noen dager utstilt i messehallen i Genève, og for de fleste tilskuerne vil det antakelig bli eneste gang i livet de får se den.

Kjøperen er naturlig nok anonym, men det går hardnakkede rykter om at det dreier seg om Volkswagenkonsernets tidligere styreformann - mannen som insisterte på å bringe Bugatti-merket inn i VW-gruppen, Ferdinand Piëch.