Det finnes enkle og det finnes omfattende måter å polere bil på. Vi viser deg den enkle og morsomme måten som ikke tar deg mer enn en drøy time. Vis mer

Tid for vårvasken: Slik vasker du bilen selv

Fra skitten til ferdig forseglet bil på en drøy time.

Publisert

Senvinteren i Norge har vært spesiell på alle mulige måter og det har vært vår lenge mange steder i landet allerede.

For første gang i historien blir alle hjemme i påsken også. Hva er vel da mer naturlig enn å gi bilen litt ekstra oppmerksomhet.

Det finnes mange veier til ferdig resultat, men vi viser deg et minimum av hva du bør gjøre for å få bilen vårklar.

Tipsene gjelder selvfølgelig for vinteren også. Følg oppskriften trinn for trinn, og få en blank og fin bil på en drøy time.

Du ser hvordan du går frem i videoen over.

1. Avfetting

Avfetting skal du helst unngå når du tar din vanlige bilvask. Men når du skal legge på ny beskyttelse på lakken, er avfetting en god venn.

Ta rikelig med avfetting på bilen. Det sitter mye skitt, asfaltrester, partikler og bremsestøv på bilen, spesielt på sidene og bak.

<strong>AVFETTING:</strong> Foto R. M. Nesheim
AVFETTING: Foto R. M. Nesheim Vis mer

Ikke sprøyt avfetting på sidevinduene. Avfettingen kan renne ned mellom gummilist og vindu og løse opp bilens originale rustbeskyttelse inni dørene.

Dusj gjerne felgrens på i samme slengen. Den er annerledes bygget opp og er mer aggressiv mot bremsestøv, som det er mye av på felgene, spesielt foran.

La avfettingen virke noen minutter.

2. Skum bilen

Dette er ikke strengt tatt nødvendig. Har du ikke skumkanon, hopp rett til punkt 3.

<strong>SKUM NEDENFRA OG OPP:</strong> Foto R. M. Nesheim
SKUM NEDENFRA OG OPP: Foto R. M. Nesheim Vis mer

For å løse opp enda mer skitt og tilføre avfetting og felgrens mer fuktighet, skummer vi bilen med bilshampoo.

Skumkanoner følger gjerne med høyttrykksspylere, men man kan også kjøpe kanoner ment for hageslanger. Enkelte bilvarehus selger også kanner med munnstykker man skrur rett på kanna og kobler til vannslangen.

La det virke noen minutter.

3. Spyl av

Vær grundig og bruk god tid på å spyle av bilen. Nå skal du få av så mye skitt som mulig på bilen før du begynner med berøringsvask. Jo bedre du gjør jobben, jo mindre er sjansen for at små partikler riper lakken din.

<strong>SPYL NEDENFRA OG OPP:</strong> Foto R. M. Nesheim
SPYL NEDENFRA OG OPP: Foto R. M. Nesheim Vis mer

Spyl nedenfra og oppover. Da ser man godt hvor man har spylt, men like viktig er det at man ikke sliter unødvendig mye på lakken. Starter man ovenfra og ned, står du å spyler i den samme møkka hele veien nedover.

Ta godt inni hjulbuer, inni alle luftinntak i fronten, helt nede på kanalen, inni dørsprekkene (ikke åpne dørene) og nedkant av frontruta.

Løft vindusviskerne fra vinduet. Enkelte biler krever at man går inn i menyen og styrer dem opp på ruta for å få løftet dem opp fra panseret.

4. Vask

Er du litt proff, har du egen bøtte med en såkalt grid i bunnen. Det er en plastnetting som gjør at skitten havner under vannet du bruker.

Styr unna de billigste svampene. Kost gjerne på deg en bra vaskevott i mikrofiber. Den trekker til seg skitten inni votten, slik at du ikke riper bilen.

<strong>BERØRINGSVASK OVENFRA OG NED:</strong> Foto R. M. Nesheim
BERØRINGSVASK OVENFRA OG NED: Foto R. M. Nesheim Vis mer

De råeste bruker to bøtter. En til å skylle votten eller svampen med, før de tar den i rent vann. Bruker du en bøtte, vrir du votten med møkkete vann før du putter den i bøtta for å få nytt vann.

Bruk mye vann. Det er beste resept på å ikke skade lakken. Har du skumkanon, legg gjerne et lag før du vasker bilen.

Vask bilen ovenfra og ned. Begynn på taket. Det er minst møkkete. Fortsett med frontrute, panser og front. Deretter sidene og til slutt hekken, som er den som er skitnest. Ta panel for panel. Vær nøye med hvordan du vasker så du er sikker på at du får med deg alle steder.

Åpne dørene og vask rundt hele dørrammen, både på bilen og selve dørene. Nedkant av dørene er ofte det første som ruster på en bil.

5. Spyl

Nå skal all såpe av. Det er mulig du må vaske halve bilen, for så å spyle av før du tar andre siden. Det kommer an på vær og vind.

<strong>SPYL OVENFRA OG NED:</strong> Foto R. M. Nesheim
SPYL OVENFRA OG NED: Foto R. M. Nesheim Vis mer

Spyl ovenfra og nedover. Vær nøye med å få av all såpen.

6. Clay

Selv om du har vasket aldri så godt, sitter det fortsatt partikler igjen i lakken, spesielt på sidene. Kjenn med hånden din. Ofte føles det som et sandpapir.

Det fjerner du med en Clay klut eller Clay leire. Bruk såpevann eller medfølgende produkt som «smøring» på lakken.

Leiren må bearbeides til en passelig stor flat klum og føres frem og tilbake på lakken. Når den blir sort av skitt, bretter du dette inn i leiren og fortsetter. Dette repeterer du til bilen er blank og fri for partikler.

<strong>CLAYKLUT FOR FJERNING AV PARTIKLER I LAKKEN:</strong> Foto R. M. Nesheim
CLAYKLUT FOR FJERNING AV PARTIKLER I LAKKEN: Foto R. M. Nesheim Vis mer

Bruker du en klut, bretter du den gjerne i fire, slik at du har fire overlater å bruke på bilen. Jobb med lakken til den er fri for skitt og spyl bilen.

TIPS:

Ved vanlig bilvask, kjøp en sprayflaske med Quick-detailer eller lignende.

Spray et par pump på hver overflate på våt bil før du tørker den. Da tilfører du litt voks for hver vask og opprettholder beskyttelsen på bilen.

7. Tørk

Det finnes mange produkter for tørking. Mikrofiberklutene er gjerne litt grove slik at eventuell skitt som fortsatt skulle befinne seg på bilen, har et sted å «gjemme seg» for å unngå riper.

<strong>TØRK NØYE:</strong> Husk døråpninger, tanklokk, speil og bakluke. Foto R. M. Nesheim
TØRK NØYE: Husk døråpninger, tanklokk, speil og bakluke. Foto R. M. Nesheim Vis mer

Det finnes også et utvalg svabre til bruk på bil. Det er faktisk et bra redskap, men går du for dette, velg en med svært mykt silikonmateriale som følger bilens karosseri godt.

Bruk gjerne den først og gå over med klut etterpå.

8. Forsegling

Det finnes mange måter å gjøre dette på. Den tradisjonelle måten er å legge på polish, gjerne med maskin, tørke av dette og legge på beskyttende voks, la dette ligge - noen ganger gjerne et døgn før du tørker av det overskytende. Det er tidkrevende.

Polish og forsegling. Foto R. M. Nesheim
Polish og forsegling. Foto R. M. Nesheim Vis mer

Men det finnes svært enkle alt i ett-produkter. Flere av dem lover et halvt år beskyttelse. Det betviler vi, men om det holder halvparten, er det bra det også.

Noen skal spøytes på våt bil, noen på tørr. Mange av dem kan brukes på både plast, lykter og glass. Vi anbefaler å være forsiktig med det siste. Fordelen er uansett at man slipper de hvite rendene man ofte får med vanlig polering.

Legg på nøye og over alt med en klut og vær like nøye når du tørker av med en ny ren klut. Som oftest gjelder regelen jo mindre jo bedre, ellers vil du oppleve at det er vanskelig å få det pent.

Er du flink til å vaske bilen din og holder den ren, er det enkelt å legge på forsegling i ny og ne, for eksempel hver fjerde vask.

Da går vasken som en lek og bilen holder seg penere.

Ikke så dyrt som det høres ut som

Følger du rådene våre for første gang og kjøper dyre produkter, svir du fort av et par tusen kroner. Det høres veldig mye ut, men husk at forseglingen varer i årevis.

Det samme gjelder vaskevott, tørkeklut og alt det andre du kjøper også. En bilshampo har du gjerne et år eller mer også.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer