Tid for ny Minimalisme

Mini vises om bare noen uker i Paris, men vi nordboere vente et helt år før vi får stifte bekjentskap med bilen her hjemme. Men da venter også en bil som lover både et frekt design og - ikke minst - kjøreglede.

Mini, Morris Mini, Austin Mini - eller som svenskene sier hundkoja (hundehus). Kjært barn har som kjent mange navn, men Mini har også spilt mange roller. For dens enestående evne til å sluke både folk og bagasje gjorde den ikke bare til en designmessig pioner og en målestokk hva gjaldt plassutnyttelse, men også til en av folkets favoritter når familiebilen skulle handles. Og i verdens rallyløyper gjorde den et navn av seg der den respektløst kjørte fra respekterte storheter som Porsche og andre sportsvogner, under navnet Mini Cooper 1275 S.

Og hvem har vel ikke sett den stadig klumsete Mr. Bean lukeparkere med sin Mini så en annen britisk "stolthet" - den trehjulede Reliant - velter?

Motorer fra 91 til 170 hester...

Mini har dessuten blitt kjent for sine gilde kjøreegenskaper, og det skal videreføres når den nye nå vises i Paris. For Mini kommer alle med en 1,6-liters firesylindret motor med 16 ventiler under panseret, som skal ivareta fremdriften - og med ytelser fra 91 til 170 hester burde ikke det være noe problem. Som første bil i sin klasse får dessuten Mini multilink bakhjulsoppheng, og samtlige Mini vil få et sportslig fjæringsoppsett som skal være med på å gjøre Mini til en underholdende opplevelse når svingene kommer tett.

Skulle svingene komme for tett, blir sikkerheten i Mini ivaretatt av to kollisjonsputer foran, samt sidekollisjonsputer. Som ekstrautstyr kan Mini dessuten leveres med elektronisk stabilitetsprogram (DSC) og en "airbag-gardin" som skal beskytte hodet ved en eventuell påkjørsel fra siden.

Mye utstyr, og mye ekstra

Standardutstyret i Mini vil etter alt å dømme omfatte høydejusterbart ratt og førersete, sentrallås, elektriske vindusheiser foran og blokkeringsfrie bremser. Som ekstrautstyr kan du få skinninteriør, navigasjonssystem, automatgir med Steptronic, regnsensor, Xenon-lys og multifunksjonsratt. Instrumenteringen i Mini vil inneholde speedometer, turteller, temperaturmåler for kjølevann og bensinmåler. Monteringen av turtelleren er spesiell: Den er montert slik at den følger rattet når du justerer det i høyden.

Under 35 år, og vellykket

Når Mini lanseres her hjemme i løpet av september 2001 skal den i første rekke henvende seg til en kundegruppe som er under 35 år gammel, vellykket, single, verdensvant og selvsikker. Oppfyller du disse kravene vil du i første rekke kunne få velge i Mini med 91 hester eller Mini Cooper med 115 hester. Ønsker du verstingen blir ventetiden imidlertid lengre, for Mini Cooper S - med sine 170 hester - kommer ikke til våre kyster før i 2001.

Billigste Mini skal etter alt å dømme havne rett under 200.000 kroner.

  • Ny, større Mini