LANG REKKEVIDDE: Med en Mitsubishi MEEV-II kan du kjøre 145 kilometer mellom hver lading, nesten dobbelt så langt som med en Th!nk.
LANG REKKEVIDDE: Med en Mitsubishi MEEV-II kan du kjøre 145 kilometer mellom hver lading, nesten dobbelt så langt som med en Th!nk.Vis mer

Th!nk-konkurrent?: Også Mitsubishi med elbil

Ideen om en "forurensningsfri" elektrisk bil er gammel, men ingen har så langt klart å bli rike på ideen. Likevel gjøres det stadig nye forsøk på å bli den første. Sist ut er Mitsubishi.

Mitsubishis elbil, som har fått navnet MEEV-II (Mitsubishi Eco Electrical Vehicle), ble nylig introdusert i Tokyo. Bilen er kun 260 centimeter lang og dermed 29 centimeter kortere enn Th!nk. I tillegg er den, med sine 115 centimeter i bredden, 12 centimeter smalere. MEEV-II er imidlertid nesten like høy som Th!nk, 155 centimeter, noe som i utgangspunktet skulle gjøre bilen til en vaklevoren farkost. Dette problemet blir imidlertid redusert ved at batteripakken er plassert i bilens "gulv".

Lav vekt

MEEV-II er med altså en liten bil. Og fordi Mitsubishi i tillegg har valgt et aluminiumskarosseri, blir vekten svært lav - 640 kilo. Dermed veier bilen faktisk 300 kilo mindre enn Th!nk, noe som i sin tur gjør utslag på rekkevidden.
Kort rekkevidde har vært blant de største svakhetene ved elektriske biler. Med en Th!nk kan du for eksempel ikke legge ut på mer enn 85 kilometer lang kjøretur før du må lade opp bilen. Mitsubishi derimot, har klart å nesten doble rekkevidden, og lover 145 kilometer mellom hver lading.

Moderne batteriteknologi

UTFORDRER: MEEV-II har liten størrelse, lav vekt og lang rekkevidde. Hvis den settes i produksjon, vil den kunne bli en skummel konkurrent for Th!nk (bildet).
UTFORDRER: MEEV-II har liten størrelse, lav vekt og lang rekkevidde. Hvis den settes i produksjon, vil den kunne bli en skummel konkurrent for Th!nk (bildet). Vis mer

Foruten bilens lave vekt, finner du deler av forklaringen bak den lange rekkevidden i Mitsubishis bruk av batteriteknologi. For mens Th!nk benytter relativt umoderne nikkel kadmium-batterier (NiCad), har Mitsubishi spandert på seg litium ion-batterier (Li-Ion). For å lade opp "full tank" trenger du omlag 4,5 timer, cirka det samme som du trenger med en Th!nk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kortleser

Selv om elbil-entusiaster håper at alle vil kjøre rundt i elektriske biler i fremtiden, tyder erfaringene hittil på at de første elbil-kundene vil bli å finne blant bedrifter og offentlige etater. Dette er også Mitsubishi klar over. Derfor finnes det ikke nøkkel til MEEV-II. I stedet kommer bilen med en kortleser. Kort som passer til den enkelte bil kan enkelt lages i ønsket mengde, dermed slipper man å bruke tid på overlevering og administrasjon av nøkler.

Spennende

Vekt, egenskaper og rekkevidde er viktige stikkord når det dreier seg om elbiler. Men hva er enda viktigere? Jo, selvfølgelig, prisen. Mitsubishi har ikke røpet noen detaljer om hva en MEEV-II kan komme til å koste. Og det er jo kanskje ikke så rart, tatt i betraktning at selskapet ennå ikke har bestemt om bilen skal settes i produksjon. En Th!nk koster i Norge 139.000 kroner (199.000 kroner med nedbetalt batteripakke).

Hvis Mitsubishi skulle sette sin MEEV-II i produksjon blir det svært spennende å se hva prisen kommer på. En ting er i alle fall sikkert, hvis prisen skulle bli lav, vil det piple svette på Aurskog.