The Matrix: Spennende nykommer

Hyundai har knyttet til seg en av verdens mest anerkjente karosserikunstnere til å tegne Matrix. Resultatet er en bil både store og små vil like.

The Matrix: Spennende nykommer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Akkurat som på fly har Hyundai Matrix klaffebord på forseteryggene – men i motsetning til den litt mer luftige transportmetoden har passasjerene i Matrix svært god plass og mer enn nok koppholdere.

Hvor la jeg…?

For Hyundai har satset på brukervennlighet i fleksibilen Matrix. Her er koppholdere over alt, små rom under setene, i dashbordet og i gulvet. I tillegg har Matrix et bagasjerom som tar igjen det tapte i lengde i høyden – og skulle du ha bruk for å frakte større gjenstander kan selvsagt baksetene legges ned. Naturligvis er de også delt i forholdet 60 til 40. Hele bakseteraden kan dessuten flyttes 20 centimeter trinnløst i lengderetningen.

Dermed er det bare muligheten til å ta baksetene helt ut som forhindrer Matrix fra å bli en av klassens mest fleksible.

Hvor er billigfølelsen?

The Matrix: Spennende nykommer

Den største overraskelsen Hyundai Matix gir, er imidlertid kvalitetsfølelsen. Materialene som er brukt gir ikke noen utpreget billigfølelse og bryterne kunne like gjerne har vært hentet fra langt mer eksklusive doninger enn hva Matrix tross alt er. Setene er harde i stoppen, men høyde og vinkeljustering av sitteputen samt justerbar korsryggstøtte trekker opp. På vår korte prøvetur fikk vi dessuten et inntrykk av at sittekomforten var relativt god.

Dashbordet er i tillegg oversiktlig, men plassering av instrumenter midt oppe på dashbordet og rekken av varsellamper på forskjellig sted virker rotete og kompliserer prosessen med å få den store oversikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre ulike motorer

Under Matrix-panseret finnes en 1,6-liters motor med 90 hester og 140 Nm ved 3.000 omdreininger. Turtall er motoren ikke glad i, men den trekker villig – også fra lave hastigheter. I tillegg kan Hyundai levere Matrix med en 1,8-liters bensinmotor med 123 hester og 162 Nm – eller med en 1,5-liters dieselmotor med common-rail innsprøytning. Den yter 82 hester og 184 Nm ved 1.900 omdreininger.

Spennende

The Matrix: Spennende nykommer

Vi skal ikke felle noen dom over Hyundai Matrix nå, til det har vårt forhold vært for kort og overfladisk. Men det er ikke tvil om at Matrix er noe av det mest spennende Hyundai har vist på svært lang tid. Spesielt siden Hyundai ikke forlanger mer enn 184.950 kroner for en bil som er rommelig og velutstyrt.

  • Her finner du flere nyheter om Hyundai

  • Les våre tester av Hyundai