Testvinner: Konklusjon/oppsummering

Har du klikket på alle lenkene i vår sammenligningstest blir du neppe overrasket over at seieren går til japaneren. det er bare om sjarme og stil betyr mer for deg enn noe annet at du bør legge turen til Rover-forhandleren.

Toyota LC 100 er testvinner i vår terrengduell. Vis mer

I utgangspunktet lyder testsammenligningen som en skikkelig duell. Bilene er ment å dekke samme behov for samme prislapp, likevel er forskjellene påtagelige.

Her er en stikkordsmessig oppsummering:

  • Kjøreegenskaper: Toyota Landcruiser 100

  • Komfort: Range Rover 4.6

  • Pris/utstyr: Uavgjort

  • Plass: Uavgjort

  • Motor: Toyota Landcruiser 100

  • Drivverk: Toyota Landcruiser 100
  • Men en ting er at Toyota vant i 3 av 6 kategorier, en annen ting er hvor overlegent japaneren knuste briten. Mest overraskende var muligens at forskjellene i kjøreegenskaper både på vanlig vei og i terreng var så mye bedre i Toyotaen enn i Range Roveren.

    Fast på flatmark

    Har du ikke vært innom kategorien "Kjøreegenskaper og komfort" finner vi grunn til å repetere en liten historie fra vår testtur; vi hadde en testbakke i terrengløypa hvor vi skulle vurdere hvor høyt opp vi kunne komme med de to bilene. (Også her vant Toyotaen). På vei bort fra denne testbakken skulle Range Roveren snues, og den kom da over en stubbe som gjorde at høyre fremhjul ble stående i luften uten bakkekontakt.

    Når terrengbilen Range Rover da skulle overføre drivkraft til hjulene som ikke spant -- via differensialbremsen, ble dette forhindret av den elektroniske antispinnkontrollen. Resultatet: vi sto bom fast. På flatmark. Godt Toyotaen hadde en kraftig elektrisk vinsj...

    Bakseter til en halv million:

    De færreste av oss synes det er morsomt å betale en halv million kroner for en tre seters skinnsofa. Det er resultatet av å kjøpe en av disse bilene som personbil. Som varbil reduseres prislappen med nær en halv milion kroner.

    Prisene fordeler seg slik (person/varebil):

  • Toyota LC100: 1.049.000/566.000 kroner

  • Range Rover 4.6 HSE: 1.010.000/579.000


  • Selv om man kan forbauses over det grove innhogget staten gjør i form av avgifter på personbilen, forundres vi også over at den dyreste av personbilene er den rimeligste varebilen...

    Og vi vet at de aller fleste av disse bilene selges nettopp som varebiler. Med de beste egenskapene og den laveste prislappen er vi derfor ikke i tvil; Toyota Landcruiser 100 troner på toppen blant terrengbilene på det norske marked!