Testresultater og konklusjon

Tett i teten og en klar nedrykkskandidat. Det var konklusjonen etter en ukes tid på veien med testbilene. Og japanerne tok hjem lagkonkurransen med god margin!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

And the winner is…

Toyota Rav 4 er vår testvinner på grunn av glimrende kjøreegenskaper og fremkommelighet, god plassutnyttelse, sprek motor og fint utstyrsnivå til en prislapp som står i forhold til størrelsen. Litt bedre plass er omtrent det eneste vi ønsker oss mer av i Rav4.

2. plass: Subaru

På neste plass setter vi Subaru Forester, som når høyt opp i alle testkriterier. Det er i første rekke prislappen vi mener er litt drøy for en bil som tross alt ikke kan skilte med all verdens krefter. Er du på jakt etter en SUV med glimrende kjøreegenskaper, vil dette være et førstevalg fremfor Rav4.

3. plass: Honda

På tredjeplass velger vi "klassikeren" Honda CR-V, som etter vår mening mangler det lille ekstra for at bilen skulle nå helt til topps. Motoren er litt for slapp når bilen blir belastet og firehjulsdriften er omtrent bare nødhjelp. Men trenger du maksimal plass, er CR-V bilen å foretrekke fremfor de andre bilene i testen.

4. plass: Renault

På fjerdeplass har vi satt nykomlingen Renault Scénic RX4, som på grunn av sin fleksibilitet kan tukte CR-V som det beste valget med tanke på komfort. Men RX4 er fryktelig treg sammenlignet med de andre bilene i testen, og det at den veier så mye som den gjør slår også negativt ut på kjøreegenskapene i form av kraftig krenging.
Skulle vi ha valgt en RX4, hadde vi valgt den med 1,9-liters turbodiesel. Den har for det første høyere dreiemoment og dermed mer kraft, den er også rundt 10.000 kroner rimeligere i innkjøp.
Så langt er det egentlig nokså jevnt mellom kandidatene, til de to siste plassene skiller det ganske meget.

5. plass: Suzuki

Grand Vitara har potensial for å gjøre det godt, men med den motoren importøren hadde valgt for oss falt bilen som en stein sammenlignet med de andre. Den blir rett og slett alt for dyr og alt for tørst. I tillegg vet vi at jo, V6-motoren har en fin lyd og bra fleksibilitet, men toliteren med manuell girkasse henger ikke alt for langt etter. Og Grand Vitara 2.0 koster fra 264.900 kroner, altså en prisforskjell på nær 100.000 kroner. Dessuten er Grand Vitara tilgjengelig med en bunnsterk toliters diesel som har høyere dreiemoment enn V6-eren -- men prislappen er bare 289.900.
Vi er ganske sikre på at Vitara hadde gjort det bedre i testen med et annet motoralternativ.

6. plass: Freelander

Skal du ha en bil med skikkelige terrengegenskaper, er kanskje Freelander det beste valget. Vi testet imidlertid ikke disse egenskapene veldig grundig, siden motorisert ferdsel i utmark er forbudt og de som er på jakt etter en skikkelig terrengbil antagelig kikker på noe litt større eller dyrere.
Freelanders motor skuffer, støynivået skuffer, forsetene gir dårlig støtte ved langkjøring, og prisen er alt for høy i forhold til hva du får av plass, utstyr og ytelser.

Din egen testvinner?

Vår redaksjon har sine preferanser, du har helt sikkert dine egne. Derfor inviterer vi deg til å delta i avstemning og diskusjon om testbilene med andre av våre lesere.

Lykke til med ditt valg av hyttebil!