Svingete veier er som en lekegrind for nye Peugeot 208 GTI. Foto: Fred Magne Skillebæk
Svingete veier er som en lekegrind for nye Peugeot 208 GTI. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Testet: Peugeot 208 GTi

Endelig tar Peugeot tilbake GTi-navnet, og nye 208 gjør ikke skam på den gamle benevnelsen.

De fleste husker sikkert Peugeot 205 GTi, en bil som etter hvert er blitt et ikon, og en såkalt youngtimer det nå er stor rift om. Aller helst bør du se etter de grommeste utgavene, men tro meg, det gjør også alle de andre som ønsker seg en 205 GTi.

LES OGSÅ:

Nå lanserer Peugeot en arvtaker som er tre generasjoner nyere, og da heter den selvfølgelig 208 GTi. Forresten, så veldig selvfølgelig er det faktisk ikke, for mellom 205 GTi og 208 GTi finner vi både 206 og 207, og der ble toppversjonene kalt RC. 206 kom riktignok som en GTi, men med den var det lite alvor i skremselen. Det var først da RC kom at det ble skikkelig fart i sakene. Nå innser derimot Peugeot at GTi ikke var et dårlig navn likevel.

Vår første prøvekjøring av 208

Turbo gjør nytten

208 GTi er utstyrt med en 1,6-liters maskin med en twin-scroll turbo som peser ut et trykk på opp til 1,2 bars ladetrykk på det meste. Resultatet blir med maksimal ytelse 200 hestekrefter, fra et dreiemoment på 275 Nm. Når momentet topper seg allerede ved 1.700 omdreininger, så blir arbeidsområdet stort, ettersom effekttoppen først finner sted ved 5.800 omdreininger.

Endelig, Peugeot

Maskinen er, ikke uventet, hektet sammen med en sekstrinns manuell kasse. For første gang på veldig lenge er det en glede å slippe å fortelle om nok en rølpete girkasse med upresise steg og overføringer, men mer som ei sleiv i en grøtkjele. Dette har vært tilfelle på alle 208 GTi sine forgjengere. Dessverre også på 205, men her er alt så meget bedre. Girkassa har en utveksling som sitter som en kule, og en overføring med fine tette steg som nærmest finner seg selv. Veldig bra, Peugeot!

Se bilder utvendig:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Svingete veier er som en lekegrind for nye Peugeot 208 GTI. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Som bestilt

Jeg har selv rattet mye rundt i en 205 GTi, men glemmer heller ikke 206. Sistnevnte var den første bilen i denne rekken som fikk en passivt medstyrbar bakaksel, noe som var med på å trekke opp godfølelsen i forhold til det som er normalt på en fremhjulsdreven bil. Særlig 206 kunne tendere til å bli overstyrt, og en uerfaren sjåfør kunne til og med få seg en overraskelse om han ikke hang med i svingene. Dette gjorde at bilen kunne styres mer med gassfoten enn det som er i nærheten av normalt.

Test: Peugeot 208 i standardversjon

Ingen tilhenger

Nye 208 GTi er akkurat på samme måten, bare litt mer finslepen. Dermed blir ikke
bakvogna bare hengende etter framvogna som en tilhenger, men den gjør en nyttefunksjon i tillegg. Den er her med på å få bilen rundt de trangeste hjørner, i stedet for å bare gjøre ugang ved å bare ville skyve bilen rett frem. Her er det mange andre produsenter som har mye å lære.

Her er storebror 308 GTi

Lettvekter

 Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Formatet på GTi er perfekt til de trange veiene der vi testkjørte bilen, blant annet innom deler av ruten i det klassiske Monte Carlo. Ettersom bilen har mer enn nok krefter, så føles bilen lett og slank, og gir riktig respons på alt den blir fortalt at den skal gjøre. Med drøye 1.100 kg på vekten er det ikke så mye masse de 200 hestene skal flytte rundt, så det ligger i kortene hvor leken den er.

Litt anonym

Det visuelle tilskuddet på Peugeots nye GTi er relativt beskjedent. Du har et par forkrommede GTi-emblemer på c-stolpene, og en sjakkmønstret grill, med en rød leppe helt nederst. Rundt hjulhusene og langs kanalene har de satt på en plastkant i bilens farge, som dermed ikke gjør så veldig mye ut av seg den heller. Av ren nødvendighet er det satt på et sett hjul med 205/45 R17 dekk, men heller ikke dette ser stort ut, så det visuelle uttrykket av at dette skal være noe spesielt kunne gjerne vært enda mer forsterket, etter min mening.

Peugeot med luft som drivstoff

Tøff på innsiden

Innvendig er det tydeligere at du ikke sitter i en standardutgave. Her er det røde ringer rundt instrumentene, girspak-kule i aluminium, med røde detaljer, aluminiumspedaler, og røde sømmer på skinntrekk på dashbordet og i dørene. I tillegg har du et unormalt lite ratt med GTi-emblem nederst, og rødt midtmerke helt øverst. Dette lille rattet var et lite høydepunkt når det måtte brukes som mest.
Setene har fått god sidestøtte, både i sittepute og rygg. Derimot er polstringen ganske myk, og jeg tror ikke de tyngste sjåførene vil ha mye støtte i disse. For en fyr i størrelse medium, som meg, gjør de nytten.

Se bilder innvendig:

Foto: Fred Magne Skillebæk
VEKKER MINNER: Interiøret i 208 GTI er moderne men har visuelle hint til forgjengeren fra 1984. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Rødt, en gjenganger

Også setene har fått røde striper, ja til og med setebeltet har fått en rød stripe på langs.
Men selv om 208 GTi er relativt anonym på parkeringsplassen, så leverer den glede til fulle ute på veien. Den responderer lynraskt til å være en bil i denne klassen, og den følger opp med å levere akkurat det den skal, uten å mukke.

Man skal ha ryggrad for å tukte 208 GTi helt. Den er rett og slett særdeles finslepen i sin oppførsel, og er et strålende eksempel på at det er mulig å lage morsomme kjørebiler med forhjulsdrift også.

Mr. Panizzi, formoder jeg?

For å vise hvor kapabel bilen er hadde Peugeot fått stengt av en vei i de franske fjellene. Der stod selveste Gilles Panizzi, og rallylegenden ville ta oss med på tur. De som før dette mente de hadde kjørt 208 GTi hardt fikk nok en støkk i selvtilliten. Samtidig fikk vi se hva det egentlig er mulig å gjøre med bilen, og dette gjorde Gilles med passasjerer både foran og bak.

Svært god pakke

Konklusjonen etter å ha rattet 208 GTi rundt i de franske fjellene er at den er en finslepen kjøremaskin i dette segmentet. Kanskje er den litt for finslepen, for kjøreteknisk er den kanskje litt for perfekt. Da kan det etter en stund bli noe anonymt og kjedelig, men det ville samtidig blitt litt feil å legge inn en særegen karakter bare for å underholde.

Det de derimot kunne ha gjort er å gi bilen litt sprekere visuell karakter. De som brenner av 332.000 kroner på en liten småbil ønsker antagelig å vise det. Uansett får de en bil de selv kan ha det uhyre morsomt med, og det er det viktigste.

Utover motorisering, ytelser og styling, så er 208 GTi fysisk lik sine andre 208-søsken. De kan du lese mer om her. 208 GTi kommer for øvrig kun med to dører, men det gjør ingen ting. Dette er en bil du helst vil ratte rundt alene.

Testresultat

Peugeot 208 GTi

Svært lettkjørt og kvikk. Føles sikker, og du får alle de tilbakemeldinger du trenger for å tukte en GTi. Kvikk motor, sportstlig chassis, som også byr på god komfort.

Mangler prikken over i'en i GTi for å nå helt opp til 6'eren, men det skal heller ikke være lett.

Peugeot 208 GTi
  
Motor:R4, 16 V, turbo
Slagvolum:1.598 ccm
Effekt @ o/min200 hk @ 5.800 o/min
Dreiemoment @ o/min275 Nm @ 1.700 o/min
Gir:6-trinns manuell
0-100 km/t:6,8 sek.
Toppfart:230 km/t
Forbruk:0,59 l/mil
CO2-utslipp:139 g/km
Tankvolum:50 liter
LxBxH (cm):396 x 173 x 146
Akselavstand (cm):254
Vekt:1.160 kg.
Bagasjeromsvolum:285/1.152 liter
Pris:332.000