ETTERLENGTET: Ford Mondeo er nesten to år forsinket på grunn av uenigheter med fagforeningen. Nå er den snart på markedet.  Foto: CHARLIE MAGEE
ETTERLENGTET: Ford Mondeo er nesten to år forsinket på grunn av uenigheter med fagforeningen. Nå er den snart på markedet. Foto: CHARLIE MAGEEVis mer

Testet: Nye Ford Mondeo

Nye Mondeo har latt vente på seg, men nå har vi testet den.

I over to år har vi ventet på at den sterkt forsinkede Ford Mondeo skulle komme på markedet, men nå har vi endelig fått testet den. Bilen kommer på markedet i løpet av november, og her er det mye å glede seg over.

LES OGSÅ:

Nye Mondeo kan by på et bredere motorutvalg enn noensinne. Den vil også bli å få med firehjulsdrift, og den kommer i en versjon med hybrid. Mer om dette får du lenger ned, her går vi rett til selve kjøreopplevelsen.

Nye Mondeo på veien: Komfort i høysetet

Ford har jobbet mye med understellet, og har spesielt ommøblert bakvognen kraftig. Faktisk deler den mye av bakvognen med nye Mustang, en bil vi kommer med en anmeldelse av på disse sidene etter hvert.

Men i motsetning til Mustang er ikke Mondeo en bil som innbyr til noen sportslige spradaser. Her er alt siktet inn mot komfort, og spør du oss er oppdraget utført til fulle.

På veien er bilen svært nøytral og balansert, og har ingen unoter av noe slag. Fjæringen og demping kunne riktignok vært litt stivere på toppen, i motsetning til nå hvor den er litt for soft.

Om du presser den, så strammer den seg likevel opp, og chassiset viser seg fra en veldig god side.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styringen følger opp med å være veldig mot det nøytrale, og Mondeo viser seg først og fremst å være en typisk familiebil. Skulle du ønske noe mer, så bør du velge bilen med det aktive understellet der du kan velge mellom tre forskjellige posisjoner. Da kan du sette graden av sportslighet selv.

Foreløpig har vi testet bilen med den 1,5-liters store bensinmotoren på 160 hestekrefter. Denne gir en svært lineær kraftleveranse, som ikke stikker seg ut noe sted i registeret.

Dette gjør at bilen kan virke tregere enn den egentlig er, men det går likevel godt nok unna, selv med et dreiemoment som ikke er høyere enn 240 newtonmeter.

Denne testet vi med en 6-trinns manuell girkasse, som også gjør en god jobb, tatt i betraktning at den er manuell. Du kan også velge bilen med en 6-trinns automatkasse, men aller helst skulle vi sett at den kunne fås med Powershift, automatløsningen med dobbeltkløtsj.

Men det er ikke å få i kombinasjon med denne motoren.

Stille som en mus

Ford har jobbet aktivt med støynivået i nye Mondeo. De forteller at de hadde fem forskjellige alternativer av foringer i bakstillingen å velge mellom. Hver av disse brukte de en måned på, før de til slutt gjorde et valg.

I tillegg er antall nødvendige hull i karosseriet minimert for å stoppe lydfeller. Glassrutene er økt i tykkelse, også dette for å skjerme ytterligere for utvendig støy.

Sammenlignet med utgående modell er nivået senket med 3 decibel bak, og to foran. Som kjent utgjør 3 dB en halvvering av nivået, og det fungerer like bra i praksis som på papiret.

Mondeo er altså en utrolig stillegående bil, også i stasjonsvognutgaven. Dette gjør noe virkelig godt i forhold til komforten.

GOD FØLELSE:Interiøret gir en god kvalitetsfølelse. Enkelte funksjoner burde hatt egne knapper fremfor å legges langt inn i menyer.  Foto: Charlie Magee
GOD FØLELSE:Interiøret gir en god kvalitetsfølelse. Enkelte funksjoner burde hatt egne knapper fremfor å legges langt inn i menyer. Foto: Charlie Magee Vis mer

Sport eller komfort?

Vi har tidligere kjørt Ford Fusion, som er den amerikanske versjonen av Mondeo. Denne var tydelig satt opp med tanke på komfort for det amerikanske markedet, men nye Mondeo er anderledes.

Også denne er komfortabel, men er samtidig fast i fisken. Dessverre er den litt for myk på toppen, noe som ofte slår ut på tunge biler. Men Mondeo er ikke tung. Den er rett og slett bare for myk på toppen av understellet.

Når den presses setter den seg langt bedre, og tenderer mer over på den sporty siden.

Det burde likevel ikke være nødvendig å presse frem disse egenskapene, som du slipper unna på det adaptive understellet. Der kan du selv stille kjøreegenskapene til det mønsteret du vil ha der og da. Tre posisjoner gir deg valgfriheten.

Ford feilberegnet hybridens forbruk - må betale tilbake

Nye Mondeo er en stor bil

For det første måler den 4,87 meter fra ende til annen, og akselavstanden er på respektable 2,85 meter. Dette er dimensjoner som gir god plass og stort volum over det hele.

Bagasjerommet rommer 488 liter (ISO 3832-normen), opp til setekanten med alle seter oppe. Det er med fullverdig reservehjul. Med reparasjonssett i stedet, blir volumet 525 liter. En mellomløsning er mini-reservehjul - da blir volumet 500 liter. Legger du setene ned og fyller til taket, så har du 1.630 liter å fylle.

Om vi ser på vekten av bilen i seg selv, så starter egenvekten på 1.476 kg, mens den tyngste modellen har en vekt på 1.609 kg, alt avhengig av motor og utstyrsgrad.

Med minste motor har du lov å trekke 1.100 kg på hengerfestet, mens den største motoren kan dra 2.200 kg.

Aktive setebelter

I nye Mondeo har Ford har puttet på med aktivt sikkerhetsutstyr og annet utstyr, noe de rett og slett må gjøre for å holde tritt med markedet. Mondeo skal tross alt leve i noen år, og kan ikke havne bakpå allerede fra start.

For å vekke tilhørerne har de som markedets første laget et setebelte for baksetet som har kollisjonsputer i den delen av beltet som går over brystet.

Dette gjør Ford akkurat 55 år etter at svenske Nils Bohlin fant opp 3-punktsbeltet, som i ettertid har reddet ufattelige mengder med liv.

ETTER UTLØSNING: Slik ser beltet ut etter at det har løst ut kollisjonsputen.  Foto: Fred Magne Skillebæk
ETTER UTLØSNING: Slik ser beltet ut etter at det har løst ut kollisjonsputen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

De ulike Mondeo-modellene

I lanseringsfasen vil det være to utstyrsversjoner å få, med Trend som en innstegsmodell, og Titanium som en foreløpig toppmodell. Titanium X kommer om ikke lenge.

Foreløpig er det kun to kjente priser, og det er på stasjonsvognen med Titanium utstyrsnivå:

  • 1,6 TDCi - 115 hk med manuelt gir: 328.000 kroner
  • 2,0 TDCi - 150 hk med Powershift automat: 378.000 kroner.
Allerede i 2012 skrev vi at bilen ble kraftig forsinket

Drivkraften

Under panseret i den nye Mondeo vil du kunne velge mellom fire forskjellige bensinmotorer, eller tre alterative dieselmotorer. Alle unntatt 1,6 diesel er nye og har et CO2-utslipp som ligger på den snillere siden.

Dette er alternativene:

Bensin:

  • 1,0-liter, 125 hk - kun 6-trinns manuell
  • 1,5 liter, 160 hk - manuell eller automat (begge 6 trinns)
  • 2,0-liter, 203 hk - kun 6-trinns automat
  • 2,0-liter, 240 hk - kun 6-trinns automat

Diesel:

  • 1,6-liter, 115 hk - kun 6-trinns manuell
  • 2,0-liter, 150 hk - 6 trinns manuell eller Powershift
  • 2,0-liter, 180 hk - 6-trinns manuell eller Powershift

Alle disse tilfredstiller kravene til Euro 6, bortsett fra 1,6-dieselen. Denne vil om et års tid bli byttet ut med en 1,5-liters diesel som vi foreløpig ikke kjenner spesifikasjonene til.

Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
ETTERLENGTET: Ford Mondeo er nesten to år forsinket på grunn av uenigheter med fagforeningen. Nå er den snart på markedet. Foto: CHARLIE MAGEE
GOD FØLELSE:Interiøret gir en god kvalitetsfølelse. Enkelte funksjoner burde hatt egne knapper fremfor å legges langt inn i menyer. Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
ETTER UTLØSNING: Slik ser beltet ut etter at det har løst ut kollisjonsputen. Foto: Fred Magne Skillebæk

Pluss en hybrid

I tillegg til disse ordinære forbrenningsmotorene lanserer Ford også en hybridversjon av nye Mondeo, og du får detaljene om nye Mondeo Hybrid her.

Dessverre kommer hybriden kun som sedan, og har en enkel hybrid drivlinje, med en elmotor og en forbrenningsmotor som kombineres gjennom et planetgir - en elektrisk kontrollert CVT-kasse.

Ford har med andre ord ikke tenkt innovativt ved å lage en hybrid firehjulstrekker hvor elmotoren driver det ene hjulsettet, men heller siktet veldig konvensjonelt.

Kombinasjonseffekten på hybriden oppgis å være 187 hk, og forbruket skal ligge på 0,42 liter per mil. Dette gir et utslipp på 99 gram CO2 per kilometer.

Årsaken til at denne hybriden ikke kommer som annet enn sedan er blant annet at batteripakken er tullet inn i et teppe og lagt i bagasjerommet som en hvilken som helst annen eske. Her er det altså store rom for forbedringer.

På en stasjonsvogn ville dette bli veldig rart når seteryggene legges ned. Det er også rart at Ford velger å lansere en enkel hybrid når konkurrentene har tatt steget til å lansere ladbare hybrider.

Når vi spør ingeniørene fra Ford om hvorfor, så trekker de frem en langsiktig tankegang om at fremtiden handler om hydrogen, og ikke hybrider.

LES OGSÅ: Ford og Think

Kommer senere

Foruten de nevnte motoriseringene vil det komme enda flere alternativer lenger utpå. Allerede i løpet av første halvdel av 2015 kommer det en 2-liters TDCi diesel på 210 hester.

Firehjulstrekkeren kommer også i løpet av første halvår i 2015. Dette vil bli å få på de to dieselutgavene med 2-liters motor på henholdsvis 150 og 180 hester.

Sistnevnte kan leveres med Powershift automatkasse.

Ford regner i Norge med å selge 10 prosent sedaner, og 90 prosent stasjonsvogner. Av disse vil 80 prosent velge Titanium utstyrsnivå, i følge Ford.

At flertallet velger høyere utstyrsnivåer gjelder også nye Ford Focus, som vi synes har blitt en veldig bra bil etter å ha kjørt den.

Når nye Mondeo med dette blir presentert som definitivt den mest avanserte Ford-modellen som noensinne er lansert, er det verdt å ta en kikk på utstyrslisten. Og av tilgjengelig teknologi på nykommeren kan blant annet nevnes;

  • Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen (systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåfør ikke reagerer på advarselen).
  • Fords adaptive LED frontlysteknologi. Dagslyslignende lys hvor lysvinkler og intensitet justeres automatisk ut fra kjøreforholdene.
  • Oppblåsbare sikkerhetsbelter i baksetene som i løpet av fire tidels sekunder fylles med luft slik at sikkerhetsbeltene dekker et område av overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte ved sammenstøt. Nye Ford Mondeo er først i sin klasse med denne teknologien i Europa (den har tidligere vært innført i USA).
  • Parkeringsassistent med helautomatisk funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.
  • Firehjulsdrift. AWD – Fords «intelligente» firhjulstrekksystem lanseres på Ford Mondeo, dette til stor glede for mange norske kunder som vil huske at 4x4 faktisk ble tilbudt på første generasjon Mondeo. Dette blir imidlertid tilgjengelig først noen måneder etter lansering.

Se autobrems i praksis:

Ford Mondeo stasjonsvogn
MotorEffektForbrukCO2-utslipp0-100 km/tToppfart
1,0 Ecoboost man.125 hk0,52 l/mil120 g/km12,1 sek.195 km/t
1,5 Ecoboost man.160 hk0,59 l/mil137 g/km9,3 sek.217 km/t
1,5 Ecoboost aut.160 hk0,65 l/mil152 g/km9,2 sek.209 km/t
2,0 Ecoboost aut.203 hk0,75 l/mil174 g/km8,8 sek.227 km/t
2,0 Ecoboost aut.240 hk0,75 l/mil174 g/km8,0 sek.235 km/t
Diesel:     
1,6 ECOnetic man.115 hk0,38 l/mil99 g/km12,3 sek.187 km/t
1,6 TDCi man.115 hk0,43 l/mil114 g/km12,3 sek.187 km/t
2,0 TDCi man.150 hk0,45 l/mil117 g/km9,4 sek.210 km/t
2,0 TDCi man.180 hk0,45 l/mil117 g/km8,4 sek.220 km/t
2,0 ECOnetic man.150 hk0,42 l/mil109 g/km9,5 sek.210 km/t
2,0 ECOnetic man.180 hk0,42 l/mil109 g/km8,5 sek.220 km/t
2,0 TDCi Powershift150 hk0,49 l/mil128 g/km10 sek.208 km/t
2,0 TDCi Powershift180 hk0,49 l/mil128 g/km8,7 sek.218 km/t