Vil du ha tre eller fem dører? Det er forskjellen på Cee'd GT og Pro-Cee'd GT.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Vil du ha tre eller fem dører? Det er forskjellen på Cee'd GT og Pro-Cee'd GT. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Testet: Kia Cee'd GT

Vil du ha en kjøreglad bil til en rimelig penge med full pakke av utstyr? Her er den.

I fjor kom andre generasjon av Kia Cee’d på markedet, og i ettertid har også Pro-Cee’d sett dagens lys. Sistnevnte er tredørsutgaven av Cee’d, med en noe sprekere profil enn den mer ordinære kombicoupéen. Nå kommer bilene i GT-versjon, eller sagt på en annen måte:

LES OGSÅ:

Nå blir det fart i sakene.

Mest sportslige noensinne

Når Cee’d nå får etternavnet GT, så forplikter det. Her består forpliktelsene i en 1,6-liters motor med twinscroll turbo og direkteinnsprøytet bensin. Derav har maskinen også fått navnet 1,6 Turbo-GDI. Ytelsene er 204 hestekrefter basert på et dreiemoment på 265 newtonmeter. Det betyr at de nye utgavene av Cee’d og Pro-Cee’d ifølge Kia er de mest sportslige noensinne.

Les test av 2. generasjon Kia Cee'd

To forskjellige søsken

Da Kia og Hyundai lanserte henholdsvis Cee’d og i30 første gang, så var budskapet at Kia skulle være det mer sportslige merket av de to søskenmerkene. Allerede den gang var dette merkbart i oppsett av understellet på de to. Kia var faktisk strammere og mer sportslig enn Hyundai. Cee’d GT følger opp budskapet, og styrker målsetningen.

Se flere bilder av Cee'd GT og Pro_Cee'd GT:

Vil du ha tre eller fem dører? Det er forskjellen på Cee'd GT og Pro-Cee'd GT. Foto: Fred Magne Skillebæk

Optimalisert maskin

Nye Cee’d GT har en egenvekt på 1.382 kg, noe som burde tilsi at 204-hesteren har fine arbeidsbetingelser. Dreiemomentkurven er dessuten potte flat fra 1.750 omdreininger og helt opp til 4.500 omdreininger, så det er aldri vanskelig å finne krefter. En så flat momentkurve kan ofte virke litt tørr og kjedelig, ettersom det ikke er noe sted langs kurven hvor det føles som den har noe ekstra å by på, men slik er det stort sett blitt på alle nymotens maskiner. Det er tross alt det optimale.

Anstendig

Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 7,7 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 230 km/t. Dette er ikke avsindige tall i denne klassen, men Kia presiserer at de ikke har forsøkt å lage en konkurrent til Golf GTI, eller de andre konkurrentene med enda heftigere ytelser. Cee’d GT skal være en hverdagsbil med komfortable kjøreegenskaper, men som likevel har krefter og ytelser nok til å ha det gøy når man ønsker det. Den er med andre ord, som navnet bekrefter, ikke helt GTI – bare GT. Dessuten, mellomakselerasjonene vitner likevel om anstendige ytelser, og det er de du har mest utbytte av.

Kias nye familiefrakter

Full pakke

Til Norge kommer bilene i kun én utstyrsvariant, og det er med full pakke. Det betyr panorama soltak, Recaro-seter foran med skinn på sidene, og Alcantara i midten. Røde kontrastsømmer er noe som går igjen over det hele i interiøret, og sportsrattet har fått et GT-merke sydd inn i nedkant. Navigasjon, rattvarme, og stort sett alt annet er også på plass.

Se bilder av interiøret:

Foto: Fred Magne Skillebæk

Valgfri instrumentering

Instrumentene i nye GT er det mulig å konfigurere selv, ettersom de er en del av en sjutommers skjerm. Med et tastetrykk på rattet kan du velge fra å ha et tilnærmet normalt speedometer med all annen informasjon rundt, til å få et digitalt speedometer med nummervisning. Deretter er dreiemomentmeter og ladetrykksmåler plassert på hver sin side i samme skjermbilde. Det ser unektelig mer sportslig ut, og følger opp det resterende budskapet Cee’d GT ønsker å formidle.

Heller lyst på en Kia SUV?

De små ting

Utvendig har Kia gitt bilen en frontspoiler med større luftinntak, fire LED-kjørelys på hver side. Bak har de fått sorte rammer rundt refleksene i nedkant av fangeren, samt et sort felt rundt skiltplasseringen. Alt dette for å skille GT fra de øvrige modellene. De 18 tommer store hjulene likeså, med dekk i dimensjon 225/40 R18.

For vel et år siden prøvekjørte vi denne nye generasjonen av Cee’d, og la ikke skjul på at vi var imponert over Kia allerede den gang. GT er basert på samme bil, bortsett fra at den er blitt strammet opp en smule, uten at det er blitt stivt og ukomfortabelt. Kia sier da også klart fra at dette ikke er en GTI, men en GT. Det gjør de smart i, for GT har kanskje akkurat den ekstra graden av sportslighet som mange søker, uten å gå på akkord med komfort og pris i altfor stor grad.

Kia har likevel valgt å oppgi tidene de har oppnådd på legendariske Nürburgring. Cee’d GT skal ha gjort nordsløyfa på respektable 8 minutter og 45 sekunder.

Leken og sterk

Cee’d GT er rett og slett en veldig finslepen bil som byr på goder i alle leire. Den gjør en god jobb på svingete veier over et fjellpass, og den er mer enn sterk nok til en rask fartsetappe på Autobahn, dersom for eksempel vanker en Europa-ferie. Styringen er presis, og Kia har klart å slippe tilbake akkurat så mye tilbakemeldinger fra hjul til ratt at man får en god kontakt med underlaget. Du har for øvrig 2,8 runder fra fullt utslag på ene siden til andre.

Skal du ha deg en slik Cee’d GT, så må du leve med en 6-trinns girkasse, som absolutt gjør en god jobb, men de som ønsker seg en dobbeltkløtsjkasse må nok se andre veier. Automat står ikke på planene.

Plassmessig like

Både Cee’d GT og Pro-Cee’d GT er lik sine mer normalt motoriserte utgaver når det gjelder plassen. Der er det med andre ord ikke noe nytt å melde. Bagasjerommet er derfor på de kjente 380 literne, før du slår ned seteryggene og får 1.318 liter. Da har du brukt all plassen, for reservehjul er ikke å finne i Cee’d. Det er derimot et førstehjelpssett til dekk som påstås å kunne gi midlertidig mobilitet, men vi er ørlite skeptisk til den løsningen.

Kia har, som skrevet til det kjedsommelige, sju års europagaranti. Det er fint, men nå byr de også på gratis kartoppdatering for bilens navigasjonssystem i hele bilens garantiperiode.

Begge versjoner av Cee’d GT kommer til Norge i slutten av september. I praksis koster begge cirka 400.000 kroner, inkludert frakt og levering til Drammen.

Testresultat

Kia Cee'd GT

Fin motorisering, gode tilbakemeldinger gjennom rattet, veldig godt utstyrt, og akkurat passe stylet.

Beinhard konkurranse gjør det vanskelig for Kia Cee'd GT å nå helt til topps.

Kia Cee'd GT
  
Motor:R4, 16V, turbo
Slagvolum:1.591 ccm
Effekt @ o/min:204 hk @ 6.000 o/min
Dreiemoment @ o/min:265 Nm @ 1.750-4.500 o/min
0-100 km/t:7,7 sek.
Toppfart:230 km/t
Forbruk:0,74 l/mil
CO2-utslipp:171 g/km
Vekt:1.382 kg.
Bagasjeromsvolum:380 / 1.318 liter
Dekkdimensjon:225/40 R18
Pris Cee'd GT:402.500
Pris Pro_Cee'd GT:399.500

.