iKamper Skycamp 2.0

Testet: Et genialt konsept!

Camper du ofte nær bilen eller veien? Da bør du vurdere fenomenet taktelt. Da får du en tørr, maurfri og luksuriøs soveplass i en fei. Vi bare måtte teste.

Camper du ofte nær bilen eller nær vei? Da bør du vurdere et taktelt til bilen. Du du får en tørr, maurfri og luksuriøs camp med skikkelig soveplass i en fei. DinSide testet iKamper Skycamp 2.0 som er et av mange alternativer som finnes på markedet. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er ikke alltid en campingvogn er den riktig løsning for en fleksibel overnatting på biltur - enten du har angst for å trekke vogn, eller at bilen rett og slett mangler hengefeste.

Dinside har testet en spennende løsning, som også du kan prøve. Så lenge du har et takstativ som er godkjent for 75 kilo eller mer, kan et taktelt være noe for deg.

Konseptet er like enkelt som det er genialt:

  • Man har en lang og brei skiboks-lignende base.
  • Et innebygd todelt gulv vippes ut til dobbel bredde av bilen, ved hjelp av en sammenleggbar stige.
  • Det hydrauliske lokket og stige-bevegelsen reiser opp et tykt tak og sidevegger i canvas.
  • Vinduer med mykplast og myggnetting gir god lufting og 270 graders utsikt.

Du får ei takhøyde på romslige 110 cm, omtrent loddrette sidevegger og et gedigent verdenskart på undersiden av lokket, til å krysse av steder der du har vært. Legg under en dobbeltmadrass i fire centimeter kompakt skumplast, og du har ei overraskende komfortabel seng!

Her har to voksne kongelig med plass, men det er også plass til både prinsen og prinsessa, så lenge de ikke er fullvoksne.

FLEKSIBELT: Uten campingvogn, og med overnattingsmuligheter på taket, er det meget let å finne din egen liten perle av en overnattingsplass. Foto: Jamieson Pothecary
FLEKSIBELT: Uten campingvogn, og med overnattingsmuligheter på taket, er det meget let å finne din egen liten perle av en overnattingsplass. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
STØTTEBEIN: Stigen utgjør støttebein for den utbrettbart delen av teltets gulv. Foto: Jamieson Pothecary
STØTTEBEIN: Stigen utgjør støttebein for den utbrettbart delen av teltets gulv. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Puster godt

Og best av alt: Huset er reist på én til to minutter, og du fikser det helt fint alene. Det store topplokket og den kantete konstruksjonen utgjør et visst vindfang, så det er ikke noen stormbolig:

Den tjukke duken er såpass stabil at du slipper hissig nylon-blafring, selv om det skulle blåse litt. I god vind rister det litt i boksen, men ikke verre enn at vi sov godt etter å ha plugga i ørene.

Du kan dessuten låse lokket med medfølgende klips, for å sikre at det ikke begynner å bevege seg i hard sidevind. Den robuste bomullsduken puster langt bedre enn nylontelt, slik at det er mye mindre kondensproblemer.

Fordelen med den høyreiste campen er at du slipper å lete etter teltplass på bakken. I høyden er dessuten alle problemer med fuktig bakke og innpåslitne seksbeinte uten vinger eliminert. Til en viss grad blir også myggproblemene noe redusert, når du kommer litt opp i vinden.

UTSIKT: Med vinduer og myggnetting i begge ender og i taket, er det både god lufting og utsikt i fra teltet. Foto: Jamieson Pothecary
UTSIKT: Med vinduer og myggnetting i begge ender og i taket, er det både god lufting og
utsikt i fra teltet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
ROMSLIGE: Her er det soveplass til 2-3 voksne, eller to voksne og to små barn. Med verdenskart kan du ligge og drømme deg bort til neste langtur. Foto: Jamieson Pothecary
ROMSLIGE: Her er det soveplass til 2-3 voksne, eller to voksne og to små barn. Med verdenskart kan du ligge og drømme deg bort til neste langtur. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Utrygg løsning

Det største aberet med konstruksjonen er størrelsen. Den omfangsrike boksen og vekta gjør at du ikke klarer løfte konstruksjonen av og på selv, uten at du rigger deg med taljer i garasjetaket. Fire voksne klarer det fint, så lenge takhøyden på bilen ikke er for høy. Vi fikk store utfordringer med varebilen vår, og måtte rigge til med en stige for å få skjøvet teltet opp på taket.

LETTMONTERT: Å slå opp, eller pakke sammen teltet er lett å få til alene. Mer utfordrende erdet å montere den på taket. Til det bør det være fire voksne. Foto: Jamieson Pothecary
LETTMONTERT: Å slå opp, eller pakke sammen teltet er lett å få til alene. Mer utfordrende erdet å montere den på taket. Til det bør det være fire voksne. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi anbefaler derfor at du rigger det med taljer i garasjetaket, om du skal ha teltet av og på mer enn et par ganger i løpet av en sesong.

Stål-stengene, som du fester skjermene til vinduene og vindfanget med, var heller ikke helt heldig designet. Disse er lett å feilmontere, og var eventuelt skadet eller ødelagte.

Dessuten er plasseringen av stålstengene til vindfanget, ved inngangen, meget uheldig. Ungene klarte ikke å la være å ta tak i disse som støtte på vei inn og ut av teltet. De løsner lett og unger kan i verste fall risikere å ramle ned fra stigen. Her må iKamper finne en tryggere løsning!

Det blir nok fort til at de fleste vil kjøre med takteltet fra april til oktober. Dette merkes imidlertid både på drivstofforbruket (0,1-0,2 l/ mila økning) og på kjørekomforten, som blir noe mer krengende i svingene. Du har heller ikke mulighet til å laste noe annet på taket.

LUFTIG: Du får konge utsikt fra et taktelt. Ungene synes det var ekstra stas å overnatte oppi høyden. Foto: Jamieson Pothecary
LUFTIG: Du får konge utsikt fra et taktelt. Ungene synes det var ekstra stas å overnatte oppi høyden. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Lettvint

Bonusen er at du slipper å leie hytte og at du har boligen tilgjengelig, uansett når på natta du kommer fram. Eller hvis du skal på langtur, kan du hvile godt når du vil på en hvilken som helt rasteplass.

Testresultat

iKamper Skycamp 2.0

Terningkast 5
"Har du angst for planlegging, eller campingvogn, er denne perfekt for deg"

Robust konstruksjon, romslig, tørr og rask overnattingsløsning.

Kostbart, tungt å montere

Du sover bedre enn på bakken, og mye bedre enn i bilen. Teltet kan dessuten bygges ut med et fortelt, som gir en gedigen bolig med «penthouse» på taket.

Annet tilbehør er innerduk, diverse henge-hyller for oppbevaring, og det uunngåelige TV-stativet. Videre slipper du å taue på ei campingvogn etter dårlige veier.

Dette må være nær den ideelle campen for reinsjegeren langs forlatte fjellveier, til roadtrip med dårlig hyttedekning eller som ekstra soveplass på hytta hvis du har vei helt fram.

Dyrt

iKamper-en vi testet koster imidlertid 36.500 kroner. Til den prisen får du en god del overnattinger på billighotel.

Men det du får med denne løsning er fleksibilitet, og fullstending fritak fra planlegging før du skal legge ut på tur. Samtidig som du lett kan finne et unikt overnattingssted, fritt for andre folk. Er du en type som har planlegging- eller campingvogns-angst, er iKamper ideelt for deg.