Store luftinntak foran, diger hekkspoiler bak, og enorme bremser er signaturen fra Porsche på nye GT3.  Foto: Porsche
Store luftinntak foran, diger hekkspoiler bak, og enorme bremser er signaturen fra Porsche på nye GT3. Foto: PorscheVis mer

Testet: Den perfekte Porsche 911?

Nye 911 GT3 bryter med tradisjoner og innfører ny teknologi. Gamle Porsche-fans raser. Men hva er problemet?

Noen såkalte ”purister” kommer sikkert til å gråte. Den manuelle girkassen er nemlig strøket bort fra alle utstyrslister i nye Porsche 911 GT3. Du kan altså be og mase så mye du bare vil, men Porsche leverer kun bilen med PDK-kassen, slik at du girer med hendlene bak rattet (eller bare setter bilen i D og lar den ta seg av girskiftene selv som en vanlig automat).

LES OGSÅ:

Men det er flere enn de som liker manuelt gir som kanskje blir skuffet. Den kanskje mest slitesterke motor Porsche har laget, den berømte ”Metzger”-motoren som var i alt fra den første GT2 til prototyper på Le Mans, er også borte. Og ikke nok med det! Nye GT3 har fått bakhjulsstyring, samt elektrisk servostyring som de mer ordinære 911.

Det er nesten så vi ser hvordan de såkalte ”puristene” vrir seg i smerte over løsningene som Porsche har valgt for GT3. Men er nå alt dette så ille da?

LES ALT OM PORSCHE HER

125 hk per liter

Mange fans av merket vil altså være skeptiske, men Porsche har sine grunner til å gjøre disse forandringene. Først og fremst fjerningen av manuelt gir. Skal man sette effektive rundetider på Ringen (og det er noe Porsche er opptatt av), så vil en moderne ”automatkasse” som konsernets PDK-kasse, være i stand til å skifte gir langt hurtigere enn et vanlig manuell girskift foretatt av sjåføren selv.

En annen ting er at ved å gire med hendler bak rattet har man også bedre kontroll, siden begge hendene alltid er på plass der de skal være. Man kan selvfølgelig også bruke girstangen til å gire sekvensielt som på en racerbil. Da skjer dette ved å føre stangen forover for å gire ned, og motsatt for å gire opp, men da har man kun venstrehånden på rattet.

Snart kommer 911 Turbo

Se flere bilder av 911 GT3:

Store luftinntak foran, diger hekkspoiler bak, og enorme bremser er signaturen fra Porsche på nye GT3. Foto: Porsche


Kjøreteknikk

Et neste viktige moment er dette med bruken av venstrefoten. Alle dagens racersjåfører venstrebremser, og en clutchpedal er egentlig bare til bryderi. Med to pedaler er begge føtter nøyaktig der de skal være til enhver tid, noe som fører til hurtigere bremsetider. For de av vanlige sjåfører som venstrebremser er altså giring med hendler bak rattet en stor fordel, mens de kundene som høyrebremser nok er de som mest vil savne gleden ved å røre rundt med en girstang i sin høyre hånd.

Mye sportsbil for pengene: Porsche Cayman

Nødvendig utvikling

Testet: Den perfekte Porsche 911?

Hva med Mezger-motoren da? En motor som var hundre prosent slitesterk, og opprinnelig utviklet for racing. Den skapte sitt rykte i Turbo og GT3 modellene i 996 og 997 (i en tid hvor vanlig 911 Carrera ofte hadde ulike motorproblemer), og tåler ekstremt mye juling.

Men Porsche ville ha en ny motor som kan tåle enda høyere turtall, og som dermed gir et bredere register, som igjen senker rundetider. Toppene er spesialutviklet, og har ekstra store ventiler. Den nye motoren kan piskes opp til 9.000 omdreininger, og med tørrsump, titaniumråder og smidde stempler, skjønner man at dette er high-performance indeed.

En stasjonsvogn fra Porsche?

Opp neste 20 prosent

Hva sier du til 475 hk ved 8250 omdreininger? Eller 440 Nm ved 6250 omdreininger? Eller kanskje aller mest imponerende: 125 hestekrefter per liter, uten noen form for turbo eller kompressor. Dette er nesten 20 prosent opp fra en Carrera S.

Motoren er koblet til Porsches PDK dobbelclutch kasse, som egentlig ble utviklet for racing, og som nå gjør et lite comeback. Vi har nevnt de ulike alternativene til giring, men det finnes også en ny nøytral-funksjon. Hvis du trykker inn begge hendlene samtidig går kassen i fri, og trykker du hendlene en gang til kommer du tilbake til giret du var. En fin funksjon hvis du skal herje og børne litt (selv om Porsche reklamerer for det på en helt annen måte).

Se flere bilder av 911 GT3 innvendig:

Rødmerket på 9000

Ute på veien er det vanskelig å si hva som imponerer mest: Motoren eller girkassen. Førstnevnte lager en fantastisk lyd der bak, og spesielt fra 7.500 omdreininger opp til rødmerkingen på 9.000 omdreininger er draget særdeles imponerende.

Det draget ville ikke skjedd uten de superbrutale og særdeles effektive girskiftene fra PDK-kassen (aller hurtigst hvis du har trykket inn Sport-knappen). For idet du drar motoren opp til rødmerkingen og raskt drar i hendelen for å gire opp, reagerer kassen lynraskt og nærmest kaster neste gir inn, akkompagnert av et ordentlig magespark mot mellomgulvet ditt.

Her er Porsches desidert råeste SUV'er

Et partytriks

Motor og girkasse fungerer med andre ord ypperlig, det samme med styringen. Noen tror kanskje at det er noe numment og fraværende med styrefølelsen, men det stemmer absolutt ikke. Den er nemlig akkurat så magisk som du forventer av en 911.

Bakstillingen styrer med eller imot, avhengig av hastigheten.  Foto: Porsche
Bakstillingen styrer med eller imot, avhengig av hastigheten. Foto: Porsche Vis mer

Da kommer vi til firehjulsstyringen. Et partytriks som japanerne prøvde mye på 90-tallet, men som siden forsvant. Porsche har innsett fordelene med det, ikke minst for å kutte rundetider.

Systemet hos Porsche tillater at vinkelen på bakhjulene kan vaiere opp til 1,5 grader. Det betyr at hvis bakhjul og forhjul peker i motsatt retning, får bilen en langt kortere akselavstand, som igjen gjør den mer direkte i svinger (i hastigheter under 50 km/t aktiveres funksjonen også, og reduserer dermed svingradiusen).

Hvis derimot både forhjul og bakhjul peker i samme retning, vil akselavstanden forlenges, som igjen gir større stabilitet i høye hastigheter.

En svært uvanlig Porsche-samler

Virker det?

Det er vanskelig å si at man merker bakhjulsstyringen, siden bilen er så perfekt som den er i inngangen til skarpe kurver, eller i høye hastigheter rett fram. Beviset for at det fungerer finnes i rundetidene på Nürburgring. Nye GT3 kommer seg rundt banen 15 sekunder raskere enn den gamle, og ingeniørene påstår at bakhjulsstyringen alene står for 4-5 sekunder av dette.

For å komplettere kjørefølelsen er de keramiske bremsene vokst til 410 mm (opp fra 38 mm) foran, og 390 mm (350 mm før) bak. Også gummien er gått opp i størrelse, og GT3 ruller nå på 245/35-20 dekk foran, og 305/30-20 bak. Alt dette resulterer i et helt hinsides grep. Skal du finne ut hvor grensen går, bør du være på en racerbane, såpass er sikkert.

Tekniske illustrasjoner:

Bakstillingen styrer med eller imot, avhengig av hastigheten. Foto: Porsche

Perfeksjonert

Hva med designen da? Et svært viktig aspekt ved dette med rundetider er spørsmålet om aerodynamikk. Nye GT3 har lengre akselavstand enn før, er bredere og lavere, samtidig som den har fått en stor vinge bak, og den voldsomme spoilerleppen foran er også godt synlig. Alt dette er med på å gi bedre aerodynamikk og mer marktrykk.

Interiøret er selvsagt strøkent og forseggjort, og hvis du vil får du dype bøtteseter og veltebur gratis med på kjøpet i den såkalte Clubsport Package. Noen syns kanskje at bur i sportsbil er på kanten til harry, men kjører man mye bil på bane (noe de aller fleste GT3-kunder gjør) er jo bur et nødvendig onde.

Oppsummering

Skal man summere blir svaret at det er lite å sette fingeren på i nye GT3. Prisen er heller ikke noe å klage over. Startprisen er så vidt over to millioner kroner, og i en GT3 er det begrenset hvor mye ekstrautstyr man lesser på med. Dermed blir prislappen egentlig ganske så hyggelig for en såpass brutal og kompetent bil.

Er da nye 911 GT3 den perfekte sportsbil? Ja, egentlig.

Er den en perfekt 911? Så absolutt!

Testresultat

Porsche 911 GT3

Lynrask girkasse. Særdeles sprek og turtallsvillig motor. Enormt veigrep. Flott styrefølelse. Gode seter. Lekkert design.

Noen vil kanskje savne manuell girkasse.

Porsche 911 GT3
  
Motor:6 syl., boxer
Slagvolum:3.799 ccm
Effekt @ o/min:475 hk @ 8.250
Dreiemoment @ o/min:440 Nm @ 6.250
0-100 km/t:3,5 sek
Toppfart:315 km/t
CO2-utslipp:306 g/km
Lengde:454,5 cm
Bredde:185,2 cm
Høyde:126,9 cm
Akselavstand:245,7 cm
Vekt:1.430 kg
Bagasjerom:125 + 260 liter

.