BMW 3-serie GT er en bil for de som vil ha god plass, uten å måtte ty til en stasjonsvogn.  Foto: BMW
BMW 3-serie GT er en bil for de som vil ha god plass, uten å måtte ty til en stasjonsvogn. Foto: BMWVis mer

Testet: BMW 3-serie GT

Den er helt ny og heter BMW 3-serie GT. I tillegg er den utvilsomt 3-seriens mest praktiske. Vi har kjørt den.

BMW lanserer nå den tredje modellen i rekken i 3-serien, og i likhet med på 5-serien så får den også her navnet GT. Det er lett å tro at 3-serie GT bare er en sedan eller stasjonsvogn med mer skråstilt taklinje i hekken, men det er langt fra tilfelle.

LES OGSÅ:

Kineser

Selv det grunnleggende i 3-serie GT er forskjellig. Bilen har helt andre fysiske mål på alle viktige punkter, og baserer seg ikke engang på samme plattform som de andre 3-erne her hjemme. Bilen stammer faktisk fra den kinesiske 3-serien, som er større enn vår. Dette gjør at 3-serie GT nå legger seg midt mellom den nye 3-serien som allerede er på markedet, og dagens 5-serie når det gjelder størrelse.

Se mer av 3-serie GT:

BMW 3-serie GT er en bil for de som vil ha god plass, uten å måtte ty til en stasjonsvogn. Foto: BMW

Større og større

Totalt er bilen 20 cm lenger enn dagens 3-serie Touring, og den har 11 cm lenger akselavstand. Mesteparten av den ekstra plassen mellom akslingene, 7,2 cm for å være eksakt, er viet beinplassen i baksetet. Dette utgjør en enorm forskjell i praksis. I tillegg er bilen høyere enn den eksisterende 3-serien, og du sitter 5,9 cm høyere, både i for- og baksetet. Takhøyden er også hevet, men tro likevel ikke at bilen har fått et mer SUV-preg. Den har en fremtoning slik den gir uttrykk for på bildene, som en miks av sedan og stasjonsvogn. Først ved siden av hverandre er det lett å se at den er større.

Dette er BMW X4

Plassmester

Bagasjeplassen i 3-serie GT er også større enn i selveste Touringen. Hele 25 liter større volum er det i GT, i tillegg til at plassen er mer effektivt utnyttet. Baksetet er delt i 40/20/40-splitt for best mulig fleksibilitet. Her har du også fått et sett håndtak som gir deg mulighet for å legge ned seteryggene fra bagasjerommet, uten å måtte gå frem og fikse det fra sidedøren. Totalt har du i 3-serie GT et bagasjerom på 520 liter med alle ryggene oppe. Legg de ned, og du har maksimalt 1.600 liter til rådighet. Med den rette utstyrspakken får du også mulighet for å åpne bagasjeromsluken ved å sveipe foten under bilen. Bakkeklaringen er også høyere på 3-serie GT, med 16,5 cm på det minste. Det kan man kalle Norgesvennlig.

En smekker 4-serie med kupéform

Se video av 3-serie GT:

Komfortabel, men sportslig

Den ekstra lengden på akselavstanden gjør naturligvis også noe med kjøreegenskapene, både med tanke på komfort og veiegenskapene. Bilen kjører som en større bil enn standard 3-serie, i tillegg til at den byr på mer komfort. Det visuelle merker man ikke så mye til når man sitter bak rattet, for der er det meste som i den øvrige 3-serien, men de som måtte bli henvist til baksetet setter garantert pris på at far valgte GT, ikke Touring. Særlig når de blir litt større.

Prøvekjørt: 3-sylindret BMW

3+3 motoralternativer

Av motoriseringer vil det bli tre diesel, og tre bensinversjoner å velge blant. Minste diesel er en 318d på 143 hk, deretter kommer det en 320d i to forskjellige konfigurasjoner, på henholdsvis 163 og 184 hk.

Bensinmotorene er 320i, 328i og 335i, på henholdsvis 184 hk, 245 hk, og 306 hk. I Norge forventer importøren at det blir flest 320d å finne på ordresedlene.

BMW med forhjulsdrift

80.000 i utstyr

Utstyr og pakkenivå blir det samme på 3-serie GT som på de andre 3-seriene. Dersom du ikke legger til noe fra utstyrslistene, så har du heller ikke all verdens å leke med. Så godt som alle kundene legger derimot på en av de tre utstyrsnivåene Modern, Luxury, eller Sport. Hver og en av disse gir bilen utstyr i en gitt retning, og hver av pakkene koster 21.000 kroner på toppen av bilprisen. BMW regner med at gjennomsnittet for påslag av utstyr vil være et sted rundt 80.000 kroner på bilene de selger i Norge.

Se 3-serie GT innvendig:

136-304 hk

Vi kjørte versjonene 320d med 184 hk, og verstingen 335i, som byr på hele 306 hk. Visuelt er bilene like så lenge du velger samme utstyrsgrad, både utvendig og innvendig, mens det naturligvis er store forskjeller på ytelsene. I Norge forventes det at storselgeren i starten blir 320d. Denne kommer i to utgaver, med enten 184 eller 163 hk. Av disse blir nok sistnevnte valget. På sikt kan 318d ta over, en kjent motor som yter sine 136 hk.

Test: BMW M6, en avgiftsvinner

Fornuftsmotorene seirer

Vi fant 320d med 184 hk å være en svært god løsning for GT. Dette kommer ikke som noen bombe, ettersom det også er en yndet pakke i både sedanen og stasjonsvognen. 3-serie GT er nemlig ikke nevneverdig tyngre enn sine to slektninger, i tillegg til at den har en svært lav luftmotstand, på bare 0,28 i cd-verdi. Særlig vekten gjør at bilen får kjøreegenskaper som man forventer av en BMW, og bilen tåler veldig fint å få en sjåfør bak rattet som er litt mer sportslig innstilt enn gjennomsnittet.

I basisversjonen vil man ha en 6-trinns manuell girkasse å leke med, mens flertallet kommer til å velge bilen med en 8-trinns automat fra ZF. På sikt vil BMW også tilby utgaven med 9-trinn. Alle utgaver, bortsett fra minste 318d, kan i dag leveres med 8-trinns Sportsautomat som tilvalg.

Se løsningene i bagasjerommet:

Fra bak til 4wd

I ren BMW-ånd er selvfølgelig 3-serie GT bakhjulsdreven, og på senere tidspunkt vil den også bli å få med xDrive. Faktisk leveres halvparten av alle BMW som selges i Norge med nettopp xDrive firehjulsdrift, så BMW er ikke lenger den store leverandøren av bakhjulsdrift lenger.

Om vi ser på modellspekteret, så tetter det seg til i rekken av BMW-modeller, for nå som denne lander midt i mellom 3-serie og 5-serie i størrelse, så lanserer BMW også en X4. Det vil være en bil som får mange likheter med nettopp denne 3-serie GT, så den fremtidige BMW-kunden må holde tunga rett i munnen ved valg av bil. Og når X4 først er nevnt, så vil også den være med å dra opp andelen firehjulsdrift ytterligere, når den tid kommer.

Hvorfor GT?

De fleste kundene til BMW i dag er en familiefar eller mor. Dermed trenger de plass, og gjerne i godt monn. Dette er den av bilene i 3-serien som gir mest plass, og ikke for veldig mye mer penger. Med ekstra plass og ekstra komfort, ekstra bakkeklaring, og litt høyere sittehøyde, så er det mange som kommer til å takke ja til denne fremfor de to andre. Til de som er redd dette tar vekk litt av kjøremagien i en BMW, så er det ingen grunn til panikk. Vi kan berolige med å si at BMW-følelsen fortsatt er på plass – inkludert kjøregleden.

Alternativet: BMW 3-serie Touring

Beviset

For å signalisere at GT ikke er en stor og dvask utgave av en ellers spenstig 3-serie, så har BMW puttet på en motorisert hekkspoiler. Kjører du lovlig innenfor norske trafikkregler, så trenger du aldri se den. Den kommer nemlig opp først ved 110 km/t, og går ned igjen ved 70 km/t. Avslørende, tenker du kanskje? Neida. Den kan styres manuelt, og således heves når du måtte ønske - for syns skyld.

3-serie GT er allerede i salg i en butikk nær deg, og vil lande på norsk jord om ikke lenge. For 423.900 kroner får du innstegsmodellen.

Testresultat

BMW 3-serie GT

Plass, plass, plass, særlig bak. I tillegg er bilen kjørbar som en BMW skal være.

Lite å sette fingeren på, annet enn det som går på personlig smak.

BMW 3-serie GT
 320d GT335i GT
   
MotorR4, Common RailR6, twin-scroll turbo
Slagvolum1.995 ccm2.979 ccm
Effekt @ o/min184 hk @ 4.000 o/min306 hk @ 5.800 o/min
Dreiemoment @ o/min380 Nm@ 1.750-2.500 o/min400 Nm @ 1.200-5.000 o/min
0-100 km/t7,9 sek5,4 sek.
Toppfart226 km/t250 km/t
Forbruk0,49 l/mil0,77 l/mil
CO2-utslipp129 g/km178 g/km
LxBxH4,82 x 1,83 x 1,51 m.4,82 x 1,83 x 1,51 m.
Akselavstand2,92 m.2,92 m.
Bagasjerom520 / 1.600 liter520 / 1.600 liter
Egenvekt1.650 kg.1.725 kg.
Pris fra kr.470.700818.800

Testet: BMW 3-serie GT